Πολεμικά πλοία, αεροπλάνα και υποβρύχια, που βυθίστηκαν στον Α΄ και Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, εμπορικά και αλιευτικά, μέγα πλήθος δηλαδή, που βρίσκεται στις ελληνικές θάλασσες αποδίδεται πλέον στο κοινό για καταδύσεις αναψυχής.

Πρόκειται για 91 ναυάγια, τα οποία ύστερα από γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού απελευθερώνονται για τους δύτες, πάντα βέβαια με συγκεκριμένους όρους.

Τα επιλεγμένα  ναυάγια από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων ανήκουν σε μεταλλικά πλοία και αεροσκάφη, τα οποία βυθίστηκαν από το 1868 έως και το 1970- τα περισσότερα από την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου- και βρίσκονται σε βάθη που κυμαίνονται από 10 έως και 120 μέτρα.

Ανάμεσά στους ωστόσο περιλαμβάνονται ναυάγια, τα οποία βρίσκονται ήδη υπό καθεστώς εντατικής διερεύνησης από την Εφορεία αλλά και ναυάγια για τα οποία υπάρχουν λεπτομερείς αναφορές και στα οποία έχουν πραγματοποιηθεί εκτενείς φωτογραφικές σαρώσεις και κινηματογραφήσεις. Τέλος, για κάποια ναυάγια διατίθεται ελάχιστο υλικό τεκμηρίωσης, κυρίως λόγω του μεγάλου βάθους ή των συνθηκών θολερότητας της θάλασσας στις περιοχές που βρίσκονται. Προκειμένου λοιπόν να ολοκληρωθεί η τεκμηρίωση των ναυαγίων αυτών προβλέπονται συγκεκριμένοι τρόποι δράσης σε συνεργασία με τους παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών, οι οποίοι θα ενταχθούν στο τελικό κείμενο της ΚΥΑ, που θα υπογραφεί  από το Υπουργείο Πολιτισμού  και Αθλητισμού  με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Στον κατάλογο υπάρχουν όμως και τα ναυάγια πολεμικών πλοίων, αεροπλάνων και υποβρυχίων που βυθίστηκαν κατά την διάρκεια των πολέμων . Γι΄αυτό και το άνοιγμά τους για καταδύσεις αναψυχής προϋποθέτει την υπογραφή σχετικής ΚΥΑ του υπουργείoυ Πολιτισμού και Aθλητισμού με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Πολεμικό αεροσκάφος Arado Ar 196. Καταρρίφθηκε από συμμαχικά αεροσκάφη κοντά στα Χανιά (Κρήτη) την 3η Αυγούστου 1943. Μέγιστο βάθος 74 μέτρα

«Ο βυθός των ελληνικών θαλασσών αποτελεί  ενάλια  κιβωτό  της Ιστορίας μας. Οι  προστατευμένοι υποθαλάσσιοι χώροι, όπου βρίσκονται ναυάγια από τον  Β Παγκόσμιο Πόλεμο, αφηγούνται σελίδες της  σύγχρονης  ελληνικής Ιστορίας», όπως λέει η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τις αναπτυξιακές δυνατότητές τους, καθώς οι  υποβρύχιες περιηγήσεις αποτελούν μία ειδική, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα  μορφή τουρισμού που προσελκύει επισκέπτες υψηλού επιπέδου και εισοδήματος.

Αεροπλάνο Junkers Ju 88. Κατέπεσε, στο ΝΑ άκρο της Ιθάκης, πλησίον του ακρωτηρίου Αγ. Ιωάννης. Χρονολογείται μεταξύ των ετών 1940-1944. Σώζεται σε τρία αποσπασμένα μεταξύ τους τμήματα σε βάθη 21, 23 και 35 μέτρα

«Ο συνδυασμός των καταδυτικών πάρκων με τους υποθαλάσσιους χώρους που φιλοξενούν  και προστατεύουν ιστορικά ναυάγια είναι μέγα πλεονέκτημα για την Ελλάδα», προσθέτει η ίδια αναφερόμενη και στο παράδειγμα του υποθαλάσσιου μουσείου, στη νησίδα Περιστέρα της Αλοννήσου, που εγκαινιάστηκε τον περασμένο Αύγουστο με διεθνή προβολή.

Ατμόπλοιο MINNEWASKA, που βυθίστηκε στο Μαράθι Σούδας κατόπιν πρόσκρουσης σε νάρκη την 26η Νοεμβρίου 1916