ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε στάση αξιοπρεπή, με τουαλέτες και κοστούμια, αν και με μικρές απώλειες (άλλοι έχουν χάσει τα παπούτσια τους, άλλος τη γραβάτα, άλλος έχει σχισμένο παντελόνι, μια γυναίκα είναι ξεμαλλιασμένη) προσπαθούν ωστόσο να σταθούν στο ύψος τους.
Όσο κι αν ένα …τσεκούρι ξεπροβάλλει από το σακάκι ενός απ’ αυτούς κι ένα ρόπαλο του μπέιζμπολ επιδεικνύεται απροκάλυπτα από κάποια άλλη. Έπιπλα σπασμένα, βενετσιάνικοι καθρέφτες ραγισμένοι, μέλη από αγάλματα και κινέζικα βάζα, κομμάτια και θρύψαλα όλα στο πάτωμα.
Έτσι φαντάστηκε την οικογένεια του «Succession» (Διαδοχή), της πολυβραβευμένης τηλεοπτικής σειράς (2 Χρυσές Σφαίρες και 7 Emmy μεταξύ αυτών) ο Μαουρίτσιο Κατελάν, ο αντισυμβατικός, ανατρεπτικός, «προβοκάτορας» της τέχνης όπως έχει χαρακτηρισθεί, που στην προκειμένη περίπτωση δημιούργησε το ιδανικό σκηνικό για την προβολή της μέσα από το καδράρισμα της οικογένειας Ρόι.
Μιας οικογένειας πολυεκατομμυριούχων με αρχηγό της έναν αυταρχικό, ιδιοφυή αλλά και τερατώδη μεγιστάνα των μίντια, τον Λόγκαν Ρόι κι από εκεί και πέρα μια σειρά από παιδιά, νύφες, γαμπρούς κ.λ.π. που ο καθένας χώρια και όλοι μαζί ανταγωνίζονται για τη διαδοχή στην αυτοκρατορία.
Και φυσικά -πώς αλλιώς θα είχε ενδιαφέρον το στόρυ- είναι διατεθειμένοι να ποδοπατήσει ο ένας τον άλλον, προκειμένου να καταλάβει την εξουσία. Και παρ΄ότι όμως η ιστορία μπορεί να ακούγεται κοινότυπη, η χυδαία επίδειξη πλούτου, η απαστράπτουσα σκληρότητα και η απόλυτη απουσία αισθημάτων, όπως και ηθικής φυσικά, έχουν δημιουργήσει ένα δυνατό αποτέλεσμα με φανατικούς θεατές σε όλο τον κόσμο.
Στο HBO
Το «Succession», που παίζεται στο HBO βρίσκεται τώρα στον τρίτο κύκλο του και τα τελευταία γυρίσματά του έγιναν στην Τοσκάνη, σε μια βίλα του 17ου αιώνα, την Βίλα Τσετινάλε, που βρίσκεται στο Σοβίτσιλε, μια μικρή πόλη κοντά στην Φλωρεντία.
Εκεί συγκεντρώθηκε όλη η οικογένεια Ρόι, και εκεί τους βρήκε ο Μαουρίτσιο Κατελάν, που μαζί με τον διάσημο Ιταλό φωτογράφο Πιερ Πάολο Φεράρι έστησαν σκηνές που απεικονίζουν την ηθική κατάπτωση των ηρώων και την ξεδιάντροπη επίδειξη της χλιδής τους.
Ένα τεράστιο σαλόνι με πολύχρωμες μαρμάρινες επενδύσεις και πολύτιμες τοιχογραφίες είναι το σκηνικό της δεύτερης φωτογραφίας στην οποία η οικογένεια κοιτά με απάθεια το φακό, με τα μέλη της βυθισμένα σε μια θάλασσα δολαρίων.
Στον πυρήνα της ιστορίας ο βασιλιάς των μίντια Λόγκαν Ρόι, που υποδύεται ο Μπράιαν Κοξ αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και έτσι αποφασίζει να παραχωρήσει την ηγεσία της εταιρείας σε κάποιον από τα παιδιά του: Τρεις γιους και μία κόρη, που ο καθένας τους, εκτός του ότι διψά για εξουσία, έχει την δική του ατζέντα αλλά και τα δικά του όπλα για να προδώσει και να πολεμήσει τον άλλον.
Ο πρωτότοκος Κόνορ από τον προηγούμενο γάμο του Λόγκαν και αυτός στον οποίο δικαιωματικά θα ανήκε η θέση βασανίζεται από συμπλέγματα που του έχει δημιουργήσει η οικογένειά του και μοιάζει ανίκανος να διαχειρισθεί οτιδήποτε, αν και παρ’ όλα έχει την πεποίθηση ότι μπορεί να γίνει …πρόεδρος.
Ο Κένταλ είναι ένας στυγνός διεκδικητής της εξουσίας, ο τρίτος ο Ρόμαν είναι ένας τύπος που περιφέρεται άσκοπα ενώ η κόρη με καριέρα πολιτικού συμβούλου είναι απλώς αδίστακτη. Το πάθος για δύναμη και χρήμα αλλά και η απουσία κάθε ηθικού κώδικα είναι όμως το κοινό χαρακτηριστικό τους. Αλλά περιέργως γίνονται με κάποιο τρόπο μισητοί και συμπαθείς ταυτόχρονα, καθώς καταστρέφουν και καταστρέφονται. Την ίδια ώρα πλανάται η υποψία ότι ο πατέρας ίσως να μην είχε ποτέ την πρόθεση να εγκαταλείψει πραγματικά την εξουσία…
Οι χαρακτήρες φυσικά δεν είναι αληθινοί, δεν χρειάζεται όμως να ψάξει κανείς πολύ για να βρει, ότι έχουν την έμπνευσή τους σε οικογένειες, που έχουν κατακτήσει στον κόσμο.
Ο δημιουργός της σειράς όμως, Τζέσι Άρμστρονγκ, όταν ρωτήθηκε αν είχε στο μυαλό του την δημόσια διαμάχη της οικογένειας Μέρντοχ θέλησε να το γενικοποιήσει αναφερόμενος σε πλούσιους γόνους, που έχουν μεγαλώσει με την πεποίθηση ότι ο κόσμος τους ανήκει, κι ότι η Γη περιστρέφεται χάρη σε αυτούς και μπορεί να σταματήσει αν το θελήσουν. Κι έφερε για παράδειγμα την …οικογένεια Τραμπ με την κόρη του Ιβάνκα και τον γαμπρό του Τζάρνετ Κούσνερ…
Εν τέλει όλα αυτά ήταν μία θαυμάσια ευκαιρία, πλην των άλλων, για τον Μαουρίτσιο Κατελάν και τον φίλο, συντοπίτη -έχουν γεννηθεί και οι δύο στην Πάδοβα- και συνεργάτη του Φεράρι, με τον οποίο έχουν δημιουργήσει το περιοδικό τέχνης «Toilet Paper». Μία εξαμηνιαία έκδοση, που αποτελείται μόνον από εικόνες, ένα έργο τέχνης από μόνο του.
Να θυμηθούμε εξάλλου, ότι ο Μαουρίτσιο Κατελάν, παρά την αμφισβήτηση που δέχεται, είχε πουλήσει το έργο του για τον Χίτλερ με τίτλο «Καταδικασμένος να αποτύχει» έναντι 17,2 εκατομμυρίων δολαρίων σε δημοπρασία του οίκου Christie’s το 2016. Είναι ο ίδιος που δημιούργησε τη χρυσή λεκάνη 18 καρατίων με τον τίτλο «Αμέρικα», που μετά την έκθεσή της στο Γκούγκενχαϊμ της Νέας Υόρκης, εκλάπη αν το βρετανικό ανάκτορο Μπλενχάιμ, όπου είχε γεννηθεί ο Ουίνστον Τσόρτσιλ. Και επίσης ο ίδιος, που είχε κολλήσει με ταινία μια μπανάνα στον τοίχο, δηλώνοντας ότι επρόκειτο για έργο αξίας 120.000 δολαρίων.
Διαβάστε ακόμη: