Ωρίμασαν όλες οι πτυχές του πολυσχιδούς έργου της. Η Παυλίνα Βαγιωνή παρουσιάζει στην Αίθουσα Τέχνης Καππάτος την πρώτη ατομική της έκθεση.

Εκφράζει την πλούσια εικαστική της εμπειρία, την πολυεπίπεδη τριβή της με διάφορες πτυχές της Τέχνης.

1

Το έργο τιτλοφορείται «Συμφωνία των Σειρήνων σε Σολ δίεση». Αποτελεί πολυεπίπεδη σύνθεση μουσικής, γλυπτικής, ζωφραφικής, ψηφιακής εγκατάστασης.

Η Παυλίνα Βαγιωνή αντλεί έμπνευση από τα μυθολογικά πλάσματα της Οδύσσειας (ίσως και την ίδια τη μουσικότητα του ομηρικού κειμένου…).

Κομμάτια και νότες μιας συνολικής παράστασης

Πρόκειται για «Παράσταση» με την κυριολεκτική σημασία του όρου.

Δηλαδή μία σύγχρονη μουσική προσέγγιση ενός ζωγραφικού, ψηφιακού, γλυπτικού έργου, μιας ζωντανής περφόρμανς. Η μουσική λειτουργεί σε σύζευξη με το ζωγραφικό, ψηφιακό και γλυπτικό μέρος της εγκατάστασης. Προσεγγίζεται, ερμηνεύεται, εμποτίζεται μουσικά. Το αφηρημένο μέρος αποτελεί προέκταση του υλικού και του περιεχομένου της έκθεσης.

Τα γλυπτά και οι πίνακες, σε διάφορα μεγέθη και όγκους, παίζουν το δικό τους κομμάτι στη συνολική σύνθεση.

Οι επιμελητές ορθά χαρακτηρίζουν το έργο «πολυμεσικό εικαστικό γεγονός σε τέσσερις πράξεις ή ενότητες» (με τη συνδρομή σύγχρονης τεχνολογίας και ψηφιακών NFT).

Έργο σε τέσσερις πράξεις

Ιδού οι τέσσερις πράξεις:

1. Phantasmagoria of the Sirens – Allegro con Brio (ζωγραφικά έργα, επιτοίχια εγκατάσταση).

2. Siren Topologies – Adagio (γλυπτά, δάπεδα, χρόνος).

3. The Siren Interstices – Scherzo (κινητικά έργα).

4. The Encounter – Rondo (εγκατάσταση δωματίου “νησί – rondo”, οπτικοακουστική προβολή, ζωντανή περφόρμανς, NFT).

Η ηχητική εγκατάσταση, ζωγραφικά, γλυπτικά έργα, η περφόρμανς, τα κινητικά έργα και τα ψηφιακά NFT αποτελούν διαφορετικές πτυχές της Συμφωνίας των Σειρήνων.

Ακριβώς δηλαδή όπως ένα συμφωνικό έργο με εκτυλισσόμενες παραλλαγές στο χρόνο.

Η ολιστική (σχεδόν χαοτική και ταυτόχρονα απόλυτα ελεγχόμενη) εγκατάσταση της Βαγιωνή αποτελεί «εικαστική συμφωνία που εκτυλίσσεται στον εκθεσιακό χώρο», όπως σημειώνουν οι διοργανωτές.

Μεταφρασμένα αποσπάσματα από το ομηρικό κείμενο λειτουργούν ως τίτλοι των έργων της και ενίοτε ως μαθηματικές έννοιες.

Αποτελεί μέρος της σταθερής απόπειράς της να συλλάβει στο έργο της τον μυστικισμό των μυθικών Σειρήνων.

Η έκθεση αυτή εν συνόλω εμβαθύνει τη διαχρονική ενασχόλησή της με την πολυπλοκότητα του ανθρώπινου πνεύματος, την απροσδιοριστία της ανθρώπινης ψυχής.

Όπως τουλάχιστον έχει φανεί σε πολλές ομαδικές της εκθέσεις στην Αθήνα και στην Αμερική.

Επιπλέόν, η Παυλίνα Βαγιώνη έχει εκπαιδευτεί ως μουσικός Σοπράνο. Τη δημιουργική (ποιητική θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί), επιμειξία τραγουδιού και εικαστικών τεχνών είχε δοκιμάσει και στην πτυχιακή της εργασία το 2016 στην ΑΣΚΤ. Μια multimedia εγκατάσταση με ιδιαίτερο βάρος στο μουσικό μέρος της…

Τα πουλιά, η υπέρβαση, η παγίδευση

Στο νέο αυτό έργο, η τονικότητα του Siren Symphony, Σολ #, είναι το ύψος της εναρκτήριας νότας του φωνητικού τραγουδιού της καλλιτέχνιδας. Ενσωματώνεται στη μουσική φούγκα των θαλασσινών τοπίων, των φαλαινών και των πουλιών στην τέταρτη και τελευταία κίνηση της παράστασης.

Στο πρώτο μέρος, η ιδέα πίσω από το θέμα των ζωγραφικών και ψηφιακών πινάκων είναι να παραλειφθεί σκόπιμα το γυναικείο στοιχείο – φύλο των Σειρήνων. Να τονιστεί η πτητική ικανότητα και φύση τους.

Το πουλί στην αρχαιότητα συμβολίζει την υπέρβαση, την ψυχή, το πνεύμα του νεκρού που επικοινωνεί με θεούς ή εισέρχεται σε ανώτερη κατάσταση συνείδησης, σκέψης, γνώσης και φαντασίας.

Το κλουβί με τα πουλιά σύμφωνα με τον Πλάτωνα προσιδιάζει το ανθρώπινο μυαλό.

Στην Οδύσσεια, η Σειρήνα – πουλί αποτελεί αλληγορία για την παγίδευση του μυαλού. Όταν το «εγώ» παγιδεύεται σε μία ατέρμονη εμμονή. Πολύ πριν από τον Φρόιντ

Στο δεύτερο μέρος, στα έργα δεσπόζουν γήινοι τόνοι. Αποτελούν εξέλιξη της ιδέας πίσω από μια προγενέστερη κινητική εγκατάσταση με τίτλο Ανθεμόεσσα.

Υπάρχουν έξι παραλλαγές γλυπτικών τοιχογραφιών από μπρούτζο και δέρμα, ένας πίνακας μεικτής τεχνικής, ένα πάτωμα – εγκατάσταση.

Μαθηματική και μουσική αφαίρεση: Η φιλοσοφία

Όπως υποδηλώνει ο τίτλος “Siren Topologies“, θα μπορούσαν να ιδωθούν ως συμβολικός τοπολογικός χώρος του νησιού των σειρήνων.

Στη ραψωδία Μ της Οδύσσειας, η μάγισσα Κίρκη δίνει μια στοιχειωμένη περιγραφή του νησιού. Ένα λιβάδι με «ένα μεγάλο σωρό από κόκαλα ανδρών, σαν χυμένο, με το δέρμα ζαρωμένο γύρω απο τα κόκαλα».

Στα μαθηματικά, μια τοπολογία αποτελεί δομή που επιτρέπει τη συνεχή παραμόρφωση των υποχώρων και κάθε είδους συνέχεια.

Στο άκουσμα των Σειρήνων, ο άνθρωπος παγιδεύεται και σιγά σιγά αποσυντίθεται (δερμάτινα θραύσματα αποχρώσεων δέρματος) στο ανθισμένο λιβάδι τους.

Στο τρίτο μέρος, ο θεατής μεταφέρεται στο σκοτεινό δωμάτιο της γκαλερί. Εκεί, ένα έργο κινητικού φωτός κυριαρχεί ως μάτι που βλέπει τα πάντα: «’Οσα στη γης ακέρια γίνουνται την πολυθρόφα απάνω, τα κατέχουμε μιαν άκρη ως άλλη».

Καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα

Στο τέταρτο και τελευταίο μέρος, είναι εμφανές το σκηνογραφικό υπόβαθρο της καλλιτέχνιδας. Μεταμορφώνοντας τον χώρο της γκαλερί σε νησί, ο επισκέπτης έρχεται αντιμέτωπος με μια συναρπαστική προβολή βίντεο.

Μπορεί να «βιώσει» την ζωντανή παράσταση που θα πραγματοποιηθεί μόνο τη βραδιά έναρξης της παράστασης στις 6 Οκτωβρίου 8-11 μ.μ.

Την ημέρα των εγκαινίων εκατό διαδοχικές στατικές εικόνες του βίντεο θα κυκλοφορήσουν ως NFT από την πλατφόρμα PINSL και θα είναι διαθέσιμες στο κοινό, για πρώτη φορά, σε Ψηφιακή ή/και Φυσική μορφή.

Την ημέρα κλεισίματος της Έκθεσης -Παράστασης στις 29 Οκτωβρίου, θα κυκλοφορήσουν η κινούμενη εικόνα και ήχος του βίντεο της Εγκατάστασης σε NFT.

Διότι ο ψηφιακός κόσμος, αντίθετα από τον υλικό, δεν έχει όρια. Όπως είχε κάποτε επισημάνει η Παυλίνα Βαγιωνή.

Πολυσυλλεκτική εμπειρία

Αποφοίτησε από την ΑΣΚΤ Αθηνών. Αρχικά όμως είχε σπουδάσει στο Λονδίνο, στο περίφημο LSE. Ίσως υπακούοντας τη γονεϊκή επιθυμία και μην τολμώντας να υπακούσει το εσωτερικό της κάλεσμα, όπως έχει δηλώσει…

Σπούδασε ζωγραφική με καθηγητές τους Γιάννη Ψυχοπαίδη, Άγγελο Αντωνόπουλο.

Σπούδασε και σκηνογραφία με την κορυφαία σκηνογράφο Λίλη Πεζανού.

Είναι επίσης διπλωματούχος μονωδός.

Τα εργαστήριά της βρίσκονται στην Αθήνα και στο Χιούστον, Τέξας των ΗΠΑ. Πρόσφατα παρουσίασε τη δουλειά της στο Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας

Τα έργα της έχουν παρουσιαστεί σε διάφορες εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και σε διεθνή έντυπα και βιβλία της Τέχνης.

Η Παυλίνα Βαγιωνή δημιούργησε ένα αισθητικό σύμπαν με τις Τέχνες να συνεργάζονται μεταξύ τους. Δεσμεύει έτσι το ενδιαφέρον του θεατή, περίπου όπως και οι Σειρήνες

Πληροφορίες

“SIREN SYMPHONY IN SOL#”
Visual Music in Four Movements

Αίθουσα Τέχνης Καππάτος

Πάνθεον

Οδός Αθηνάς 12, Μοναστηράκι

Αθήνα 10554

Μετρό Μοναστηράκι.

Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη έως Παρασκευή 12:00-20:00, Σάβατο 12:00-15:00.

Τηλ.: +30 210 3217931
[email protected]

www.kappatosgallery.com

www.athensartresidency.com