ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Ο συλλέκτης σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής και δικηγόρος Σωτήρης Φέλιος δεν αφήνει την τέχνη του κλειστή για πολύ καιρό.
Με την έκθεση APOTROPAION παρουσιάζει έργα πέντε γυναικών. Ήτοι της Ιλεάνας Αρναούτου, της Anna Gonzalez Noguchi (Άννα Γκονζάλες Νογκούτσι), της Ναταλίας Μαντά, της Αριάδνης Στροφύλλα και Δέσποινας Χαριτωνίδη.
Πραγματοποιείται στον εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος «Η άλλη Αρκαδία» (χειρίζεται τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου), σε επιμέλεια της Ισμήνης Κινγκ (έργα της οποίας ανήκουν στη Συλλογή).
Η έκθεση αποτελεί πρωτοβουλία της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου με στόχο την ανάδειξη της νέας γενιάς των εικαστικών που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα.
Ο Σωτήρης Φέλιος (με την πνευματική και ψυχική συγγένεια που τον συνδέουν με τα έργα του), φροντίζει απαραγκλίτως για την προώθηση της ελληνικής τέχνης στο εξωτερικό.
Τελευταία φορά (2012-2013) είχε οργανώσει τη μεγάλη έκθεση Ellenico Plurale στο μεγαλύτερο μουσείο της Ρώμης Κομπλέσο ντε Βιτοριάνο (Complesso del Vittoriano). Με την υποστήριξη και την επιμονή του συμβούλου για τα πολιτιστικά του τότε προέδρου της ιταλικής Δημοκρατίας και καθηγητή Λουί Γκοντάρ.
Συνεργάζεται πλέον για αυτό το σκοπό με τη διευθύντρια της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου, Δάφνη Πολίτη.
Αυτή τη φορά, η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου προσκάλεσε τη γλύπτρια και κεραμίστρια Ισμήνη Κινγκ να επιμεληθεί την έκθεση με κύριο υλικό τον πηλό.
Δημιουργείται έτσι μια γέφυρα ανάμεσα στη σύγχρονη πρακτική της γλυπτικής και την παράδοση της κεραμοπλαστικής.
Η έκθεση APOTROPAION περιλαμβάνει πέντε έργα τα οποία έχουν δημιουργηθεί ειδικά για την έκθεση αντλώντας έμπνευση από το εννοιολογικό πλαίσιο που πηγάζει από το ακροκέραμο.
Το ακροκέραμο χαρακτηρίζεται ως αποτροπαϊκό δομικό στοιχείο καθώς και σύμβολο προστασίας.
Μέσα από τα έργα τους οι εικαστικοί αναπτύσσουν σκέψεις και προβληματισμούς γύρω από διαχρονικά θέματα όπως η Προστασία, η Φροντίδα, η Φθορά, η Οικία και το Υπερφυσικό στοιχείο.
Την έκθεση συνοδεύει πλήρως εικονογραφημένη δίγλωσση έκδοση με κείμενα της επιμελήτριας αλλά και της γνωστής αρχαιολόγου δρ. Αγγελικής Κοτταρίδη.
Όπως σημειώνει η Ισμήνη Κινγκ: «Από την αρχή της περιόδου της πανδημίας που διανύουμε, η λέξη ΄προστασία’ έχει υπάρξει εξαιρετικά συχνή και δραστική. Παράλληλα, η σχέση μας με την Οικία και με ότι περιλαμβάνεται σε αυτή, εξελίσσεται σε μια σχέση έντονης οικειότητας και σημασίας, καθώς βιώνουμε την οικία με τον αρχέγονο ρόλο της, ως καταφύγιο…»
Και συνεχίζει: «Είναι ίσως τώρα η στιγμή που τα σύμβολα και τα ίχνη του υπερφυσικού, που κοσμούν τις οικίες και την πόλη, είναι πιο ισχυρά, μέσα από τις προστατευτικές ιδιότητες που τους αποδίδουμε, σύμφωνα με το σύστημα πεποιθήσεων του καθενός μας».
Η Αγγελική Κοτταρίδη συμπληρώνει: «Ο φόβος του θανάτου ορίζει διαχρονικά την ανθρώπινη σκέψη και πράξη. Από τις απαρχές του πολιτισμού η τέχνη κλήθηκε να παράξει μορφές έμπλεες δύναμης, ικανές να αποτρέπουν το κακό. Θεραπεύοντας μια πανανθρώπινη και ζωτική ανάγκη ‘αποτρόπαια’ κάθε λογής βρίσκονται παντού, συνιστώντας πολύπλοκα συστήματα αναφοράς που συχνά καθορίζουν την εικόνα παραδοσιακών -και όχι μόνον- πολιτισμών. Και είναι πραγματικά άξιο προσοχής πως η αρχαία ελληνική τέχνη που λάτρεψε όσο καμιά τις εικόνες εδώ στάθηκε τόσο φειδωλή, δημιουργώντας δύο μόνον μορφές που ανταποκρίνονται στον διττό, αποτροπαϊκό και συγχρόνως φυλακτήριο, ρόλο: τον ορθωμένο φαλλό και το γοργόνειο».
Curriculum Vitae
Παρότι τυποποιημένα, τα cv των καλλιτεχνών αφήνουν να διαφανεί η διορατική οπτική του Σωτήρη Φέλιου στην επιλογή καίριας τέχνης. Ας σημειωθεί ότι τα έργα που αποκτά, παραμένουν για πάντα στη Συλλογή του…
Η Ιλεάνα Αρναούτου γεννήθηκε το 1994.
Είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών Slade School of Fine Art του University College London στο Λονδίνο, από όπου απέκτησε τον προπτυχιακό τίτλο BA(Hons) το 2017.
To 2018 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην Ιστορία της τέχνης στο University College London, με ειδίκευση στη σεξουαλικότητα, το τραύμα και την ψυχανάλυση.
Χρησιμοποιεί ως μέσο κυρίως τη ζωγραφική, αλλά και τη γλυπτική.
Είναι συν-ιδρύτρια του ανοιχτού εργαστηρίου Athens Open Studio στην Αθήνα εστιάζοντας σε ερευνητικές και εκπαιδευτικές μεθόδους που βασίζονται στην εικαστική πρακτική.
Έχει λάβει υποτροφίες από το Artworks (Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος), το Ίδρυμα Schilizzi και το University College London.
Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις όπως Οικειότητα: Μία σύγχρονη τυραννία, του 61ου Φεστιβαλ Θεσσαλονίκης στο MOMus (διαδικτυακά), την Back to Athens: International Art Festival, και Exposition 1 στο Athens Open Studio. Τα έργα της είναι μέρος ιδιωτικών συλλογών.
Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Η Anna Gonzalez Noguchi γεννήθηκε το 1992. Ολοκλήρωσε το προπτυχιακό της BA Sculpture στο University of Brighton (2011-2014) και το μεταπτυχιακό της, MA Sculpture, στο Royal College of Art (2016-2018).
Έχει λάβει τα βραβεία Gilbert & Bayes Trust και Eaton Art Fund.
Πρόσφατες συμμετοχές της σε εκθέσεις: Under the Volcano στο Studio Block M74, Πόλη του Μεξικού (2020), NEW FOUND LAND στο Caustic Coastal Salford, UK (2019), To The Core στο White Crypt, Λονδίνο (2018), Nomadic Vitrine στο Recent Activity, Birmingham (2018).
Δουλεύει με ευρύ φάσμα υλικών και μεθόδων, όπως τα κεραμικά, η επεξεργασία ξύλου στον τόρνο και το μέταλλο. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Η Ναταλία Μαντά γεννήθηκε το 1994.
Εισήχθη σύμφωνα με τις ειδικές διατάξεις της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών για εξαιρετικά ταλέντα στην νεαρή ηλικία των 16 ετών, προτού ολοκληρώσει το Λύκειο.
Στο δεύτερο χρόνο των σπουδών της έλαβε βραβείο γλυπτικής στην Ιταλία. Σπούδασε υπό τον παγκοσμίου φήμης γλύπτη Γιώργο Λάππα.
Αμέσως μετά την απόκτηση του πτυχίου της από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, έκανε την πρώτη ατομική της έκθεση στη Γκαλερί Καππάτος στην Αθήνα.
Επίσης τα έργα της εκτέθηκαν στη Διεθνή Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας Art Athina το 2018 και το 2019 από την ίδια γκαλερί.
