ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Το έργο ζει με το φως» πρεσβεύει ο γλύπτης Κώστας Δικέφαλος υπενθυμίζοντας, ότι το φυσικό φως και η τέχνη βρίσκονται σε μία συνεχή αλληλεπίδραση. Αυτό ακριβώς, που επιτυγχάνει με το έργο του, για το οποίο, όπως έλεγε η αείμνηστη Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα «Οι γλαφυρές μορφές που γεννιούνται από την σμίλη του, ανήκουν σ΄ έναν μοντέρνο κλασικισμό».
Κάτι που αναδεικνύεται από την έκθεσή του «Γλυπτική στο Φως», που εγκαινιάζεται στις 14 Ιουνίου στην Sianti Gallery, καταρρίπτοντας τον μύθο, ότι η γλυπτική αποκλείει κάθε συναισθηματισμό, εφ’ όσον το φως είναι μορφή ενέργειας και πηγή ζωής.
Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης), ο Κώστας Δικέφαλος επανέρχεται μετά από 15 σχεδόν χρόνια με αυτήν την έκθεση λαξεύοντας πάντα το μάρμαρο με φως και επαναπροσδιορίζοντας την έννοια της γλυπτικής με κύριες προϋποθέσεις την αρμονία, την ισορροπία και την οπτική συμμετρία.
Όπως άλλωστε λέει ο ίδιος «Η γλυπτική είναι ένα μέσο έκφρασης και δημιουργίας, είναι το πάντρεμα της ύλης με την σκέψη και το συναίσθημα, μία γλώσσα επικοινωνίας ανάμεσα στον τεχνίτη-δεξιοτέχνη και στον θεατή.
Αυτή είναι η εικαστική γλώσσα, την οποία θα πρέπει να έχει καθαρά διαμορφωμένη το έργο και τα γλυπτικά μέσα που χρησιμοποιεί στην διαμόρφωση της συγκεκριμένης γλώσσας να είναι αποκρυσταλλωμένα».
Η γλώσσα των σχημάτων
Με τα έργα του πράγματι, ο γλύπτης επιδιώκει την απόδοση της καθαρής φόρμας και δημιουργεί βιόμορφα, γεωμετρικά ή αεροδυναμικά σχήματα, εκμεταλλευόμενος την φύση των υλικών του.
Συνθέσεις, που άλλοτε συμπαγείς και άλλοτε με κενά σε καίρια σημεία, εκτείνονται κατακόρυφα ή οριζόντια και επιτρέπουν στο φως να διατρέξει τις επιφάνειες και να προβάλει τους όγκους, ενώ συχνά υποβάλλουν την εντύπωση μιας συνεχούς κίνησης.
«Ο δημιουργός γλύπτης οφείλει να έχει βαθιά γνώση της γλώσσας των σχημάτων και της σχέσης της με τα βαθύτερα νοήματα», λέει ο Δικέφαλος.
«Θα πρέπει να γνωρίζει πολύ καλά, για το πώς αυτή η γλώσσα των σχημάτων επηρεάζεται από τις ιδιότητες και ιδιαιτερότητες των υλικών, από την συνομιλία των συγκεκριμένων υλικών με το φως, την σημασία της κλίμακας σε σχέση με το περιβάλλον και τις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος και τέλος την παιδεία που κατέχει το κοινό του για την κατανόηση της εικαστικής γλώσσας».
Σχέση ερωτική
Με σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών κοντά στον Γιάννη Παππά, τον Θεόδωρο Παπαγιάννη και τον Γιώργο Νικολαΐδη στην γλυπτική καθώς και τον Γιώργο Γεωργίου στην κεραμική άρχισε να διδάσκει και ο ίδιος από το 1992 ως ειδικός επισήμων στην ΑΣΚΤ ενώ παράλληλα τα έργα του παρουσιάζονταν σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.
Αγαπημένος μαθητής όμως, και της Μαρίνας Λαμπράκη Πλάκα υπήρξε ο Δικέφαλος, για τον οποίο η ίδια είχε γράψει, ότι με την γλυπτική έχει μια σχέση ερωτική, μια σχέση πάθους.
«Ο χώρος γύρω από τα έργα λειτουργεί ως όριο, αγκαλιάζει τη φόρμα χωρίς να την αφήνει να ‘διαχυθεί’. Οι πλαστικές μορφές του Δικέφαλου αποκλείουν εκ προοιμίου την ασχήμια, την παραμόρφωση, τους εντυπωσιακούς αιφνιδιασμούς.
Ο γλύπτης ερμηνεύει το φως, όπως οι αρχαίοι ομότεχνοί του με ανάλαφρους αναπαλμούς που γράφουν τον βηματισμό του πάνω στην πλαστική επιφάνεια με αβρότητα ενώ, όπου απαιτεί η σύνθεση, μια βαθιά αυλακιά δημιουργεί την ένταση της σκιάς», είχε γράψει η ίδια.
Για να καταλήξει χαρακτηρίζοντάς τον «έναν δημιουργό του καιρού μας, που κατάφερε να διασώσει και να υπηρετήσει δυο αξίες που τελούν υπό εξαφάνιση: την εντιμότητα του τεχνίτη και το πάθος για την ωραία μορφή. Καρπός αυτής της ιερογαμίας είναι ένα έργο σύγχρονο, άρτιο από τεχνική άποψη και ευφρόσυνα ωραίο».
Έργα του Κώστα Δικέφαλου υπάρχουν στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Γουλανδρή στην Άνδρο, στο Πνευματικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης, στο Τελλόγλειο Μουσείο Θεσσαλονίκης, στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή, στο Εθνολογικό Μουσείο Αθηνών, στο υπαίθριο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Fujimi της Ιαπωνίας, καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό΄
Info
Sianti Gallery: Βασ. Αλεξάνδρου 2 και Μιχαλακοπούλου, τηλ, 210 7245432, 210 3648335
Έκθεση: Κώστας Δικέφαλος «Γλυπτική στο Φως»
Διάρκεια:14 Ιουνίου – 13 Ιουλίου
Διαβάστε επίσης:
Καμίλ Κλοντέλ: Η ιδιοφυΐα της γλυπτικής με τη ζωή στη σκιά των ανδρών και το δραματικό τέλος
Έργα Τέχνης και Δημοπρασίες – Τα παγκόσμια και εθνικά ρεκόρ
Η «Προέλευση του κόσμου» με τη σφραγίδα «Me Too» – Βανδαλισμός σε μουσείο