• Πολιτισμός

    Σύμβολα, αλληγορίες, εικόνες: Η έκθεση του κορυφαίου γλύπτη Νοβέλο Φινότι στην Αθήνα

    Νοβέλο Φινότι «Παρακαλώ μη με γαργαλάτε»,1990-94 (λευκό μάρμαρο Καράρας)

    Νοβέλο Φινότι «Παρακαλώ μη με γαργαλάτε»,1990-94 (λευκό μάρμαρο Καράρας)


    Από τα ονομαστά, λευκά μάρμαρα της Καράρα, τα ροζέ μάρμαρα της Πορτογαλίας, τον μαύρο γρανίτη του Βελγίου και φυσικά από ορείχαλκο είναι φτιαγμένα τα έργα του κορυφαίου ιταλού γλύπτη Νοβέλο Φινότι,  που θα παρουσιάσει για πρώτη φορά την δουλειά του στην Αθήνα, από τις 4 Ιουνίου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.

    Με καριέρα, που εκτείνεται για 60 χρόνια περίπου ο Φινότι, δεσμευμένος άρρηκτα με την παραστατική τέχνη έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο έργο, που σήμερα κοσμεί μεγάλα μουσεία του κόσμου και ιδιωτικές συλλογές, έχει τιμηθεί με πλήθος βραβείων και έχει συμμετάσχει δύο φορές στην Μπιενάλε της Βενετίας μεταφέροντας πάντα τη σταθερή του πίστη στην αφήγηση και  στις δυνατότητες  της τέχνης.

    Στην αθηναϊκή έκθεση με τίτλο «Ο αισθησιακός μυστικισμός της γλυπτικής» ο διάσημος καλλιτέχνης, δημιουργός, μεταξύ άλλων και του πορτρέτου του Αλέξανδρου Ιόλα με τον οποίο είχαν συνεργαστεί επί μακρόν πρόκειται να παρουσιάσει 65 γλυπτά του, ανάμεσα στα οποία και τα αντιπροσωπευτικά «Οι τρεις αγάπες μου» (1971), «Τιμή στον Κάφκα» (1972), «Βαλεντίνο» (1977), «Μικρή κλίνη της Ιουλιέτας» (1977-82), «Μετά το Τσέρνομπιλ» (1986-87), «Τιμή στον Σαντ» (1978), «Οι φωλιές της Φεντερίκα» (1983), «Ανύψωση» (1991-1997), «Τιμή στην Ιουλιέτα» (2014).

    Νοβέλο Φινότι «Μη μας προτρέπετε»,2002 (μαύρο μάρμαρο Βελγίου)
    Νοβέλο Φινότι «Μη μας προτρέπετε»,2002 (μαύρο μάρμαρο Βελγίου)

    Η γνωριμία με τον Ιόλα

    Σε σύμβολα και αλληγορίες αναφέρονται συχνά τα έργα του Φινότι, όπως είναι η βασική μορφή ενός αυγού ή μιας φωλιάς πουλιού, η σύλληψη της ζωής ή η ενατένιση του θανάτου ενώ κατά την διάρκεια της πορείας του στην τέχνη έχει εμπνευστεί από πολλά θέματα αλλά και έχει αγγίξει διαφορετικά καλλιτεχνικά κινήματα. Ορισμένα από τα  έργα του τείνουν να είναι σουρεαλιστικά, άλλα μπορεί να αναφέρονται στη μυθολογία, τη λογοτεχνία ή την τέχνη, μερικές φορές μπορεί να είναι ερωτικά -αισθησιακά και άλλες αντανακλαστικά. Παρά το γεγονός όμως, ότι αγκάλιασε πολλά διαφορετικά στυλ, το έργο του έχει παραμείνει σταθερά εικονιστικό.

    Ο Νοβέλο Φινότι και ο Αλέξανδρος Ιόλας, το 1984
    Ο Νοβέλο Φινότι και ο Αλέξανδρος Ιόλας, το 1984

    Με τον Ιόλα είχαν γνωριστεί στην δεκαετία του ΄60 και έκτοτε η συνεργασία τους υπήρξε στενή, καθώς ο έλληνας γκαλερίστας, το όνομα του οποίου έγινε μύθος πρόβαλε το έργο του ιταλού γλύπτη τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική για πολλά χρόνια. Το 1985 μάλιστα,  δύο χρόνια πριν τον θάνατο του, τον προσκάλεσε στην Ελλάδα, στο σπίτι του στην Αγία Παρασκευή, προκειμένου να φιλοτεχνήσει την προτομή του. Όπως και έγινε.

    Πρόκειται για ένα έργο από ορείχαλκο, που αποδίδει εξαιρετικά πειστικά την μορφή αλλά και την ψυχολογική ένταση του συλλέκτη εκείνη την εποχή. Κάτι, που μπορεί να διαπιστώσουν οι επισκέπτες του Τελλόγλειου  Ιδρύματος Τεχνών της Θεσσαλονίκης, όπου βρίσκεται σήμερα η προτομή, κατόπιν δωρεάς του γλύπτη  στην μνήμη του Ιόλα. Το 2020 άλλωστε ,παρουσιάστηκε στο Τελλόγλειο η έκθεση του Νοβέλο Φινότι «Το τέλος της νύχτας».

    Νοβέλο Φινότι, πορτρέτο του Αλέξανδρου Ιόλα
    Νοβέλο Φινότι, πορτρέτο του Αλέξανδρου Ιόλα

    Μια πορεία διεθνών επιτυχιών

    Ο Νοβέλο Φινότι γεννήθηκε στη Βερόνα το 1939 και από πολύ νωρίς, σε ηλικία μόλις 15 χρονών εισήλθε στην Ακαδημία Τέχνης της γενέτειράς του ενώ ταυτόχρονα άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα στο εργαστήριο του γλύπτη Νερέο Κονσταντίνι. Ήταν 19 χρονών, όταν κέρδισε το πρώτο βραβείο στην Έκθεση Θρησκευτικής Τέχνης στην Ασίζη και το 1960 – ένα χρόνο μετά την αποφοίτησή του –  άρχισε να διδάσκει στην τοπική Ακαδημία της Βερόνας. Παράλληλα αρχίζει να παρουσιάζει τα έργα του σε χαλκό και από το 1963 έρχεται σε επαφή με το χυτήριο Μποντσίνι στην Βερόνα.

    Νοβέλο Φινότι «Μια τελετουργία για την κόρη του Καμικάζι»,1984 (λευκό μάρμαρο Καράρας)
    Νοβέλο Φινότι «Μια τελετουργία για την κόρη του Καμικάζι»,1984 (λευκό μάρμαρο Καράρας)

    Ακολουθεί η συνάντησή  του με τον Ιόλα και το 1964 τα γλυπτά του διασχίζουν τον Ειρηνικό Ωκεανό και παρουσιάζονται στην Armony Gallery της Νέας Υόρκης. Το 1966 συμμετέχει για πρώτη φορά στην Μπιενάλε της Βενετίας, το 1972 κάνει ατομική έκθεση στην γκαλερί του Αλέξανδρου Ιόλα στο Μιλάνο και ακολουθεί μία περιοδεία  από Μπουένος Άιρες, Μοντεβιδέο, Ρίο ντε Τζανέιρο και Σάο Πάολο  ως το Τόκιο, την Οζάκα, το Χονγκ Κονγκ, το Ανατολικό Βερολίνο και το Λουγκάνο

    Μία ακόμη περιοδεία, το 1976 τον φέρνει σε Φινλανδία, Δανία, Νορβηγία, τον επόμενο χρόνο βρίσκεται στην Νέα Υόρκη σε ατομική έκθεση στην γκαλερί Iolas Jackson και το 1984 εκθέτει για δεύτερη φορά στην Μπιενάλε τη Βενετίας για να ακολουθήσει και νέος γύρος εκθέσεων στο όλο τον κόσμο.

    Νοβέλο Φινότι «Σκαμνί-πλάτανος»,1985 (χαλκός)
    Νοβέλο Φινότι «Σκαμνί-πλάτανος»,1985 (χαλκός)

    Μεταξύ πολλών άλλων έργων εξάλλου, έχει φιλοτεχνήσει, το 2001 τον επίχρυσο μπρούτζινο διάκοσμο για τον βωμό του Πάπα Ιωάννη ΚΓ΄ στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη και τον επόμενο χρόνο ένα μαρμάρινο γλυπτό για την εξωτερική κόγχη, επίσης της  Βασιλική του Αγίου Πέτρου.

    Το 2017 τα σημαντικότερα έργα του εκτέθηκαν στη 30ή έκθεση Le grandi Mostre nei Sassi στην Ματέρα, στο βραχώδες συγκρότημα της Παναγία των Αρετών (Μadonna delle Virtù)  και στον Άγιο Νικόλαο των Ελλήνων (San Nicola dei Greci).

    Ο γλύπτης Νοβέλο Φινότι στην Αθήνα σήμερα με φόντο τον Παρθενώνα
    Ο γλύπτης Νοβέλο Φινότι στην Αθήνα σήμερα με φόντο τον Παρθενώνα

    Info

    Ίδρυμα Θεοχαράκη: Βασιλίσσης Σοφίας 9, τηλ.2103611206

    Έκθεση: «Νοβέλο Φινότι – Ο αισθησιακός μυστικισμός της γλυπτικής»

    Διάρκεια:4 Ιουνίου έως 3 Νοεμβρίου

    Διαβάστε επίσης

    “60′ στην Κίνα”

    «Πριν και μετά την επιστήμη»: Άνθρωποι, δομές και αντικείμενα σε μια έκθεση του ΝΕΟΝ

    Μαρία Ιωάννου: «Διψασμένη» για ζωγραφική η κόρη του Δάκη



    ΣΧΟΛΙΑ