Εργάστηκε για τρία χρόνια ως βοηθός καθηγητή στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Επιπλέον, είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Εικαστικών Τεχνών από την ίδια Σχολή.
Για την παραγωγή των έργων της μεταχειρίζεται υλικά όπως το μέταλλο, οι φωτοευαίσθητες επιφάνειες, το μάρμαρο και πηλός. Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις, παγκόσμια projects καθώς και σε live παραστάσεις και συναυλίες δημιουργώντας αυτοσχεδιαστικά live visuals.
Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Η Αριάδνη Στροφύλλα γεννήθηκε το 1995.
Είναι εικαστικός και κεραμίστρια, απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών της Γλασκώβης, με πτυχίο BA(Hons) στη Ζωγραφική και τη Χαρακτική.
Η δουλειά της επικεντρώνεται στην προσέγγιση παραδοσιακών διακοσμητικών τεχνικών με τα σύγχρονα χρηστικά και γλυπτικά κεραμικά.
Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις όπως η Serving Off Matter και η Exposition 1, στο Athens Open Studio, και έχει κάνει την ατομική της έκθεση Ελληνίδα Μάνα στο Χώρο Τέχνης «9 ΕΝΝΕΑ».
Από το 2018 διδάσκει κεραμική σε αρχάριους στο Mum Social Club και άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Η Δέσποινα Χαριτωνίδη γεννήθηκε το 1991.
Το 2011 έγινε δεκτή στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης (Accademia di Belle Arti di Roma) όπου σπούδασε παραδοσιακή γλυπτική.
Το 2013 μετέφερε τις σπουδές της στη Σχολή Καλών Τεχνών της Ουτρέχτης (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές της με κύριο άξονα την εγκατάσταση και την performance.
Η δουλειά της Δέσποινας περιλαμβάνει ποικίλα μέσα, όπως η γλυπτική με πηλό και μέταλλο, και οι δράσεις/ περφόρμανς, ανάλογα με την θεματική του κάθε έργου.
Το έργο της έχει παρουσιαστεί, μεταξύ άλλων, στο Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας (στο πλαίσιο της Ελευσίνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021), 2018, στο Hydra School Projects 2020, στο Neu Now Online European League των Ινστιτούτων Τέχνης, 2016, στο Centraal Museum της Ουτρέχτης στο Hoog Catharine (Project One Light Stand) Ολλανδία, 2015 και στο MACRO (Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Ρώμης – Artisti Nomadi Project), 2013.
Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Πληροφορίες:
Παράλληλα με το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία», ο συλλέκτης δημιούργησε τον χώρο τέχνης 16 Φωκίωνος Νέγρη, όπου στεγάζονται περιοδικές εικαστικές εκθέσεις, διοργανώνονται καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, αναπτύσσονται δίκτυα συνεργασίας, συμπράξεις και ανταλλαγές με άλλους φορείς από τον χώρο του πολιτισμού.
Από τον Μάρτιο 2021, το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» και η Google Arts & Culture συνεργάζονται παρουσιάζοντας εκατόν ενενήντα πέντε έργα και τέσσερεις διαδικτυακές εκθέσεις από τη Συλλογή στο παγκόσμιο κοινό της ψηφιακής πλατφόρμας της Google.
Ο εκθεσιακός χώρος «16 Φωκίωνος Νέγρη» έχει πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων, αλλά και των κανόνων λειτουργίας των χώρων, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας.
Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική, κατά την παραμονή του κοινού σε όλους τους χώρους.
Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός ατόμων στον εκθεσιακό χώρο είναι 20 άτομα.
Διοργάνωση:
Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία»
Χώρος:
«16 Φωκίωνος Νέγρη», Αθήνα, 11257
Επιμέλεια:
Ισμήνη Κινγκ
Εγκαίνια:
9 Ιούνιου 2021, 16:00-20:00
Διάρκεια:
9 Ιουνίου – 11 Σεπτεμβρίου 2021
Ωράριο λειτουργίας:
Τετάρτη-Παρασκευή 16:00-20:00
Σάββατο 12:00-17:00
(Το ανωτέρω ωράριο μπορεί να τροποποιηθεί. Συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα μας και τους λογαριασμούς μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης Facebook και Instagram για τυχόν ανακοινώσεις.)
Instagram @felioscollection
Facebook The Sotiris Felios Collection
Website felioscollection.gr
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας