ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες στις οποίες ζούμε, η υποδοχή, ένταξη και ενσωμάτωση του «ξένου» και πιθανώς «διαφορετικού» αποτελεί πρόκληση, αλλά και αυτοσκοπό, με στόχο αφενός τη διασφάλιση μιας καλύτερης ζωής για τα ίδια τα παιδιά και την προαγωγή της ευημερίας του συνόλου και αφετέρου την ανάπτυξη μιας κοινωνίας που θα ωφεληθεί στον μέγιστο δυνατό βαθμό από τη διαδικασία της πολιτισμικής αυτής συνύπαρξης και, εν τέλει, όσμωσης.
Πολύτιμος αρωγός στην προσπάθεια αυτή θα μπορούσε να σταθεί ένα νέο βιβλίο, η έκδοση «Πρόσφυγες & μετανάστες μαθητές-μαθήτριες στο ελληνικό σχολείο».
Όπως σημειώνεται, η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, με αφετηρία τις αναλύσεις της για τις σημερινές κοινωνίες της ύστερης νεωτερικότητας και της μετα-νεωτερικότητας, της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και των συνεχών μεταναστεύσεων – μετακινήσεων πληθυσμών, που έχουν διαμορφώσει τις πολυεθνικές και πολυπολιτισμικές κοινωνίες, προσπαθεί με βάση τη θεωρία της να διατυπώσει αρχές και στόχους για την διαπαιδαγώγηση των νέων γενεών, που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των σύγχρονων πολυπολιτισμικών κοινωνιών. Αρχές και στόχους που να αναφέρονται σε όλα χωρίς εξαίρεση τα μέλη των εθνοπολιτισμικών ομάδων, αλλά εξίσου και στα μέλη της πλειονότητας, έτσι ώστε να γίνεται καθημερινά πράξη η αλληλεπίδραση των πολιτισμών και να επιτυγχάνεται η πολιτισμική όσμωση σε επίπεδο κοινωνίας και εκπαίδευσης.
Σκοπός του βιβλίου είναι να ενισχύσει τις προσπάθειες των σχολείων, των εκπαιδευτικών και κάθε δομής και οργανισμού που ασχολείται και ενδιαφέρεται για την υποδοχή και ένταξη των παιδιών προσφύγων/μεταναστών στην κοινωνία και την εκπαίδευση, για την άμβλυνση των όποιων φαινομένων αντιπαλότητας εμφανίζονται με τη μορφή των προκαταλήψεων, των διακρίσεων, των ρατσιστικών αντιλήψεων και της φυλετικής βίας.
Βασική επιδίωξη είναι να συμβάλλει στην υποστήριξη των σχολικών μονάδων να ενσωματώσουν στις πρακτικές λειτουργίας τους και στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη τις αρχές και τις αξίες της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ως βασικές συνιστώσες, που μπορεί να βοηθήσουν στον μετασχηματισμό και τη διαμόρφωση όλων των σχολικών μονάδων ως «Διαπολιτισμικών Κοινοτήτων Μάθησης και Συνεργασίας» και στην ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευτικών, ενισχύοντας τη συμμετοχή των μαθητών/τριών στις διαδικασίες της μάθησης.
Επιστημονική Επιμέλεια:
Κώστας Παπαχρήστος – Παρασκευή Παγώνη
Κείμενα:
Bασιλεία Τριάρχη-Herrmann
Κώστας Παπαχρήστος
Μαρίνος Παρασκευόπουλος
Οδυσσέας Ευαγγέλου
Βασίλης Χαρίτος
Ευτυχία Νικολακοπούλου
Άρτεμις Κεφαλίδου
Αικατερίνη Λεμπέση
Δημήτρης Βεντήρης
Ειρήνη Μαυροκεφαλίδου
Αγγελική Μπίλια
Παρασκευή Παγώνη
Πηνελόπη Παρασκευοπούλου