Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών ανακηρύχθηκε ο ζωγράφος Αλέκος Λεβίδης επισφραγίζοντας καλλιτεχνικό έργο ετών. Η ανακήρυξη ου Αλέκου Λεβίδη ως τακτικού μέλους στην προκηρυχθείσα έδρα της «Ζωγραφικής», στην Β’ Τάξη των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών έγινε κατά την χθεσινή συνεδρίαση της Ολομέλειας της Ακαδημίας.

Γεννημένος στην Αθήνα το 1944 με σπουδές, ενώ ήταν μαθητής ακόμη, κοντά στους σπουδαίους ζωγράφους Κώστα Μαλάµο και Αλέκο Κοντόπουλο ο Αλέκος Λεβίδης δεν έμεινε μόνον στην ζωγραφική αλλά σπούδασε επίσης σκηνοθεσία Θεάτρου στο Université du Τhéâtre des Nations στο Παρίσι (1963-1964) και Αρχιτεκτονική στην École d’Architecture του Πανεπιστηµίου της Γενεύης (1964-1969).

Μπορεί να μην προέρχεται από την Γενιά του ΄30 αλλά καθώς γεννήθηκε στο τέλος του πολέμου ζυμώθηκε κι ο ίδιος με τη φιλοσοφία και τα οράματα αυτών των δημιουργών, όπως και με το διεθνές κίνημα του μοντερνισμού κι από την εφηβεία του ήδη βρέθηκε μέσα στο πολιτιστικό στερέωμα όπου κυριαρχούσαν οι εκπρόσωποί της. Τόσο στα γράμματα, τη λογοτεχνία, την ποίηση, το θέατρο, όσο και στη ζωγραφική, τη μουσική, τον κινηματογράφο, τον λαϊκό πολιτισμό.

Μια πολύτιμη παρακαταθήκη για τους νεότερους, την οποία διαφυλάττει σήμερα η Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, δημιούργημα του Άγγελου Δεληβορριά ως μουσείο-αρχείο της γενιάς του ’30 από το έργο των οποίων δεν σταμάτησε ποτέ και ο ίδιος ο Λεβίδης να εμπνέεται.

 

Έργο του Αλέκου Λεβίδη

Παραστατικός ζωγράφος από πεποίθηση ορίζει άλλωστε τη σχέση του με την τέχνη ως αναπόσπαστο μέρος της ύπαρξής του και ταυτόχρονα ως μέσο αναγνώρισης του κόσμου. Για τον ίδιο ο καλλιτέχνης έχει καθήκον να αναλύει την πραγματικότητα και να την επανασυνθέτει μεταμορφωμένη σε μία δική του εικόνα.

Ο Αλέκος Λεβίδης έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε μεγάλο αριθμό ομαδικών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ενδεικτικά αναφέρονται οι «Εικονογραφίες» το 1988, η «Μεγάλη Ελλάδα: Ελληνικά Μνημεία στην Κάτω Ιταλία και Σικελία» το 2000, οι Μαρτυρίες» το 2006 με υλικό που φιλοτέχνησε στα χρόνια της επτάχρονης δικτατορίας στην Ελλάδα, η «Ζωγραφική για Βιβλία» το 2008 με μια πλούσια σειρά από ζωγραφικές μακέτες εξωφύλλων, η «Μνήμη Παλμύρας» το 2016 με χαρακτήρα δημόσιας παρέμβασης καλλιτεχνικού περιεχομένου έπειτα από τα γεγονότα στην Παλμύρα Συρίας το 2015, επίσης τα «Ζωγραφικά Δοκίμια» το 2018 με έργα του που φιλοτεχνήθηκαν από το 2002 ως και 2018.

Τελευταία έκθεσή του τα «Μυθ-ιστορικά» μία σειρά από 24 έργα, που δημιουργήθηκαν σε διάστημα τεσσάρων δεκαετιών και παρουσιάσθηκαν τον Ιανουάριο του 2020 στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη.

Έργα που κινούνται ανάμεσα στη μυθική και την εσωτερική εμπειρία του κόσμου, σε μια εποχή όπου κυριαρχεί η πλασματική αγωνία της πρωτοτυπίας. Γιατί μέσα απ΄ αυτά ο καλλιτέχνης διαχειρίζεται τη σχέση του με την ιστορία χωρίς νοσταλγία με τρόπο υπαινικτικό, συχνά αλληγορικό και πάνω από όλα συνειρμικό.

Εικόνες δηλαδή, στις οποίες το «μέσα» συνδέεται με το «έξω», το «μικρό» με το «μεγάλο» και ο μύθος με την «πραγματικότητα». Κι αυτό, χωρίς «δηλώσεις» ιστορικού ή πολιτικού περιεχομένου αλλά με στοιχεία από το παρόν και από το παρελθόν ώστε να δημιουργηθούν οι προσωπικές μυθιστορίες, ανοιχτές όμως σε εξίσου και στις προσωπικές αναγνώσεις του θεατή.

Έργο του Αλέκου Λεβίδη

Εκτός από τη ζωγραφική εξάλλου ο Αλέκος Λεβίδης έχει ασχοληθεί συστηματικά µε τον σχεδιασμό εξωφύλλων και την εικαστική επιμέλεια βιβλίων, έχει φιλοτεχνήσει σκηνικά για το θέατρο, όπως για το Θέατρο οδού Κυκλάδων και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου ενώ έχει κάνει και τοιχογραφίες σε κτίρια.

Πολύ ενδιαφέρουσα όμως είναι η δουλειά του και για τον Πλίνιο, αφού έχει μεταφράσει το «35ο Βιβλίο της Φυσικής Ιστορίας» του µε τον υπότιτλο «Περί της αρχαίας ελληνικής ζωγραφικής», για το οποίο τιμήθηκε το 1995µε το Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών.

Επίσης έχουν εκδοθεί βιβλία του για την ιστορία, τη θεωρία και την επιτέλεση της ζωγραφικής, όπως, μεταξύ άλλων, οι «Λουόμενοι» (1990) καθώς και το βιβλίο «Αλέκος Βλ. Λεβίδης, Βιογραφία και Εργογραφία» (2017).

Διαβάστε ακόμα:

Takis: Ο «ενστικτώδης μελετητής» της τέχνης στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Επίτιμο μέλος της Ακαδημίας Αθηνών ο Ζαν –Κλοντ Γιουνκέρ

Ρωσική πρωτοπορία: Οι κοσμικές εικόνες του Ιβάν Κλιούν στη Θεσσαλονίκη

 

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση