• Πολιτισμός

    Πολυχρόνης Κουτσάκης: Το τένις, ο έρωτας και ένας φόνος

    Πολυχρόνης Κουτσάκης

    Πολυχρόνης Κουτσάκης


    Το τένις έχει πολλές ανατροπές, όπως και η τέταρτη, νουάρ ιστορία που στήνει ο Πολυχρόνης Κουτσάκης. Ο βραβευμένος συγγραφέας στο Κάτι σαν αγάπη, Μια υπόθεση για τον Γιώργο Δάντη (εκδ. Πατάκη), συνθέτει το λιτό του δράμα πάνω στις αδιόρατες και αναπάντεχες πτυχές του ανθρώπινου χαρακτήρα. «Προσπαθούσα να ξεθάψω τα μυστικά των ζωντανών, αλλά δεν φαινόταν να τα καταφέρνω», ανησυχεί κάποια στιγμή ο Γιώργος Δάντης.

    Πλούσια και κακομαθημένη

    Ο Πολυχρόνης Κουτσάκης διατηρεί σε αδρές γραμμές τη δομή και το ύφος του νουάρ μυθιστορήματος. Και έτσι, η ιστορία ξεκινάει όταν μία πανέμορφη, μοιραία γυναίκα επισκέπτεται τον άφραγκο ντετέκτιβ ζητώντας του να αναλάβει μία υπόθεση εκρηκτική.

    Αφορά την τενίστρια φαινόμενο των νεανίδων Ιφιγένεια Καράκη, κόρη μεγαλοξενοδόχου των Χανίων. Κακομαθημένη και αντιπαθητική, δέχεται ωστόσο απειλητικά μηνύματα για την ζωή της. Παρότι περιφρουρούμενη στον μικρόκοσμο του τένις, το Κακό καταφέρνει να παρεισφρέει στο περιβάλλον της.

    Ατάκες τένις

    Και οι ζωντανοί διάλογοι που σκηνοθετεί, δημιουργούν ένα ματς πυρετώδες με ατάκες να εναλλάσσονται σαν τα μπαλάκια του τένις που δεν θα σταματήσουν αν δεν πετύχουν στόχο τους.

    «- Για τον Πο γιατί είσαι τόσο σίγουρη;

    – Είμαι τόσο σίγουρη.

    – Εμένα μου φάνηκε πως δεν ήταν χαρούμενος για το τέλος της σχέσης σας.

    – Του μίλησες; μου είπε έκπληκτη.

    -Του μίλησα.

    -Στον Πο δεν αρέσει να μιλάει σε αγνώστους.

    -Το έπιασα στην ατμόσφαιρα, ναι.

    -Άσ’ τον ήσυχο τον Πο. Δεν φταίει σε τίποτα.

    -Δε φταίει σε τίποτα ο Ποπ. δεν φταίει σε τίποτα ο Πέτρος – ε, κάποιος πρέοει να φταίει.

    -Βρες τον. Ο Πο είναι εντάξει.

    -Έτσι όπως μιλάς γι αυτόν, καταλαβαίνω ότι ενδιαφέρεται ακόμη.

    -Φυσικά ενδιαφέρομαι. Είναι φίλος μου.

    -Αυτός δεν φαίνεται να αισθάνεται το ίδιο.

    -Εμένα είναι φίλος μο, ό,τι και αν αισθάνεται αυτός.

    -Θες να μου πεις γιατί χωρίσατε;

    -Επειδή οι πειραματισμοί συχνά είναι αποτυχημένοι.

    -Δεν ταιριάζατε δηλαδή;

    -Μπορείς να το πεις κι έτσι.

    -Εσύ πώς θα το έλεγες;

    -Εγώ δε θέλω να του δώσω όνομα. Απλώς δεν έχει νόημα να είναι μαζί κανείς με κανέναν, ό,τι κι αν νιώθουν ο ένας για τον άλλον. Μόλις αρχίσουν να νιώθουν κάτι σαν αγάπη, ο κόσμος θα φροντίσει να τους διαλύσει».

    Καταιγιστικός ρυθμός, όπως και οι σφαίρες ενός Smith & Wesson άλλωστε. Ή και ο έρωτας.

    Το τρίγωνο του έρωτα

    Γιατί στο Κάτι σαν αγάπη που έχει εμπνευστεί ο Πολυχρόνης Κουτσάκης εκτός από άθλημα, τα Χανιά (και η ευρύτερη Κρήτη), πρωταγωνιστεί και ο έρωτας. Ή όπως το πρότεινε πρώτος ο Φρόιντ, όλα ξεκινούν από τις ορμές.

    Και τα τρίγωνα.

    Ο Πολυχρόνης Κουτσάκης προσδίδει στον πρωταγωνιστή του το ρόλο του αφηγητή. Με την πρωτοπρόσωπη αφήγηση, οι εντυπώσεις από την εξέλιξη της υπόθεσης προκαλούν την ίδια αδιαμεσολάβητη έκπληξη στον αναγνώστη όσο και στον ήρωα της ιστορίας.

    Ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Γιώργος Δάντης παραμένει πολύ νέος και στην τέταρτη υπόθεσή του. Έτσι, παρασύρεται ή μοιάζει επιρρεπής στο ωραίο.  Σε αυτό το μυστήριο τον καλεί η 29χρονη Λένα. Πλουσιοκόριτσο, μεγάλη αδελφή της Ιφιγένειας και αντιδήμαρχος Χανίων.

    Χωρίς πολλές λεπτομέρειες, παραδέχεται ότι έχουν φευγαλέα φιληθεί, προτού μάλιστα καλά καλά ο ίδιος το συνειδητοποιήσει. Δεν υπήρξε συνέχεια στο ξαφνικό αυτό πυροτέχνημα. Δεν θα υπήρχε πρόβλημα αν δεν υπήρχε η Ρέα, που δίνει πανελλήνιες και βρίσκεται στο πλευρό του Γιώργου Δάντη εδώ και έξι χρόνια.

    Ενοχές

    «Η Ρέα. Η Ρέα. Θυμήσου τη Ρέα, μου είπα με όσο πιο δυνατά μπορούσα από μέσα μου», σκέφτεται ο ήρωας. Και αλλού: «Αφού, την είχα αγκαλιά, για λίγο όλα πήγαιναν καλά στον κόσμο. Και κάπως έτσι, τόσο απλά, το ερωτικό θέμα με τη Λένα έκλεισε μέσα μου. Το πότε θα εξαφανίζονταν οι ενοχές μου ήταν μια άλλη ιστορία».

    Υπάρχει αληθοφάνεια και ζωντάνια στις σκηνές τους. Λατρεύει το κορίτσι. Τόσο παραληρηματικά, που οριακά θα ακουγόταν μελό αν δεν υπήρχε ο αυτοσαρκασμός και η σοφιστικέ ευφυία του Γιώργου Δάντη. «Μου είπε πως της φαινόταν ότι έχω ομορφύνει. Της απάντησα “πόσο περισσότερο πια;” και μου δήλωσε πως η λέξη “κριντζάρω” πρέπει να είχε φτιαχτεί ειδικά για μένα, αλλά το βλέμμα της έλεγε άλλα».

    Ο Πολυχρόνης Κουτσάκης διατηρεί τη φινέτσα του, συλλαμβάνει αδιόρατες ανθρώπινες αντιδράσεις. Πετυχαίνει το ακριβές σκιαγράφημα του άγουρου νέου, στα πρώτα του επαγγελματικά βήματα. Παρά τις αντιξοότητες, ο ήρωας διατηρεί τον αυθορμητισμό, τη φαντασία και το αίσθημα δικαιοσύνης του -στοιχεία που τον εξυψώνουν.

    Ο Πολυχρόνης Κουτσάκης καταφέρνει να αναστήσει τον Σοφοκλή, διότι ο έρωτας παραμένει η αιτία των μεγάλων αποκαλύψεων.

    Έρως ανίκατε μάχαν. Και πάλι.



    ΣΧΟΛΙΑ