Μια ξεχωριστή φωτογράφιση από τον Βαγγέλη Κύρη, μια ιδιαίτερη κεντητική προσέγγιση από τον Ανατόλι Γκεοργκίεφ και το αποτέλεσμα είναι αυτά τα εκπληκτικά έργα των δύο καλλιτεχνών, παραγωγής του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, που θα παρουσιαστούν από τις 19 Δεκεμβρίου στο Μουσείο Ακρόπολης.

Το γιλέκο και η περικεφαλαία του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη, οι ενδυμασίες του Γενναίου Κολοκοτρώνη και του υδραίου προκρίτου και πρωθυπουργού Δημητρίου Βούλγαρη, η επίσημη ενδυμασία του Ιωάννη Μακρυγιάννη και η περικεφαλαία του λόρδου Βύρωνα, το εντυπωσιακό μενεξεδί φόρεμα της κυρά-Φροσύνης, το χρυσοκέντητο βελούδινο γιλέκο της Ρόζας, κόρης του Μάρκου Μπότσαρη, γυναικείες ενδυμασίες που ανήκαν σε μέλη επώνυμων και ιστορικών ελληνικών οικογενειών και σε Κυρίες των Τιμών των βασιλισσών Αμαλίας και Όλγας.

1

Μία σειρά από πορτρέτα με τα ιστορικά και πολύτιμα αυτά ενδύματα, αλλά και την εξάρτηση των αγωνιστών, που φορέθηκαν από σύγχρονους Έλληνες και Ελληνίδες και φιλοτεχνήθηκαν με τον ιδιαίτερο τρόπο, που έχουν αναπτύξει οι δύο καλλιτέχνες.

Εκατόν είκοσι ενδυμασίες του 18ου και του 19ου αιώνα από τη λαογραφική συλλογή του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου βγήκαν για πρώτη φορά από τις προθήκες και τους χώρους όπου φυλάσσονται και συντηρούνται με μεγάλη προσοχή, γι’ αυτό το πρόγραμμα, μια ιδέα που είχε ξεκινήσει από το 2018 εν όψει της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.

Ανάμεσά τους όμως θα παρουσιαστούν στην έκθεση, που έχει τίτλο «Ένδυμα ψυχής» και παραδοσιακές φορεσιές από τη Μικρά Ασία και συγκεκριμένα από την Καππαδοκία, το Εσκί Σεχίρ και την Αδριανούπολη στο πλαίσιο της μνήμης για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Η παραδοσιακή φορεσιά της κυρά Φροσύνης
Η παραδοσιακή φορεσιά της κυρά Φροσύνης

Ενδύματα και ιστορία

«Υπάρχουν φορεσιές και ενδυμασίες, που δεν έχουν πάρει ποτέ τη δημοσιότητα που αξίζουν», έχει πει ο Βαγγέλης Κύρης «και μας δείχνουν την καταπληκτική χειροτεχνία, την αίσθηση των χρωμάτων, τον πλούτο της ελληνικής τοπικής παράδοσης, που είναι η δική μας αναγέννηση, γι’ αυτό και είναι τα υφάσματα, τα κεντήματα, τα κοσμήματα, αυτά τα υψηλής ραπτικής χειροποίητα ρούχα σε πρώτο πλάνο, όχι τα πρόσωπα. Είναι μεγαλειώδη ενδύματα, που φέρνουν με αυτό τον τρόπο τη μοναδική τους ιστορία στο σήμερα».

Γι’ αυτό, όπως εξηγεί το κέντημα «σβήνει» πάνω στα ρούχα σαν φωτοσκίαση, ακολουθώντας τη γραμμή του ενδύματος με σεβασμό. Αλλά και η φωτογράφηση έχει γίνει με την ατμόσφαιρα που έχουν τα αναγεννησιακά πορτρέτα ώστε να αποδίδεται η σημασία του ενδύματος

Γνωστός φωτογράφος μόδας παλαιότερα, που ακολουθεί όμως πλέον άλλη πορεία, ο Βαγγέλης Κύρης άρχισε να πειραματίζεται και να τυπώνει σε υφάσματα τις φωτογραφίες του πριν από μερικά χρόνια. Η ιδέα του Ανατόλι Γκεοργκίεφ να κεντήσει τις λεπτομέρειες με χρυσοκλωστές και νήματα πάνω στο ύφασμα οδήγησε σε αυτό το πρωτότυπο αποτέλεσμα.

Η ενδυμασία του Βάσσου Μαυροβουνιώτη
Η ενδυμασία του Βάσσου Μαυροβουνιώτη

Διαβάστε επίσης:

Άρθρο παρέμβαση: Κάτω τα χέρια από τον Άγιο Νικόλαο του Μανχάταν