Το φθινόπωρο φέρνει μαζί του δεκάδες θεατρικές πρεμιέρες και μεγάλη ποικιλία έργων που θα φιλοξενηθούν στις αθηναϊκές σκηνές.

Νέες παραγωγές, μεγάλες επιτυχίες της περασμένης σεζόν που επιστρέφουν, κλασσικά αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου και σύγχρονα έργα, συνθέτουν το φετινό θεατρικό τοπίο που θα αρχίσει τις επόμενες ημέρες να αναδύεται μπροστά μας και να διεκδικεί μερίδιο της προσοχή μας.

Το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων κάνει μία επιλογή δεκαπέντε θεατρικών παραστάσεων που αναμένονται να κάνουν πρεμιέρα μέσα στο φθινόπωρο.

«Το Σπίτι» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (από 30 Σεπτεμβρίου)

Ο Δημήτρης Καραντζάς παρουσιάζει μια περφόρμανς-παραβολή για τη βία, τον εθισμό στην εικόνα και την κατάργηση των ψευδαισθήσεων ή, αλλιώς, για την πραγματικότητα που, ό,τι κι αν κάνεις για να την αποφύγεις, αργά ή γρήγορα θα έρθει να σε βρει.

Ένα νέο, πρωτότυπο έργο, ελλειπτικό και εστιασμένο κυρίως στη δράση μέσα στη σιωπή, είναι το κειμενικό υλικό παράστασης. Με ελάχιστο λόγο, αμείωτη ένταση και δύο ηθοποιούς, την Αλεξία Καλτσίκη και τον Φιντέλ Ταλαμπούκα, να εκτελούν την καθημερινή τελετουργία του νοικοκυριού στο σπίτι τους, έως ότου η βία του κόσμου εισβάλει εντός και ξεθεμελιώσει τα πάντα.

«Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών» στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (από 4 Οκτωβρίου)

Επτά χρόνια μετά το αξέχαστο «The Encounter», ο Σάιμον Μακμπέρνι, ένας από τους επιδραστικότερους δημιουργούς στη σκηνή του παγκόσμιου θεάτρου, και η ομάδα Complicité επιστρέφουν στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης με μια παράσταση-αποθέωση του σωματικού θεάτρου και της πολυφωνικής αφήγησης από ένα δεκαμελές ανσάμπλ βετεράνων και νέων ηθοποιών του είδους.

Η νέα παραγωγή της εμβληματικής ομάδας βασίζεται στο ομότιτλο πολυμεταφρασμένο μυθιστόρημα της βραβευμένης με Νόμπελ Λογοτεχνίας, Όλγκα Τοκάρτσουκ και κινείται στα όρια του αστυνομικού θρίλερ και της μαύρης κωμωδίας.

Στην παράσταση, μια ηλικιωμένη συνταξιούχος σε ένα απομονωμένο ορεινό χωριό της Πολωνίας ισχυρίζεται πως οι φόνοι των γειτόνων της κυνηγών αποτελούν μια υπερβατική εκδίκηση της φύσης.

«Μικρά συζυγικά εγκλήματα» στο Θέατρο Άνεσις (από 5 Οκτωβρίου)

Η Ναταλία Τσαλίκη και ο Άρης Λεμπεσόπουλος μάς συστήνουν την συγκινητική ιστορία ενός ζευγαριού μέσα από το έργο του Ερίκ-Εμανουέλ Σμιτ που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια. «Ο Σμιτ στα “Μικρά Συζυγικά Εγκλήματα”, όπως και στις “Αινιγματικές παραλλαγές” βάζει έναν άνθρωπο να ανακαλύπτει τον άπειρα μυστηριώδη χαρακτήρα ενός άλλου.

Η διαφορά στα δύο έργα είναι ότι, στις “Αινιγματικές Παραλλαγές”, ο χαρακτήρας έρχεται αντιμέτωπος με την καταστροφή ως αποτέλεσμα της εμπειρίας του ενώ, στα “Μικρά Συζυγικά Εγκλήματα”, η διαύγεια του χαρακτήρα του ενός του δίνει την δυνατότητα να αποδεχτεί τον άλλον και να δημιουργήσουν μια σχέση που είναι βέβαιη μέσα στην αβεβαιότητα του έρωτα», σημειώνει ο σκηνοθέτης.

«Δωδέκατη νύχτα ή Ό,τι επιθυμείτε» στο Θέατρο Τέχνης Υπόγειο (από 7 Οκτωβρίου)

Ο Γιάννης Κακλέας σκηνοθετεί για πρώτη φορά στο Θέατρο Τέχνης, εκεί όπου σπούδασε και ξεκίνησε τη δυναμική του πορεία στο θέατρο, προτείνοντας μια φαντασμαγορική εκδοχή της «Δωδέκατης νύχτας» του Σαίξπηρ με μια δυνατή ομάδα νέων ηθοποιών, μεταξύ των οποίων οι Αμαλία Καβάλη, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος κά.

Τα ζητήματα της σεξουαλικής ταυτότητας και της ρευστότητας των φύλων κυριαρχούν στο έργο που εκτυλίσσεται γύρω από ένα ναυάγιο, το οποίο στέκεται η αιτία να χωριστούν δύο δίδυμα αδέρφια, η Βιόλα και ο Σεμπάστιαν.

Η Βιόλα για λόγους επιβίωσης ντύνεται άντρας κι από εκεί αρχίζουν οι περιπέτειές της, σε ένα έργο με θεματικές που απασχολούν έντονα την εποχή μας.

«The Humans» στο Θέατρο Μουσούρη (από 11 Οκτωβρίου)

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης φέτος το φθινόπωρο σκηνοθετεί το βραβευμένο με Tony Award, θεατρικό έργο του Στίβεν Κάραμ, «The Humans», που έχει αποσπάσει διθυραμβικά σχόλια από κοινό και κριτικούς όπου έχει παιχτεί, και μιλά με διαύγεια, χιούμορ, τρυφερότητα και βαθιά αγάπη για «τη ζωή, όπως προσπαθούμε να τη ζήσουμε».

Με ένα σύνολο εξαιρετικών πρωταγωνιστών επί σκηνής (Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Θέμις Μπαζάκα, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Μαρία Πετεβή, Ειρήνη Μακρή, Ξένια Καλογεροπούλου) το έργο αποτυπώνει την ουσία της ανθρώπινης κατάστασης με ακρίβεια, συμπόνια και απαράμιλλη αυθεντικότητα. Η παράσταση ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής της οικογένειας Μπλέικ, κατά τη διάρκεια ενός μόνο απογεύματος, προσκαλώντας το κοινό να παρακολουθήσει από κοντά τις αγωνίες, τα όνειρα και τους ανομολόγητους φόβους της.

«Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη» στο Εθνικό Θέατρο – Κεντρική Σκηνή (από 26 Οκτωβρίου)

Στον μέγα αναθεωρητή της ιταλικής κωμωδίας Κάρλο Γκολντόνι επιστρέφει ο Βασίλης Παπαβασιλείου μ’ ένα έργο του 1757 παρουσιάζοντας ένα ανελέητο πορτρέτο της ζωής των καλλιτεχνών και καταθέτοντας τη δική του πρόταση για το θεατρικό συνεταιρίζεσθαι.

Μια πολυμελής ομάδα γνωστών ερμηνευτών (Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Λαέρτης Μαλκότσης, Ιωάννα Μαυρέα, Σπύρος Μπιμπίλας, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Αγορίτσα Οικονόμου, Θέμης Πάνου κά.) μάς αφηγούνται τις περιπέτειες του πλούσιου εμπόρου Αλή, ο οποίος αποφασίζει να συστήσει την τέχνη της όπερας στη Σμύρνη. Όμως, οι διαρκείς αψιμαχίες τριών σοπράνο για το ποια θα είναι η πριμαντόνα και οι αλλοπρόσαλλες απαιτήσεις όλων των εμπλεκομένων, τον κάνουν να ξανασκεφτεί την απόφασή του.

«Γέρμα» στο Θέατρο Πόρτα (από 27 Οκτωβρίου)

Εκείνη, δημοσιογράφος και μπλόγκερ με μεγάλο αριθμό ακολούθων, ο άντρας της πετυχημένος επιχειρηματίας. Ο κόσμος τους δοκιμάζεται και διαλύεται λόγω της αδυναμίας τους να κάνουν παιδί.

