«Όμως έζησα. Και δεν έζησα μάταια. Ίσως χαθεί η δύναμη απ’ το μυαλό μου, η φωτιά από το αίμα μου, και πανίσχυρος πόνος μπορεί να καταβάλει τη φύση μου. Κάτι όμως μέσα μου θα νικήσει το μαρτύριο και τον χρόνο, και θα αναπνέει ακόμα και μετά τον θάνατο μου», έγραφε ο λόρδος Μπάιρον στο «Προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ». Ένα ποίημα στο οποίο αναφέρεται και η Ελλάδα, η καταστροφή του πολιτισμού της και η αρπαγή των μνημείων της, ιδίως των Μαρμάρων του Παρθενώνα από τον Έλγιν, μια δυνατή φωνή προς τη Δύση που συνέβαλε  στην ενίσχυση του φιλελληνισμού. Όσο για τον ίδιο, ο χρόνος πράγματι, δεν κατέβαλε την μνήμη του, που κάθε λόγο έχει, να τιμά το Μεσολόγγι κάθε χρόνο αλλά ειδικά φέτος στα 200 χρόνια από τον θάνατό του.

Η μόνιμη έκθεση του Μουσείου της Βυρωνικής Εταιρείας Μεσολογγίου για τον Λόρδο Βύρωνα και τον Φιλελληνισμό εγκαινιάζεται έτσι, από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη την Παρασκευή ανήμερα της επετείου με θέμα τη ζωή και το έργο του μεγάλου φιλέλληνα. Αποτέλεσμα της γόνιμης συνεργασίας ανάμεσα στην Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος-Εθνικό Ιστορικό Μουσείο και τη Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου και εντάσσεται στο πρόγραμμα των Εορτών Εξόδου του Δήμου Μεσολογγίου για το έτος 2024 η έκθεση περιλαμβάνει πολλά κειμήλια από  τις συλλογές του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, όπως ζωγραφικά έργα, χαρακτικά, όπλα, αντικείμενα φιλελληνικής παραγωγής, έγγραφα, φωτογραφίες κ.ά. Ενώ υλικό  έχουν παραχωρήσει επίσης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Σκωτίας, η Συλλογή του Τζον Μάρεϊ, η Βιβλιοθήκη Τοπικής Ιστορίας του Νότινχαμ, καθώς και ιδιώτες.

1

Εξώφυλλο έκδοσης «Το Προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ» του 1825

Η έκθεση

Αφιερωμένη εξ ολοκλήρου στην προσωπικότητα του λόρδου Βύρωνα και στη σχέση του με την Ελλάδα, η έκθεση με τίτλο «Ο Μπάιρον και η Ελλάδα» αρχίζει με το χρονολόγιο, που περιλαμβάνει τους κυριότερους σταθμούς της ζωής και του έργου του Βύρωνα, για να ακολουθήσουν τέσσερεις ενότητες. Η πρώτη εστιάζει στα νεανικά χρόνια του ποιητή, στη ζωή του στην Αγγλία και στο πρώτο ταξίδι του στην Ελλάδα, σε πρόσωπα που συνάντησε και τόπους που επισκέφθηκε. Ενώ στην δεύτερη ενότητα παρουσιάζονται η σύνδεσή του με το ευρωπαϊκό φιλελληνικό κίνημα, οι σχέσεις του με την Ελληνική Επιτροπή του Λονδίνου, η άφιξή του στην επαναστατημένη Ελλάδα και η παραμονή του ως τον θάνατό του.

Ο λόρδος Μπάιρον σε ηλικία 16 ετών, έργο αγνώστου

Επιπλέον, στην ενότητα αυτή γίνονται εκτενείς αναφορές στην ανάπτυξη του ευρωπαϊκού φιλελληνικού κινήματος και σε κομβικά γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης, τα οποία επηρέασαν την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη υπέρ του Αγώνα, όπως συνέβη με την Έξοδο του Μεσολογγίου.

Η περικεφαλαία του λόρδου Μπάιρον

Η μνήμη του ποιητή

Ο κίνημα του Ρομαντισμού στην Ευρώπη και η επιρροή που άσκησε σε αυτό η ποίηση του Βύρωνα αλλά και οι φανταστικοί ήρωες που δημιούργησε και με τους οποίους ταυτίστηκε συνθέτουν ειδική ενότητα. Εδώ παρουσιάζονται και τα έργα του, μέσα στα οποία υπάρχουν αναφορές για την Ελλάδα της εποχής του, κάτι που, όπως είναι γνωστό επέδρασε  στην διαμόρφωση του φιλελληνικού αισθήματος στην Ευρώπη, που απέβη καίρια χρήσιμο, στην κρίσιμη καμπή της Επανάστασης.

Μαζί όμως παρουσιάζεται και ο εξοπλισμός που ο ίδιος έφερε μαζί του στην Ελλάδα με την πρόθεση να πολεμήσει και να δοξαστεί στο πεδίο της μάχης. Κάτι, που δεν συνέβη ποτέ εξ αιτίας της εμπύρετης ασθένειας, που τον κατέβαλε και τον οδήγησε στον θάνατο.

Η τελευταία ενότητα εξάλλου, είναι αφιερωμένη στη μνήμη του ποιητή και στην επιρροή που άσκησε στην τέχνη, καθώς και σε ποικίλες μορφές διακοσμητικών τεχνών. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται επιπροσθέτως, στους εορτασμούς που πραγματοποιήθηκαν σε Αθήνα και Μεσολόγγι κατά την εκατονταετηρίδα από τον θάνατό του.

Τη μουσειολογική μελέτη και επιμέλεια της έκθεσης ανέλαβαν οι επιμελήτριες του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, Νατάσα Καστρίτη και Ρεγγίνα Κατσιμάρδου. Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευγενική Υποστήριξη της Τράπεζας Πειραιώς και με τη στήριξη του Δήμου Ιεράς  Πόλεως Μεσολογγίου.

Διαβάστε επίσης

Η Βίβιεν παίζει χαρτιά και όπως πάντα σοκάρει