O συλλέκτης Σωτήρης Φέλιος έχει αναδειχθεί σε «εκπαιδευτή» με την ευρεία έννοια του όρου. Με την έκθεση Ένα βλέμμα που σας λέει ότι όσα έχετε ακούσει για την ζωγραφική είναι αλήθεια, προσελκύει το διεθνές κοινό των φιλότεχνων σε ένα κομβικό σημείο: Στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου στο Ηράκλειο. Το ενετικό μνημείο που στεγάζει και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη, αφού ο Δήμος Ηρακλείου συνδιοργανώνει την καίρια αυτή έκθεση.

Καταφύγιο σωτηρίας

Εκπαιδευτής ο Σωτήρης Φέλιος λοιπόν, όπως οι δυο – τρεις μεγάλοι συλλέκτες της Ελλάδας. Αλλά και μαικήνας. Εκείνος επέλεξε εξαρχής το niche του, στην ελληνική σύγχρονη τέχνη.

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος δικηγόρος από την πρώτη του επαφή με τη ζωγραφική τέχνη (τη δεκαετία του 1980) είχε επιλέξει να συνδέεται προσωπικά με τους ζωγράφους. Η συλλεκτική διαδικασία αποτέλεσε και για τον ίδιο ένα ταξίδι δημιουργίας, μύησης, κάθαρσης, πανάκειας ίσως απέναντι στο πεπερασμένη φύση.

Άλλωστε, με αφορμή την έκθεση, ο Σωτήρης Φέλιος αναφέρει: «Κάνω μια υπόθεση -την έχουν κάνει πολλοί άλλοι νωρίτερα και αρτιότερα- ότι η ζωγραφική είναι το θελκτικότερο μέσο αλλά και ένα καταφύγιο σωτηρίας στο τρικυμισμένο ταξίδι προς τη μόνη βεβαιότητα».

Μαριλίτσα Βλαχάκη

Πανοραμικός συλλέκτης

Ωριμάζοντας ο ίδιος ο συλλέκτης, οργανώνοντας άρτια τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, φροντίζει τακτικά για την προώθηση της ελληνικής ζωγραφικής στο εξωτερικό. Τελευταία, με την παρουσία της στην πλατφόρμα Google Arts and Culture. Στο παρελθόν, στο Σισμανόγλειο Μέγαρο στην Κωνσταντινούπολη (2010), στο Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας (2011), στο Βιττοριάνο της Ρώμης (2012), μεταξύ άλλων. Στο Μουσείο Μπενάκη έχουν διοργανωθεί τέσσερις μεγάλες εκθέσεις της Συλλογής, με τη διεθνή εμβέλεια του Μουσείου ως εγγύηση.

Αναδεικνύεται τελικά και ως εμπνευσμένος επιμελητής. Και διανοούμενος της τέχνης. Ένας πανοραμικός συλλέκτης.

Τα έργα των τριάντα δύο δημιουργών που συγκροτούν το corpus της συγκεκριμένης έκθεσης, φέρουν βέβαια την αισθητική σφραγίδα του Σωτήρη Φέλιου. Εκείνος τα επέλεξε.

Γιώργος Ρόρρης

Ζωγραφική και ποίηση

Όπως έχει και ο ίδιος ο Σωτήρης Φέλιος επισημάνει στον ζωγράφο Αλέκο Λεβίδη (γράφει ένα υπέροχο κείμενο στον κατάλογο της έκθεσης): «Ώρες ώρες νομίζω ότι ο ζωγράφος, όπως και ο ποιητής, φανερά ψηλαφούν χώρους πέραν του εννοημένου».

Εξάλλου ο ποιητικός τίτλος της έκθεσης φανερώνει την στοχαστικότητα της ζωγραφικής και το βάθος της.

Η έκθεση Ένα βλέμμα που σας λέει ότι όσα έχετε ακούσει για τη ζωγραφική είναι αλήθεια αποτελεί προσπάθεια προσέγγισης των ορίων του ζωγραφικού ιδιώματος. Διατρέχει τις κορυφογραμμές της τέχνης, τις δυνατότητες των επιλεγμένων ζωγράφων να μεταφράσουν αισθητικά τη θέαση του κόσμου. Τις πάλλουσες μορφές, τα χρώματα, τις δραματικές εντάσεις του.

Η έκθεση ως αντανάκλαση

Η συγκεκριμένη έκθεση συμπυκνώνει και αντανακλά τη φυσιογνωμία του συλλέκτη Σωτήρη Φέλιου και την έως τώρα πορεία του.

Αποτελεί τρόπον τινά συνέχεια της προηγούμενης συνεργασίας του Δήμου Ηρακλείου με το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία», που διευθύνει τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, τις εκθέσεις (στον εκθεσιακό χώρο της Συλλογής, 16 Φωκίωνος Νέγρη), τους δανεισμούς, το πρόγραμμα φιλοξενίας (σε συνεργασία με το Ίδρυμα Courtauld Institute of Art στο Λονδίνο) και πολλές άλλες δράσεις.

Τα έργα θα αγκαλιάσουν το μνημείο και θα ενισχύσουν σημαντικά το ψηφιακό του αποτύπωμα. Παράλληλα, θα προβάλλουν διεθνώς την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας με έργα εκπάγλου καλλονής.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου σε συνεργασία με την Google Arts and Culture θα παρουσιάζει την ψηφιακή εκδοχή της.

Εξασφαλίζοντας έτσι πρόσβαση στο διεθνές κοινό να την επισκεφτεί εικονικά μέσω της τρισδιάστατης απεικόνισης Pocket Gallery που προσφέρει η εφαρμογή. Αλλά και στους έλληνες δημιουργούς να εκτεθούν ξανά στο διεθνές στερέωμα.

Συμμετέχουν καλλιτέχνες αγαπημένοι του ελληνικού και ευρωπαϊκού φιλότεχνου κοινού.

Χρήστος Μποκόρος, Χρόνης Μπότσογλου, Γιώργος Ρόρρης, Στέφανος Δασκαλάκης, Τάσος Μαντζαβίνος, Εδουάρδος Σακαγιάν, Αλέκος Λεβίδης, Μιχάλης Μανουσάκης, Τάσος Μισούρας, Τάσος Αριδάς, Κωνσταντίνος Κερεστετζής, Κώστας Παπανικολάου, Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Μαριλίτσα Βλαχάκη, Θανάσης Μακρής, Παύλος Σάμιος, Κώστας Παπαντριανταφυλλόπουλος, Αχιλλέας Παπακώστας, Βασίλης Παπανικολάου, Μαρία Φιλοπούλου, Ειρήνη Κομνηνού, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Ηώ Αγγελή, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Αλέξης Κυριτσόπουλος, Αλέξανδρος Ίσαρης, Θεόφιλος Κατσιπάνος. Μάριος Σπηλιόπουλος, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Δημήτρης Χαντζόπουλος.

Αφήγηση με νόημα

Ο ίδιος ο Σωτήρης Φέλιος προιδεάζει τους θεατές ότι πρόκειται να παρακολουθήσουν μια αφήγηση.

Ξεδιπλώνεται στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου και «επιδιώκει να προσδώσει νόημα σε μια ακολουθία γεγονότων», που εν προκειμένω αποτυπώνονται στους πίνακες.

«Στη συλλογή συναντιούνται υβριδικά ο ρεαλισμός, ο μαγικός ρεαλισμός, ο φωτογραφικός ρεαλισμός, ο εξπρεσιονισμός, ο σουρεαλισμός, ο συμβολισμός, η αναζήτηση της ιθαγένειας και της αλλοτρίωσης και πολλά άλλα στοιχεία. Κορμός παραμένει πάντως η ρεαλιστική αναπαράσταση και το ανθρωποκεντρικό στοιχείο. Ο Σωτήρης με το ερωτικό και απαιτητικό του “βλέμμα” και την ασίγαστη φροντίδα του, συναρμολογεί το δικό του αφήγημα πάντα μέσα στη ροή μιας παράδοσης που μπορεί και ανανεώνεται, δίχως να έχει σταματήσει στα διακόσια χρόνια ιστορίας της νεότερης ελληνικής ζωγραφικής» σημειώνει ο Αλέκος Λεβίδης.

Αφήγηση χωρίς όμως καμία λογική αλληλουχία ή γραμμική σειρά. Δεν υπάρχει πρόβλημα της υπόθεσης, ηθικό δίδαγμα, αρχή μέση τέλος. Όπως παρατηρεί και ο ίδιος ο Σωτήρης Φέλιος με την ποιητικότητα (και την ακρίβεια) που τον διακρίνει, η αφήγηση «προικίζεται με ένα ιδιαίτερο νόημα. Το δικό σας».

Πληροφορίες

Συλλογή Σωτήρη Φέλιου

Έκθεση

Ένα βλέμμα που σας λέει ότι όσα έχετε ακούσει για τη ζωγραφική είναι αλήθεια

Βασιλική Αγίου Μάρκου

Διοργάνωση: Δήμος Ηρακλείου, Αντιδημαρχία Πολιτισμού Δημοτική Πινακοθήκη Ηρακλείου σε συνεργασία με το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία».

Διάρκεια έως 2 Σεπτεμβρίου 2023

Βασιλική Αγίου Μάρκου

Πλατεία Λιονταριών, Ηράκλειο

Ωράριο

Δευτέρα ως Παρασκευή 09:00 – 14:00 και 17:00 – 21:00

Σάββατο 09:00 – 14:00

Κυριακές αργίες κλειστά

Είσοδος ελεύθερη

Ρόρρης