Μια σύγχρονη εκδοχή του κλασικού έργου του Λόρκα που έγραψε και παρουσίασε το 2017 στο Young Vic του Λονδίνου κερδίζοντας διθυραμβικές κριτικές ο Σάιμον Στόουν, μάς συστήνει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, με πρωταγωνιστές τη Μαρία Κίτσου και τον Ιωσήφ Ιωσηφίδη.

«Βασιλιάς Ληρ» στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας (από 8 Νοεμβρίου)

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί την Μπέτυ Αρβανίτη στο έργο του Σαίξπηρ, σε μια πρωτότυπη διασκευή του Στρατή Πασχάλη που πυκνώνει το έργο και συναιρεί πρόσωπα και καταστάσεις σ’ ένα παράδοξο δρώμενο όπου η σύγχρονη θεατρική γλώσσα συναντά τους πηγαίους σαιξπηρικούς συνειρμούς, χωρίς να προδίδεται το πνεύμα αλλά ούτε και το γράμμα αυτού του περίφημου κλασικού έργου. Πυρήνας της παράστασης είναι η πρόκληση.

«Ευαγγελισμός, Το μιούζικαλ» στο θέατρο REX (από 8 Νοεμβρίου)

Ο συνθέτης και ηθοποιός Άγγελος Τριανταφύλλου σκηνοθετεί, μαζί με τον Δημήτρη Σταυρόπουλο, για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο ένα «νοσοκομειακό ονειρόδραμα για την αγάπη, έναν μεταφυσικό ύμνο στη ζωή που λόγω της αναπόφευκτης περατότητάς της, είναι τόσο γοητευτική και πολύτιμη».

Το νέο του έργο, σε λιμπρέτο Γιάννη Αστερή, διαδραματίζεται στην Α’ Παθολογική κλινική του Ευαγγελισμού. Ο ίδιος ο Χάρος βρίσκεται σε καταστολή σε έναν θάλαμο του νοσοκομείου, και ο αναπόδραστος νόμος που θέλει την ανθρώπινη ζωή να σφραγίζεται πάντοτε από ένα τέλος, αναστέλλεται μέχρι νεωτέρας.

«Ο Άσχημος» στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου (από 10 Νοεμβρίου)

Ο Ορφέας Αυγουστίδης, ο Γιάννης Κλίνης, η Μαίρη Μηνά και ο Ηλίας Μουλάς δοκιμάζονται σε οχτώ ρόλους στη σαρδόνια, σκοτεινή κωμωδία του Μάριους φον Μάγενμπουργκ, που σκηνοθετεί ο Γιώργος Κουτλής.

Μια σάτιρα για τη βιαιότητα της σύγχρονης ναρκισσιστικής κοινωνίας, όπου η εικόνα και το κοινωνικό status καθορίζει πλέον, περισσότερο από ποτέ, τον πυρήνα της ύπαρξής μας.

«Underground» στο Θέατρο Ακροπόλ (από 15 Νοεμβρίου)

Ο Νικίτα Μιλιβόγεβιτς σκηνοθετεί μια παράσταση βασισμένη στην εμβληματική ταινία του Εμίρ Κουστουρίτσα, με πρωταγωνιστές τους Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Γιάννη Τσορτέκη και Αλεξάνδρα Αϊδίνη.

Το «Underground» αφηγείται την επική ιστορία δύο φίλων, του Μπλάκι και του Μάρκο, με φόντο την πολιτική αναταραχή και τον πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία μεταφέροντας το κοινό σε έναν κόσμο σουρεαλισμού, σκοτεινού χιούμορ και ειλικρινούς συγκίνησης.

Τον θίασο συνοδεύει ορχήστρα που θα ερμηνεύει τις αξέχαστες μελωδίες του Γκόραν Μπρέγκοβιτς και πρωτότυπες συνθέσεις του Άγγελου Τριανταφύλλου.

«Ο Πατέρας» στο Σύγχρονο Θέατρο (από 18 Νοεμβρίου)

Η Ελένη Σκότη σκηνοθετεί τον Περικλή Μουστάκη και την Ιωάννα Παππά στο πολυβραβευμένο έργο του Φλοριάν Ζελέρ.

Ένα ασφυκτικό δράμα που πραγματεύεται τα όρια των σχέσεων σε μια οικογένεια, που θα δοκιμαστούν και θα επαναπροσδιοριστούν όταν ο πατέρας θα νοσήσει από Αλτσχάιμερ.

Ο «Πατέρας» μεταφέρθηκε και στη μεγάλη οθόνη το 2020, σε σενάριο και σκηνοθεσία του ίδιου του Ζελέρ, με πρωταγωνιστή τον Άντονυ Χόπκινς, που απέσπασε το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του, ενώ η ίδια η ταινία είχε έξι υποψηφιότητες.

«Έγκλημα και Τιμωρία» στο Θέατρο Πορεία (από 23 Νοεμβρίου)

Ένα κορυφαίο ψυχογράφημα της ανθρώπινης ύπαρξης και ηθικής αποτελεί αφορμή για την κεντρική παραγωγή του θεάτρου Πορεία τη σεζόν 2023-2024.

Πρόκειται για τη διασκευή του ογκώδους μυθιστορήματος του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου που ακολουθεί την ιστορία του Ρασκόλνικοφ (Προμηθέας Αλειφερόπουλος), ενός φοιτητή που πιστεύει πως η διανοητική και ψυχική ανωτερότητα νομιμοποιεί το άτομο να διαπράττει εγκλήματα για το καλό της ανθρωπότητας.

Με το «Έγκλημα και Τιμωρία» ο Δημήτρης Τάρλοου εμβαθύνει την έρευνα πάνω στα δίπολα «αγαθά κίνητρα – ηθική βλάβη» και «Άνθρωπος – Νόμος», που ξεκίνησε την περασμένη σεζόν με το «Κουκλόσπιτο» του Χ. Ίψεν, παράσταση που θα επαναληφθεί και φέτος μετά τη μεγάλη επιτυχία της.

«Τρεις ψηλές γυναίκες» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – Κεντρική Σκηνή (από 24 Νοεμβρίου)

Ο διεθνούς φήμης Αμερικανός σκηνοθέτης Μπομπ Ουίλσον σκηνοθετεί τρεις σημαντικές Ελληνίδες ηθοποιούς (Ρένη Πιττακή, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Λουκία Μιχαλοπούλου) στο έργο του Έντουαρντ Άλμπι. Το κείμενο δομείται πάνω στα θεμελιώδη υπαρξιακά ζητήματα της σχέσης του ανθρώπου με τον εαυτό του και τη θνητότητα, παρουσιάζοντας τρεις γυναίκες διαφορετικών ηλικιών που σταδιακά συγκλίνουν σε ένα πρόσωπο. Ο Ουίλσον, μέσα από την χαρακτηριστική του ιδιόμορφη χρήση χρόνου και χώρου, ενορχηστρώνει μια σύνθετη αφήγηση που αναδεικνύει το αποτύπωμα του χρόνου και τις πολλαπλές αντανακλάσεις που γεννά ο καθρέφτης της ζωής.

«Προμηθέας» στο Θέατρο Γκλόρια (από 27 Νοεμβρίου)

Μετά την πρόσφατη αναμέτρησή του με τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου (Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2021), ο Άρης Μπινιάρης επιχειρεί να διερευνήσει τους δυσοίωνους παραλληλισμούς μεταξύ του αρχαίου αυτού μύθου και των σκοτεινών κεφαλαίων της σύγχρονης ιστορίας μέσα από ένα νέο δικό του πρωτότυπο κείμενο.

Η σύγχρονη, αυτή, ανάγνωση, εμβαθύνει σε ζητήματα ψυχικής και κοινωνικής απομόνωσης και προσεγγίζει τον μύθο του Προμηθέα μέσα στα όρια μιας αυταρχικής φυλακής υψίστης ασφαλείας, όπου ξεδιπλώνεται ένα σκοτεινό χρονικό μια σειράς ανακρίσεων.

Διαβάστε επίσης:

Λένα Κιτσοπούλου – Σφήκα που την τσίμπησε

Κοστούμια της Μαρίας Κάλλας από τον Τσαρούχη αφημένα στην τύχη τους

Νέα εποχή για το Θέατρο Λυκαβηττού