ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στη βιβλιοθήκη του Arch της Αταλάντης Μαρτίνου εγκαινιάζεται σήμερα έκθεση με έργα του Αθανάσιου Αργιανά και της Ροουίνα Χιουζ (Rowena Hughes) στο πλαίσιο συμμετοχής του εκθεσιακού χώρου στην ψηφιακή ζώνη της Art Athina με τίτλο Art Athina Virtual 2020 (Independent Spaces).
Η Rowena Hughes παρουσιάζει τρία έργα από σειρά µεταξοτυπιών που εμφορούνται από το διαχρονικό ενδιαφέρον της δημιουργού στο Penrose tilling, από το όνομα του περίφημου άγγλου μαθηματικού σερ Ρότζερ Πένροουζ.
Αρχικά υπέθεσαν ότι αποτελούσε αφηρηµένο µαθηµατικό παζλ χωρίς εφαρµογή στον πραγµατικό κόσµο. Αργότερα ωστόσο εντοπίστηκε στην ατοµική δοµή ορισµένων κρυστάλλων σε διαμορφώσεις που έως τότε θεωρούνταν αδύνατες. Τα γεωμετρικά αυτά μορφώματα έχουν την δυνατότητα να πολλαπλασιαστούν άπειρες φορές χωρίς ωστόσο να διαμορφώσουν επαναλαμβανόμενα μοτίβα.
Οι εικόνες στοκ από σµήνη πουλιών αντανακλούν την ευαίσθητη ισορροπία ανάμεσα στην τάξη και την αταξία, την οργάνωση και την ελευθερία. Όταν σε αυτές προστίθεται και το στρώμα από την ακανόνιστη επανάληψη των τυπωμένων σχημάτων δημιουργείται αίσθηση «τακτικής ακαταστασίας». Τα φαινομενικά σκόρπια και διάχυτα σχήµατα διαµαντιών βασίζονται στην πραγµατικότητα σε προμελετημένη δομή η οποία συνιστά ένα ακόμη στρώµα µεταξύ εικόνας και θεατή.
Οι σειρές σχεδίων της σε καπλαµά (επίπεδες ζωγραφιές από περίπλοκη γεωµετρία) εφαρµόζονται πάνω στα οργανικά νερά του ξύλου. Οι αφαιρετική γεωμετρία σε αντίστιξη µε τη φυσική ύλη. Όπως και η ζωγραφική της επεξεργασία κατά τη διάρκεια της οποίας η Χιούζ λειτουργεί διαλογιστικά και στοχαστικά σε μία ρέουσα κατάσταση συνειδητότητας και απόλυτης καταβύθισης στη δημιουργική διαδικασία.
Καθεαυτά τα νερά του ξύλου συνιστούν καταγραφή του χρόνου που κυλάει – ένα επιπλέον οπτικό στοιχείο στο έργο σε αντίθεση µε την ουδέτερη, κενή επιφάνεια. Η υπόννοια της κίνησης υποβάλλεται είτε ως σχήµα σε διαδοχικά, ρυθµικά σηµεία του χρόνου είτε ως διακοπή της ανάπτυξης.
Επιρροές από την πρώιµη αφαίρεση του µοντερνισµού, µάνταλα, αεροφωτογραφίες, ισλαµικά πλακάκια, επιστηµονικά διαγράµµατα και διάφορες παραδοχές της γεωµετρίας παραμένουν διάχυτες στο έργο της Ροουίνα Χιούζ.
Παρουσιάζει επίσης τέσσερα artists’ books περίπου ως ανακατασκευές προυπάρχοντων βιβλίων: Παίρνει παλιές επιστηµονικές εκδόσεις, των οποίων τις σελίδες κόβει και εκτυπώνει δουλεύοντας εκ νέου το ήδη υπάρχον κείµενο. Σε κάθε σελίδα τυπωνονται εικόνες, σχέδια ή φωτογραφίες στοκ και φράσεις από το προυπάρχον κείµενό της προσιδιάζοντας έτσι σε ένα είδος ποίησης που βρέθηκε τυχαία. Τελικά ξαναδένει το βιβλίο στο αρχικό του εξώφυλλο. Αντλεί ιδέες από την πειραµατική λογοτεχνία και την οµάδα Oulipo.
Μοιάζει να υποστηρίζει ότι αν η επιστημονική γλώσσα μοιάζει άτεγχτη και υποβλητική άλλο τόσο διαθέτει στοιχεία ποιητικής και υποκειμενικής ενόρασης.
Τα βιβλία μετατρέπονται σε παλίµψηστα χειρόγραφα προβάλλοντας διαφορετικές µορφές γνώσης- έναν ορθολογικό, εµπειρικό και δήθεν αντικειµενικό τρόπο κατανόησης του κόσµου. Και από την άλλη µια πιο τυχαία, ευφάνταστη και συναισθηµατική θεώρησή του.
Ο Αθανάσιος Αργιανάς παρουσιάζει τη σειρά Clay Pressings, που σχετίζεται µε την ιδέα της ηχογραφήσης. Όπως ορισμένα χειρόγραφα κείµενα αποτελούν καταγραφές λεκτικών σκέψεων, έτσι και τα ανάγλυφα αυτά έργα δημιουργήθηκαν με την πίεση αντικειμένων κατευθείαν στον πηλό -διαδικασία μέσα από την οποία προέκυψε το καλούπι τους. Η ρυθµική πίεση της ύλης πάνω στην ύλη και οι παροδικές χειρονοµίες σε βάθος χρόνου µετατρέπονται σε στερεό υλικό.
Τα αντικείµενα έπειτα χυτεύονται σε συνθετικές ρητίνες και ηλεκτροδιαµορφώνονται σε χαλκό, χρώµιο ή χυτέυονται σε συνθετικό σοβά. Η συµπεριφορά της επιφάνειας του πηλού η οποία αποδίδεται σε υλικά εντελώς ξένα προς τον πηλό, δηµιουργεί την υβριδική υφή που χαρακτηρίζει τα έργα του Αργιανά.
Εσοχές µεταµορφώνονται σε προεξοχές, γρατζουνιές και περικοπές µεταµορφώνονται σε γραµµές. Τα αντικείµενα δηµιουργούν οπτικές επαναλήψεις και δοµές μέσα από μία διαδικασία με απτά αποτελέσματα.
Τα µοτίβα του Αργιανά αποτελούν πρόταση νέας γραφής ή διαφορετικά κωδικοποιηµένη γλώσσα. Εδώ τα pressings αναφέρονται σε αρχαίες µορφές: Τη σφηνοειδή γραφή ή την quipu που απαντάται σε απολιθώµατα, αλλά ταυτόχρονα και σε 3D εκτυπώσεις λόγω του οδοντωτού χαρακτήρα της µορφής τους.
Η δοµή των pressings καθορίζεται κάθε φορά από κείµενο που συχνά αναγράφεται και στον τίτλο του, όπως για παράδειγµα:
Sea a zero
See zero
Zero seas
To see to zero
To sea two zeros
Πληροφορίες
Στη βιβλιοθήκη του ARCH
Διάρκεια 13 έως 31 Οκτωβρίου 2020
Τρίτη–Σάββατο (11.00 πμ–6.00 μμ)
Διαδικτυακά στο Art Athina Virtual απο τις 15 Οκτωβρίου.
Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 12-9μμ.