Το αγόρασαν 4 εκατομμύρια δολάρια και τώρα θα το πουλήσουν για 30! Πρόκειται για τους ιδιοκτήτες ενός επταώροφου ακινήτου στο Λος Άντζελες, που η μεν επιχείρησή τους, που στεγαζόταν εκεί πτώχευσε, οι ίδιοι όμως αναμένεται να γίνουν πλούσιοι.

Κι αυτό χάρις σε μια τοιχογραφία του διάσημου καλλιτέχνη της street art Μπάνκσι. Απεικονίζει ένα κορίτσι σε μια κούνια, που φαίνεται να κρέμεται από μια προϋπάρχουσα πινακίδα «Parking». Και το σημαντικό είναι, ότι ο συγκεκριμένος τοίχος ανήκει στο κτίριό τους!

Η Τατιάνα Ταραντίνο και ο Αλφόνσο Κάμπος είχαν αγοράσει από το 2007 το κτίριο για να στεγάσουν τα γραφεία της επιχείρησής τους με αξεσουάρ. Στο μεταξύ, το 2010 ο Μπάνκσι ζωγράφισε το έργο του σε έναν από τους τοίχους του κτιρίου, που βλέπει στο διπλανό δρομάκι.

Η επιχείρηση δεν πήγε όμως πολύ καλά, έτσι όταν χτύπησε η πανδημία, η φίρμα των αξεσουάρ ήταν πολύ ευάλωτη για να αντέξει. Η Ταραντίνο και ο Κάμπος αναγκάστηκαν τότε να καταθέσουν αίτηση πτώχευσης και σ΄αυτήν συμπεριλαμβάνεται η δημοπράτηση του κτιρίου, μαζί φυσικά με το έργο του Μπάνκσι.

Η ιδιοκτήτρια Τατιάνα Ταραντίνο μπροστά στο κτίριο με την τοιχογραφία του Μπάνσκι στο πάρκινγκ
Η ιδιοκτήτρια Τατιάνα Ταραντίνο μπροστά στο κτίριο με την τοιχογραφία του Μπάνσκι στο πάρκινγκ

Αλλά, όπως δηλώνει ο αντιπρόεδρος της  Hilco Real Estate, που έχει αναλάβει την πώληση υπάρχει μια δυσκολία εκτίμησης. Γιατί δεν μπορεί κανείς να δει το ακίνητο μόνο του, χωρίς το έργο τέχνης, ούτε το έργο χωρίς το ακίνητο.

«Είναι ένας συνδυασμός και των δύο», όπως είπε. Οπότε πρότεινε να αφήσει την αγορά, προκειμένου να αποφασίσει για τον καθορισμό της αξίας του κτιρίου με  το έργο. Αν και είναι δύσκολο λοιπόν να εκτιμηθεί η αξία, που προσδίδει ο Μπάνκσι στο κτίριο, οι δύο επιχειρηματίες εκτιμούν, ότι μπορεί να λάβουν έως και 30 εκατομμύρια δολάρια.

Οι ιδιοκτήτες του κτιρίου μπροστά στην τοιχογραφία του Μπάνκσι
Οι ιδιοκτήτες του κτιρίου μπροστά στην τοιχογραφία του Μπάνκσι

Ρεκόρ πωλήσεων

Δημιουργώντας έργα στο δρόμο ο μυστηριώδης καλλιτέχνης δηλώνει σαφώς την άποψή του για την τέχνη, που θεωρεί, ότι πρέπει να είναι δημόσια και να μην εμπορευματοποιείται. Αυτό όμως δεν εμπόδισε δύο διαφορετικούς Άγγλους ιδιοκτήτες κτιρίων να αφαιρέσουν ολόκληρους τους τοίχους, πάνω στους οποίους είχε ζωγραφίσει ο Μπάνκσι με την ελπίδα να τους πωλήσουν σε υψηλές τιμές.

Όπως αναφέρουν όμως οι New York Times, παρ΄ότι οι τοιχογραφίες προσφέρθηκαν για πώληση σε μεγάλους οίκους δημοπρασιών, όπως ο Sotheby’s, εκείνοι αρνήθηκαν να το κάνουν. Αλλά οι ιδιοκτήτες των έργων δεν πτοήθηκαν, έτσι έγινε γνωστό, ότι τις πούλησαν τελικώς ιδιωτικά για εξαψήφια ποσά.

Έργο του Μπάνκσι για το Βρετανικό Κοινοβούλιο
Έργο του Μπάνκσι για το Βρετανικό Κοινοβούλιο

Είναι γνωστό άλλωστε, ότι τα έργα του καλλιτέχνη ανεβαίνουν διαρκώς στις δημοπρασίες. Ένα έργο του, διαστάσεων 2,8 x 4,5 μέτρα –επίκαιρο σήμερα– για το θέμα του αφού αναφέρεται στο Βρετανικό Κοινοβούλιο, είχε δημοπρατηθεί το 2019 για 11 εκατομμύρια  ευρώ.

Ένα άλλο έργο του, που εμφανίστηκε στο φουαγιέ του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου του Σάουθαμπτον κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας, απεικονίζοντας ένα μικρό αγόρι να παίζει με μια κούκλα νοσοκόμα- υπερήρωα, επρόκειτο για μία δική του προσφορά στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και πουλήθηκε για 19,5 εκατομμύρια ευρώ.

Η στιγμή της καταστροφής του έργου του Μπάνκσι στη διάρκεια δημοπρασία μπροστά στο έκπληκτο κοινό
Η στιγμή της καταστροφής του έργου του Μπάνκσι στη διάρκεια δημοπρασία μπροστά στο έκπληκτο κοινό

Την μεγαλύτερη αίσθηση όμως, έκανε το «Κορίτσι με το μπαλόνι», έργο του που αυτοκαταστράφηκε κατά τη διάρκεια δημοπρασίας το 2018 μπροστά στο αποσβολωμένο κοινό. Τρία χρόνια αργότερα το μισοκατεστραμμένο έργο με την ονομασία πλέον «Η αγάπη είναι στον κάδο» πωλήθηκε σε δημοπρασία του Sotheby’s στο Λονδίνο αντί 21,8 εκατομμυρίων ευρώ.

Διαβάστε επίσης:

Μενδώνη: Η Ελληνική Δημοκρατία μόνος κύριος της συλλογής κυκλαδικών – Συζήτηση στη Βουλή

Για τα μάτια σας μόνο! Επτά τρόποι για να ντύνεστε, να οδηγείτε, να ταξιδεύετε, όπως ο Τζέιμς Μποντ