Η Σύλβια Κούβαλη αποδεικνύεται υπολογίσιμη φιγούρα στο διεθνές καλλιτεχνικό στερέωμα. Νέα έκθεση της Rodeo Gallery σε Λονδίνο και Πειραιά δικαιώνει τους Financial Times. Συγκεκριμένα, ότι «η Κούβαλη έχει ωθήσει αρκετούς καλλιτέχνες που εκπροσωπεί στην παγκόσμια σκηνή».

Η τωρινή έκθεση φανερώνει το διεθνές προφίλ της, το αιχμηρό της πνεύμα, ακόμη και με τον τρόπο που την παρουσιάζει στις δύο γκαλερί της στο Λονδίνο και στον Πειραιά: Με το υπέροχο γράμμα – κείμενο της πολυβραβευμένης δοκιμιογράφου Νεγκάρ Αζίμι (Negar Azimi -βλέπε New York Times Magazine, New Yorker, Bidoun…).

Η έκθεση τιτλοφορείται Νέος και ανίδεος ή Young and Clueless, ανάλογα με το σημείο του πλανήτη όπου βρίσκεται κανείς. Παρουσιάζει έργα του νεοϋορκέζου Χάντι Φαλαπισέχ (Hadi Fallahpisheh), αμέσως μετά την ατομική του έκθεση στην γκαλερί Tramps της Νέας Υόρκης.

Η Σύλβια Κούβαλη βέβαια ξεκίνησε με δυνατές περγαμηνές. Σπούδασε στο Λονδίνο και αμέσως μετά ταξίδεψε στην Κωνσταντινούπολη. Ένιωσε σχεδόν με καρμικό τρόπο την πόλη να την προσελκύει στους κόλπους της. Σε μια εποχή που στην Αθήνα παραμόνευε η κρίση.

Κοντά στο βραβείο Τέρνερ

Η πρώτη Rodeo Gallery ιδρύθηκε λοιπόν στην Πόλη το 2007 σε εγκαταλειμμένο καπνεργοστάσιο στην παραδοσιακή, συντηρητική γειτονιά Τοφάνη. Με ρητή πρόθεση να αναδείξει και να συνδέσει με τον πυρήνα της τέχνης καλλιτέχνες από πιο απομονωμένες περιοχές. Ξεκίνησε εκπροσωπώντας καλλιτέχνες από την τότε «ζωηρή» σκηνή της Τουρκίας, την Ελλάδα και την Κύπρο (Χάρις Επαμεινώνδα, Χριστόδουλο Παναγιώτου, Χουσείν Αλπτέκιν -Huseyin Alptekin). Η Σύλβια Κούβαλη είχε μόλις κλείσει τα είκοσι έξι χρόνια ζωής.

Το 2014 άνοιξε η δεύτερη γκαλερί της στο Λονδίνο, στις πύλες του Σόχο, στο δρόμο με τα βιβλιοπωλεία. Εγκαινιάστηκε με έκθεση της Καναδής Ταμάρα Χέντερσον (Tamara Henderson) και της Μπάνου Κεννετόγλου (Banu Cennetoglu). Η Κεννετόγλου μαζί με τον Ρίτσαρντς και τον Απόστολο Γεωργίου συμμετείχαν από κοινού στην 10η Μπιενάλε της Γκιάνγκζου (Gwangju Biennale), επιμέλειας Τζέσικα Μόργκαν (Jessica Morgan).

Εκεί παρουσίασε το νέο της φιλμ η διάσημη εκπρόσωπος του πειραματικού κινηματογράφου Λέσλι Θόρντον (Leslie Thornton). Σύντομα άρχισε η συνεργασία της με τον σταρ Ντάνκαν Κάμπελ (Duncan Campbell).

Λίγο πριν τα εγκαίνια στο Λονδίνο, ανακοινώθηκε η υποψηφιότητά του για το περίοπτο βραβείο Τέρνερ (Turner Prize) και ταυτόχρονα η υποψηφιότητα του Τζέιμς Ρίτσαρντς (James Richards), δύο από τους καλλιτέχνες που εκπροσωπεί. Το βραβείο ανακοινώθηκε πέντε μέρες πριν από το άνοιγμα της Rodeo στο Σόχο. Το κέρδισε τελικά ο σκωτσέζος Κάμπελ.

Άποψη της εγκατάστασης του Φαλαπισέχ

Από την Πόλη στο Λονδίνο

Το Λονδίνο σταδιακά αντικατέστησε την Κωνσταντινούπολη. Τέσσερα χρόνια αργότερα, εγκαινιάστηκε η Rodeo Gallery στον Πειραιά. Στην καλλιτεχνική οδό Πολυδεύκους, δίπλα στο The Intermission της Αρτέμιδος Μπαλτογιάννη και στο εστιατόριο-οινοπoτίο Paleo.

Εκεί ανακαίνισε μία παλιά εμπορική αποθήκη των αρχών του 20ού αιώνα. Το κτήριο ανακαίνισε διεθνές αρχιτεκτονικό γραφείο. Η αύρα του λιμανιού αγκαλιάζει το πολύβουο, ηλιόλουστο σοκάκι που τη φιλοξενεί.

Η Σύλβια ξεκίνησε δυναμικά και εδώ, με έργα της/του αμερικάνου διεμφυλικού ζωγράφου Λάιντι Τσουρτσμαν (Leidy Churchman). 

Αμέσως μετά παρουσίασε αναδρομική στο Μουσείο Χέσελ (Hessel Museum) στη Νέα Υόρκη. Εκεί έδειξε και ορισμένα από τα έργα της ατομικής του στη Rodeo. Ειρήσθω εν παρόδω, δημιουργίες του συμπεριλαμβάνονται σε σημαντικές συλλογές -όπως στο μουσείο Ουίτνεϊ (Whitney Museum) της Νέας Υόρκης. Αμέσως μετά, η Rodeo παρουσίασε τη Λίλιαν Λιν (Liliane Lijn).

 

Με το κύρος του Λονδίνου

Ορίζοντά της δεν αποτελεί μόνο η ημέτερη φουάρ Art Athina αλλά η σημαντική Frieze του Λονδίνου (το περίπτερό της με τον Ίαν Λο -Ian Law…).

Στο Λονδίνο, οι μικρομεσαίες ή μεσαίες γκαλερί στην πραγματικότητα φυτοζωούν. Ή εμφανίζονται για λίγο σαν μετεωρίτες. Για να προσελκύσει ένας έμπορος τους διεθνείς συλλέκτες πρέπει να χτίσει αντίστοιχο προφίλ. Με εκθέσεις μουσειακής αξίας και καλλιτέχνες διεθνούς κύρους. Αξιοπιστία, ιστορικότητα και πρωτοπορία.

Το 2020, η Rodeo μεταπήδησε από το Σόχο στο αριστοκρατικό Μέιφερ του Λονδίνου. Εκεί που οι γκαλερί απολαμβάνουν την προτίμηση των ινκόγκνιτο συλλεκτών. Εκεί όπου συχνά διαμορφώνονται οι τάσεις και οι τιμές της αγοράς.

Η Σύλβια επιτρέπει στον Πειραιά να λειτουργήσει ως χωνευτήρι ή πειραματικό εργαστήριο, να παρουσιάσει πιο πειραματικές δράσεις.

Οι δύο γκαλερί πάντως λειτουργούν ως εκφάνσεις του ίδιου οργανισμού, παρουσιάζοντας συχνά παράλληλα προγράμματα, τους ίδιους καλλιτέχνες ταυτόχρονα. Το οργανόγραμμα της Rodeo διευκολύνει την επικοινωνία των δύο χώρων, γεωγραφικά, ιστορικά και πολιτιστικά. Επιτρέποντας και στους καλλιτέχνες να ξεφύγουν από το γεωγραφικό πλαίσιό τους.

Το 2019 παρουσιάστηκε έκθεση του Σαχριάρ Νασάτ (Shahryar Nashat) στον Πειραιά και στο Λονδίνο. Περίπου ταυτόχρονα, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (MoMA) στη Νέα Υόρκη παρουσίαζε έργα του.

Η Κούβαλη πάντως έχει λειτουργήσει ως βατήρας προς το διεθνές γίγνεσθαι για διάφορους δημιουργούς. Ο Χριστόδουλος Παναγιώτου από τη Λεμεσό παρουσιάστηκε στο εμβληματικό Μουσείο Ορσέ (Musée d’Orsay) του Παρισιού. Η Χάρις Επαμεινώνδα από τη Λευκωσία κέρδισε τον Αργυρό Λέοντα στη 58η Μπιενάλε της Βενετίας το 2019… Από τις πιο αξιομνημόνευτες εκθέσεις στον Πειραιά, η Ένας ένας του καταπληκτικού (πάντα επίκαιρου, αισθητικά και πολιτικά) Απόστολου Γεωργίου.

Λεπτομέρεια έργου του Φαλαπισέχ

Το παιδικόμορφο σύμπαν του Φαλαπισέχ

Ο Φαλαπισέχ επιστρατεύει σειρά παιδικών, χιουμοριστικών μορφών για να εκφράσει τις ανησυχίες του γύρω από τα καίρια πολιτικά ζητήματα -αποξένωση, μετανάστευση, εγκλεισμό: Γάτες, ποντίκια, άνθρωποι και άλλα ζώα μέσα στη σύγχρονη κοινωνία της αλλοτρίωσης.

Ο ίδιος γεννήθηκε μέσα σε σκοτεινό θάλαμο, όπως ο ίδιος έχει επισημάνει. Από γονείς φωτογράφους. Εκμεταλλεύεται το φωτογραφικό μέσο και την τεχνολογική δεξιοτεχνία του για να δημιουργήσει ευρύτερα έργα και εγκαταστάσεις ποιητικής πλαστικότητας.

Στην Αθήνα, φιλοτεχνεί ονειρώδη φαντασμαγορία. Τοποθέτησε λούτρινα ζωάκια σε τελετουργική αψίδα. Τα κεφάλια τους βυθισμένα σε κεραμικά δοχεία, όπως οι «κουκουλοφόροι» στις φυλακές του Αμπού Γκράιμπ. Στο σημείο των ματιών, της μύτης και του στόματος, υπάρχουν παραμορφωμένα emoji.

Τα ζώα μοιάζουν μαρμαρωμένα, όπως η ύπαρξη στο σύνολό της. Η παιδική ηλικία αναδύεται μέσα από τα σκοτεινά βάθη του υποσυνειδήτου του. Μοιάζει το ίδιο ζοφερή με το σύγχρονο κόσμο. Υπάρχει θαλπωρή;

Υπνοδωμάτια σαν κελιά φυλακής. Η χρήση φωτεινών λουλουδάτων υφασμάτων στα γλυπτά του απλώς ξεσκεπάζουν τον υπόγειο εφιάλτη.

Το 2019, ο Φαλαπισέχ κέρδισε το περίζηλο αμερικανικό βραβείο Artadia New York Award. Θα συνεχίσει όμως να ιχνηλατεί την παιδική του ηλικία.

Εμποτίζοντας στην τέχνη του ατόφια κομμάτια ζωής που βιώνεται σαν όνειρο.

Πληροφορίες

YOUNG AND CLUELESS

Hadi Fallahpisheh

RODEO Piraeus

41 Polidefkous, 18545 Piraeus, Greece
T: +30 210 41 23 977
Open Wed—Sat 1—9pm (Τετάρτη ως Σάββατο 1 με 9 μμ).
or by appointment

3 Οκτωβρίου με 13 Νοεμβρίου

NΈΟΣ ΚΙ ΑΝΊΔΕΟΣ

Hadi Fallahpisheh

RODEO London

October 9 – November 20, 2021

12a Bourdon Street
London W1K 3PG, UK
T: +44 207 43 99 777
Open Tues—Sat 11am—6pm
or by appointment

Διαβάστε επίσης: Έμιλυ Τσίγκου: Στο Λονδίνο η αγορά της τέχνης μετά τον κορονοϊό

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση