Η τέχνη του χορού στην Ελλάδα μέσω του αρχείου της, η Βιβλιοθήκη και επιλεγμένες δράσεις της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης πρόκειται να στεγαστούν στο ιστορικό κτήριο του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών (Μέγαρο Prokesch von Osten), επί τη οδού Φειδίου, που έχει αναλάβει να αποκαταστήσει το υπουργείο Πολιτισμού. Θυμίζουμε, ότι το χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο μνημείο και έργο τέχνης κτήριο είχε μείνει κλειστό, χωρίς καμία φροντίδα και συντήρηση, για περίπου 50 χρόνια ενώ εκτός των φθορών του χρόνου υπέστη σοβαρές ζημίες και από μία πυρκαγιά, με τελευταία θλιβερή εξέλιξη τον Ιούλιο του 2022, όταν κατέρρευσε μεγάλο τμήμα ενός τοίχου του.

Ήδη ωστόσο, βρίσκονται σε εξέλιξη οι εργασίες επισκευής, συντήρησης και ανάδειξης του Οθωνικού Μεγάρου, που αποτελεί σπάνιο δείγμα της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής της πρωτεύουσας, με μεγάλο και θετικό, πολεοδομικό αντίκτυπο στο κέντρο της Αθήνας και υπερτοπική ακτινοβολία, όπως αναφέρει η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία πραγματοποίησε αυτοψία στο μνημείο. Ας σημειωθεί, ότι το κτήριο, που είχε κηρυχθεί διατηρητέο από το 1996, παραχωρήθηκε κατά χρήση πρόσφατα στο ΥΠΠΟ, το 2022, από τον ΕΦΚΑ στον οποίο είχε περιέλθει. Η παράδοσή του μετά τις εργασίες αναμένεται να γίνει στο τέλος του 2025.

Το προς αποκατάσταση κτήριο του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών
Το προς αποκατάσταση κτήριο του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών

Κτήριο με ιστορία

Το Μέγαρο Prokesch von Osten αναγέρθηκε το 1836, ως ιδιοκτησία του αυστριακού πρέσβη Άντον Πρόκες φον Όστεν. Είναι έργο του γερμανού αρχιτέκτονα Γουσταύου Αδόλφου Λούεντερς, σε σχέδια του Βιεννέζου Καρόλου Ρέσνερ και αποτελεί ένα από τα λίγα εναπομείναντα δείγματα ιδιωτικής αρχιτεκτονικής των Βαυαρών, που εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα, μαζί με τον ΄Οθωνα, τη δεκαετία του 1830. Χτίστηκε έξω από τα όρια της τότε πόλης και θεωρείται αρχετυπικά κλασσικιστικό.

Το διάστημα 1837-1849 εκτός από μέγαρο της αυστριακής πρεσβείας υπήρξε και το κέντρο συνάντησης της κοινωνικής, πολιτικής και καλλιτεχνικής αφρόκρεμας της νέας πρωτεύουσας, ένα πνευματικό και κοσμικό σαλόνι, εστία της πνευματικής ζωής της πόλης. Τα χρόνια που ακολούθησαν εξάλλου, άλλαξε πολλές φορές ιδιοκτήτη και κατοικία επώνυμων οικογενειών – εκτός του Πρόκες φον Όστεν- της οικογένειας Τοσίτσα και Α.Σλήμαν -Μελά.

Από το 1919 έως το 1971 λειτούργησε ως έδρα του Ελληνικού Ωδείου με διευθυντή τον μουσουργό Μανώλη Καλομοίρη. ΄Ηταν μια εποχή που φοίτησαν στο Ελληνικό Ωδείο σημαντικές μετέπειτα, διεθνείς προσωπικότητες της μουσική, όπως η Μαρία Κάλλας, η Νάνα Μούσχουρη και πολλοί άλλοι.

Το προς αποκατάσταση κτήριο του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών
Το προς αποκατάσταση κτήριο του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών

Η αποκατάσταση

«Στόχος μας είναι η αναβάθμιση του αστικού ιστού της πρωτεύουσας, αποδίδοντας κτήρια-μνημεία ως πολιτιστικά τοπόσημα, ευρύτερης εμβέλειας και αναπτυξιακής σημασίας», όπως λέει η υπουργός Πολιτισμού . «Σήμερα, το κτήριο βρίσκεται σε εξαιρετικά κακή κατάσταση. Αλλά μετά την ολοκλήρωση του συνόλου των μελετών χάρη στη γενναιόδωρη χορηγία της MRP GREECE IKE και την ένταξή του στο Ταμείο Ανάκαμψης, οι εργασίες της αποκατάστασής του προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς».

Το προς αποκατάσταση κτήριο του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών
Το προς αποκατάσταση κτήριο του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών

Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 5.712.000 ευρώ, και εντάσσεται στην πολιτική του ΥΠΠΟ για αποκαταστάσεις κτηρίων -ιδιοκτησίας του ΥΠΠΟ ή του Δημοσίου, που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας και είναι σε κακή κατάσταση διατήρησης- προκειμένου να αποδοθούν σε πολιτιστικές χρήσεις.

Διαβάστε επίσης:
ΣΥΡΙΖΑ: «Κεραυνοί» από τον πρώην διευθυντή του κόμματος για το δάνειο Κασσελάκη

Πάρτι για τους «ταύρους» του Bitcoin – Μία ανάσα από το ιστορικό υψηλό του 2021

Χατζηδάκης: Να κλείσει η «κερκόπορτα» των πιστοποιήσεων στην κατάρτιση