Γοητευμένος από την κλασική αρχαιότητα και συλλέγοντας αντικείμενα από την περίοδο αυτή, ο μεγάλος φλαμανδός ζωγράφος Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς δημιούργησε έναν πίνακα, στον οποίο ο άνδρας που εικονίζεται, φέρει ένα εντυπωσιακό κράνος με λοφίο. Δεν έχει καμία σχέση με την αρχαιότητα, αντίθετα μεταγενέστεροι ερευνητές ανακάλυψαν, ότι αυτό το κράνος σε σχήμα δελφινιού είχε δημιουργηθεί  πιθανότατα στην Ιταλία του 16ου αιώνα. Όμως ο Ρούμπενς δεν το γνώριζε. Κι όχι μόνο το απέκτησε για τη συλλογή του αλλά και το πρόσθεσε στο κεφάλι του ήρωά του. Το «Πορτραίτο ενός Ανθρώπου ως Θεός Άρης», όπως ονομάζεται ο πίνακας, φιλοτεχνημένος  γύρω στο 1620, πρόκειται να βγει σε δημοπρασία τον Μάιο από τον οίκο Sotheby’s της Νέας Υόρκης. Η τιμή του αναμένεται να φθάσει τα 30 εκατομμύρια δολάρια, τη στιγμή, που το 2000, όταν είχε ξαναβγεί σε δημοπρασία, πάλι στη Νέα Υόρκη από τον ίδιο οίκο πωλήθηκε για 8,2 εκατομμύρια δολάρια. Κάνοντας μάλιστα ρεκόρ εκείνη τη χρονιά ως το ακριβότερο έργο του Ρούμπενς, που είχε πωληθεί σε δημοπρασία.

 Το 400 ετών πορτρέτο παρουσιάστηκε πρώτα στις Βρυξέλλες, σηματοδοτώντας την πρώτη επιστροφή του στο Βέλγιο, όπου ζωγραφίστηκε. Συγκεκριμένα ο  Ρούμπενς ολοκλήρωσε τον πίνακα στην Αμβέρσα σε μια εποχή, κατά την οποία βρισκόταν  στο απόγειο των δημιουργικών του δυνάμεων.

1

Συλλογή Ρούμπενς

Ο πίνακας δεν έχει εμφανιστεί στην αγορά από το 2002, αν και εκτέθηκε δημόσια στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης για αρκετά χρόνια. Κι αυτό, γιατί προέρχεται από τη συλλογή  του ζεύγους Μαρκ Φιτς και Ρέιτσελ Ντέιβιντσον εκ των οποίων ο Φιτς είναι διαχειριστής στο μουσείο. Καθώς όμως το ζευγάρι βρίσκεται πλέον σε διάσταση, η συλλογή τους βγαίνει σε δημοπρασία.  Έτσι τον περασμένο μήνα δέκα πίνακες μπαρόκ από την ίδια συλλογή απέφεραν συνολικά 49,5 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Sotheby’s, συμπεριλαμβανομένου του έργου του Ρούμπενς «Το κεφάλι του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή παρουσιασμένο στη Σαλώμη», το οποίο έφτασε τα 26,9 εκατομμύρια δολάρια.  Ήταν το πιο ακριβό έργο τέχνης στην πώληση μάλιστα, και πέτυχε το τρίτο υψηλότερο αποτέλεσμα δημοπρασίας του Ρούμπενς.

Το έργο του Ρούμπενς «Πορτραίτο ενός Ανθρώπου ως Θεός Άρης», 1620

Πριν βρεθεί στη συλλογή Φιτς –Ντέιβιντσον το «Πορτραίτο ενός Ανθρώπου ως Θεός Άρης» είχε αρκετούς διάσημους ιδιοκτήτες, όπως μέλη του αγγλικού κλάδου της οικογένειας Ρότσιλντ,  ενώ στη συνέχεια, το 1929 είχε αγοραστεί από τον μεγιστάνα της λιανικής Σάμουελ Κρες, ο οποίος ήταν σημαντικός ιδρυτής της Εθνικής Πινακοθήκης Τέχνης στην Ουάσιγκτον. Ο πίνακας παρέμεινε στην οικογένεια Κρες ως τα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν πέρασε από τα χέρια άλλων αμερικανών συλλεκτών.

Το έργο του Ρούμπενς «Το κεφάλι του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή παρουσιασμένο στη Σαλώμη», 1609

΄Ενα  περίπλοκο διαζύγιο

Στο μεταξύ το διαζύγιο του μεγαλοκατασκευαστή ακινήτων Μαρκ Φιτς και της πρώην δικαστού του Νιου Τζέρσεϊ,  Ρέιτσελ Ντέιβιντσον μετά από 35 χρόνια γάμου, έχει δημιουργήσει προηγούμενο στα δικαστήρια των ΗΠΑ. Ο λόγος είναι, ότι πολλοί πλούσιοι υποβάλλουν αίτηση διαζυγίου σε κομητείες όπου βρίσκονται τα εξοχικά τους, και όπου οι δικαστές θεωρούνται ιστορικά συντηρητικοί και φαίνεται να ευνοούν τον πλουσιότερο από τους δύο συζύγους ενώ έχουν συνήθως και μικρότερη εμπειρία σε υποθέσεις μεγάλων περιουσιών. Επιπλέον στη μάχη του δικαστηρίου η απόσταση δημιουργεί προβλήματα και ταλαιπωρία στον φτωχότερο σύντροφο, αναγκάζοντάς τον να ταξιδέψει σε μακρινές περιοχές και να γίνει πιο ευάλωτος στις διαπραγματεύσεις.

Ο Μαρκ Φιτς και η Ρέιτσελ Ντέιβιντσον

Στην προκειμένη περίπτωση, πράγματι ο Φιτς κατέθεσε την αίτηση για το διαζύγιο στην κομητεία Σάφολκ όπου βρίσκεται το εξοχικό τους, των τεσσάρων εκατομμυρίων δολαρίων αντί για το Μανχάταν όπου ήταν η μόνιμη κατοικία τους. Αλλά δεν τα κατάφερε, γιατί μετά από χρόνια εφαρμογής αυτής της τακτικής, πριν λίγες μέρες ένα δευτεροβάθμιο δικαστήριο αποφάσισε, ότι η συγκεκριμένη δίκη επιβάλλεται  να γίνει στο Μανχάταν. Κάτι που φαίνεται ότι θα συμπαρασύρει κι άλλες περιπτώσεις.

Διαβάστε επίσης

Το «Νησί» με τη μεγάλη ιστορία σε μια νέα εποχή – Μουσειακοί χώροι στη Σπιναλόγκα