Η βάση ενός μεγάλου μνημείου, που πολύ πιθανόν να είναι αυτή, στην οποία ήταν στημένο το περίφημο λιοντάρι της Αμφίπολης έχει εντοπισθεί στην κορυφή του διάσημου πλέον τύμβου. Πρόκειται για μία σημαντική εξέλιξη αναφορικά με τον τύμβο Καστά, καθώς το τετράπλευρο οικοδόμημα που βρέθηκε εκεί αποτελούσε κατά την αρχαιότητα ένα «πέδιλο» για τη βάση του αγάλματος, το οποίο ως γνωστόν έχει διασωθεί.

Από τις έρευνες που έχουν γίνει από τον αρχιτέκτονα Μιχάλη Λεφαντζή, επικεφαλής των εργασιών, προκύπτει, πως το άγαλμα του λέοντος στεκόταν πράγματι στην κορυφή του τύμβου. Οι πρώτες εκτιμήσεις, κατά τον περασμένο αιώνα, ήταν πως επρόκειτο για ανεξάρτητο τετράπλευρο οικοδόμημα.

Όπως όμως έχει πει ο κ. Λεφαντζής στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, στην πραγματικότητα ήταν ένας τετράπλευρος κύβος- θεμέλιο γεμισμένος με χώμα. Γιατί μόνον μία τέτοια κατασκευή θα μπορούσε να σηκώσει το βάρος του βάθρου και του αγάλματος. Ο κύβος ήταν καταχωσμένος ώστε να επιτελέσει το έργο του, λειτουργώντας ο ίδιος ως θεμέλιο.

«Η Αμφίπολη είναι μείζων αρχαιολογικός χώρος για ολόκληρη την Ελλάδα και ο τύμβος Καστά αποτελεί μια ψηφίδα αυτού του σημαντικού ψηφιδωτού. Έχει να παρουσιάσει ένα μεγάλο πολιτιστικό απόθεμα και για το λόγο αυτό δίνουμε ιδιαίτερη μέριμνα και προσοχή», όπως είπε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, που βρίσκεται στην Αμφίπολη, προκειμένου να ενημερωθεί επί τόπου για την πορεία όλων των εργασιών.

«Σε αυτό το πλαίσιο έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και η αποκατάσταση της αρχαίας ξύλινης γέφυρας, ενώ εκπονούνται μελέτες για έργα που μπορούν να χρηματοδοτηθούν την επόμενη προγραμματική περίοδο», πρόσθεσε η υπουργός, που είδε από κοντά τα τεχνικά έργα, τα οποία εκτελούνται αυτό τον καιρό στον εξωτερικό περίβολο του μνημείου στην  προσπάθεια της πλήρους αποκατάστασης στην αρχική μορφή του, Έδωσε όμως επίσης και το νέο χρονοδιάγραμμα για την δυνατότητα επίσκεψής του.

Στα μέσα του 2022 θα μπορέσει έτσι, να είναι επισκέψιμος ο τάφος της Αμφίπολης, αν και μόνον για ομάδες ειδικού κοινού, δηλαδή ερευνητές, επιστήμονες, δημοσιογράφους. Ενώ για το ευρύ κοινό απαιτείται χρόνος ακόμη, συγκεκριμένα το 2025, καθώς η πανδημία προκάλεσε μεγάλες καθυστερήσεις στην εκτέλεση των εργασιών.

Σε κάθε περίπτωση όμως δεν υπήρξε στο διάστημα αυτό κανένας απολύτως κίνδυνος για την ασφάλεια του μνημείου, επιπλέον χάρη στο σφιχτό χρονοδιάγραμμα εργασιών που ακολουθείται υπάρχει η δυνατότητα να απορροφηθούν οι καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν.

Βασική προτεραιότητα ασφαλώς, όπως επισημαίνει η υπουργός είναι η αποκατάσταση της μορφής του τύμβου, όπως ήταν στην αρχαιότητα. Και εκεί εστιάζονται όλες οι εργασίες που εκτελούνται αυτό τον καιρό και αναμένεται να ολοκληρωθούν το Σεπτέμβριο. Αμέσως μετά θα αρχίσουν οι γεωτεχνικές εργασίες και στη συνέχεια θα μπουν τα συνεργεία στο εσωτερικό του μνημείου ώστε να προχωρήσει η αποκατάστασή του.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σε αυτοψία στην Αμφίπολη

«Μεριμνά μας είναι η εξωτερική αποκατάσταση και προστασία του μνημείου», όπως είπε και ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων Δημοσθένης Σβολόπουλος «προκειμένου να επανέλθει η γεωμετρία του». Και για να επιτευχθεί αυτό επιβάλλεται κατ΄ αρχάς η εξωτερική στεγάνωσή του ώστε να μην υπάρχουν διαρροές και διαβρώσεις. Διευκρίνισε μάλιστα ότι ακολουθούνται τεχνικές που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι.

Βασικός στόχος είναι, να μπορέσει το μνημείο να σταθεί μόνο του, δηλαδή να είναι δομικά αυτόνομο. Όταν αυτό  επιτευχθεί, τότε σταδιακά θα ξεκινήσει και η απομάκρυνση όλων των υποστυλωμάτων στο εσωτερικό του.

Από τις διάφορες χωματουργικές εργασίες που έχουν γίνει, ο κ. Λεφαντζής συνάγει εξάλλου το συμπέρασμα, ότι δεν επρόκειτο  για φυσικό λόφο, καθώς σε μεγάλο ποσοστό φέρει επιχωματώσεις. Προστέθηκαν, δηλαδή, επιχώματα, προκειμένου να δημιουργηθεί ο τύμβος.  Δυστυχώς όμως αυτά αφαιρέθηκαν κατά την διάρκεια ανασκαφών που είχαν γίνει στο παρελθόν, έτσι τώρα με τις εργασίες μεταφέρονται και πάλι στις αρχικές τους θέσεις. Πρόκειται έτσι, για την πρώτη αποκατάσταση τύμβου με αυθεντικό υλικό.

Πάντως, όλο αυτό το διάστημα, που δεν εκτελούνταν εργασίες, ο χρόνος δεν πήγε χαμένος, καθώς εκπονήθηκαν οι μελέτες που έπρεπε να ήταν έτοιμες το διάστημα 2015 – 2019. Προχώρησε και το ερευνητικό πρόγραμμα, με την αγορά εξειδικευμένων μηχανημάτων, που απαιτούνται για τη συντήρηση των γραφικών – ζωγραφικών παραστάσεων που έχουν διασωθεί σε μέλη του μνημείου. Και παράλληλα, όπως είπε η υπουργός θα προωθηθούν μέσα στις επόμενες εβδομάδες στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο όλες τις ώριμες μελέτες.

Εν τω μεταξύ, ο διαγωνισμός για τις γεωτεχνικές εργασίες έχει ολοκληρωθεί και αναμένεται πως μέχρι τον Δεκέμβριο θα έχουν ολοκληρωθεί και οι άλλες εργασίες που απαιτούνται και θα ξεκινήσουν οι αναστηλώσεις στο ταφικό μνημείο.

Επίσης, γίνονται έργα στην περίμετρο με αποκατάσταση των τειχών με πρωτοποριακό τρόπο και με τη χρήση ελαφροβαρούς υλικού (κυρίως ελαφρόπετρας). Τέλος, η όψη του ταφικού μνημείου θα αλλάξει και αυτή με ειδικό στέγαστρο όμοιων διαστάσεων και εμφάνισης με το αρχαίο, επάνω στο προστώο της εισόδου.

Διαβάστε ακόμα:

Μαραθώνιος Πόλης στη Θεσσαλονίκη – Ο πρώτος της χώρας

Ένα ρολάκι στο πλάι του Μπαντέρας – Η Θεσσαλονίκη επί ποδός

Μουσείο Μπενάκη: Το πρώτο 5G μουσείο στην Ελλάδα είναι εδώ

 

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση