ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ενυπόγραφα έργα του Φρα Αντζέλικο, του μεγάλου φλωρεντινού ζωγράφου της πρώιμης Αναγέννησης βγαίνουν σπανιότατα σε δημοπρασία, στην προκειμένη περίπτωση όμως, ανακοίνωση του οίκου Christie’s αναφέρει, ότι μία εξαιρετική δημιουργία του, θα προσφερθεί στις 6 Ιουλίου στο Λονδίνο. Πρόκειται για τον «Χριστό στον Σταυρό, με την Παναγία, τον Άγιο Ιωάννη τον Ευαγγελιστή και τη Μαγδαληνή» , μια σκηνή σταύρωσης δηλαδή, σε χρυσό, των αρχών του 15ου αιώνα. Κι όσο για την εκτίμησή του έργου, από 4,70 ως 7 εκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται άλλωστε για τον μόλις τρίτο πίνακα του Φρα Αντζέλικο, που βγαίνει σε δημοπρασία από την αρχή του αιώνα.
«Τα σπουδαία έργα τέχνης έχουν τη δική τους ιστορία, και φαίνεται εκπληκτικό, ότι το όνομα του Φρα Αντζέλικο δεν είχε ως τώρα συνδυαστεί με τη θεματολογία της λατρευτικής ομάδας του Χριστού στον Σταυρό», όπως έγραφε σε άρθρο του το 1996 ο Φράνσις Ράσελ αντιπρόεδρος του Christie’s στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ήταν τότε, που αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά, ότι το συγκεκριμένο έργο ανήκε στον μεγάλο δημιουργό, γιατί ως τότε είχε αποδοθεί στον Λορέντσο Μόνακο, στο φλωρεντινό εργαστήριο του οποίου πιστεύεται ότι είχε εκπαιδευτεί ο Φρα Αντζέλικο.
Επαναστατικό επίτευγμα
Ο ίδιος περιγράφει και την συναρπαστική στιγμή, όπως την χαρακτηρίζει, που αντίκρισε για πρώτη φορά τον πίνακα στις αρχές της δεκαετίας του 1990: «Είναι ένα έντονα προσωπικό έργο, που εκφράζει επίσης την κατανόησή του [Φρα Αντζέλικο] για το επαναστατικό επίτευγμα των μεγάλων φλωρεντινών γλυπτών της εποχής του», όπως έχει γράψει.
Και προσθέτει: «Η τρυφερότητα με την οποία απεικονίζεται ο Χριστός συνδυάζεται με την βαθιά συγκίνηση της Παναγίας και το πάθος της γονατισμένης Μαγδαληνής, που αγκαλιάζει τον στον Σταυρό, το πάχος του ξύλου, του οποίου φανερώνεται από τη θέση των χεριών της. Κάθε χειρονομία ζυγίζεται τέλεια. Η ευαισθησία της χρήσης του χρώματος από τον ζωγράφο είναι εμφανής στον τρόπο, που το αίμα τόσο του Χριστού όσο και του πελεκάνου στο επάνω μέρος της εικόνας ταιριάζουν με το ιμάτιο της Μαγδαληνής. Με τον Φρα Αντζέλικο τίποτα δεν ήταν τυχαίο».
Έκθεση στη Φλωρεντία
Αν και η ακριβής ημερομηνία δημιουργίας του έργου δεν είναι γνωστή, πιστεύεται ότι ζωγραφίστηκε μεταξύ 1419 και 1424 περίπου. Αυτή η χρονολόγηση έχει υποστηριχθεί από πέντε μελετητές που έχουν γράψει για το έργο -—Diane Cole Ahl, Laurence Kanter, Giorgio Bonsanti, Gerardo de Simone και η Ginevra Utari- καθώς και από τον Καρλ Μπράντον Στρέλκε, επίτιμο επιμελητήςστο Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας, ο οποίος διοργάνωσε την έκθεση «Φρα Αντζέλικο και η Άνοδος της Φλωρεντινής Αναγέννησης », το 2019 στο Πράδο της Μαδρίτης.
Η έκθεση γιόρταζε τότε την απόκτηση από το μουσείο μιας σημαντικής «Μαντόνα» του από τον καλλιτέχνη και το δώρο του συγκεκριμένου μικρού πίνακα, που αποδόθηκε στον Φρα Αντζέλικο από τον Ράσελ.
Το έργο πρόκειται επίσης να συμπεριληφθεί σε μία μεγάλη έκθεση για τον Φρα Αντζέλικο στο Παλάτσο Στρότσι στη Φλωρεντία τον Σεπτέμβριο του 2025. Όπως πιστεύεται αποκτήθηκε από τον Γουίλιαμ Μπίνγκαμ Μπέρινγκ, τον 2ο Λόρδο Ασμπέρτον (1799-1864), τον 18ο αιώνα και είχε παραμείνει εκ κληρονομίας μέσα στην οικογένεια. Όσον αφορά τη διατήρησή του είναι εξαιρετική και μόνον ορισμένες περιοχές του εδάφους του χρυσού φαίνεται να είχαν ρετουσαριστεί στο παρελθόν.
Υπάρχουν μόνο δύο καταγεγραμμένες πωλήσεις σε δημοπρασία έργων του Φρα Αντζέλικο αυτόν τον αιώνα: Ένας μικρός πίνακας, που πωλήθηκε από τον Christie’s στη Νέα Υόρκη πέρυσι για 4,7 εκατομμύρια δολάρια και μια ελαφρώς μεγαλύτερη Σταύρωση με αγίους, η οποία υπόκειται σε απαγόρευση εξαγωγής, που πωλήθηκε στο Ιταλία το 2003 για 1,2 εκατομμύρια δολάρια.
Διαβάστε επίσης
Αλέν Ντελόν: Έργα τέχνης που τον συγκίνησαν σε δημοπρασία
Η φύση και ο αρχιτέκτονας. Προς πώληση εμβληματική οικία του Φρανκ Λόιντ Ράιτ
──────────────────
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γερμανία – επίθεση στο Μαγδεμβούργο: Η κυβέρνηση Σολτς στόχος έντονων επικρίσεων
- Τουρκία: Συνετρίβη ελικόπτερο-ασθενοφόρο – 4 νεκροί
- Μαγδεμβούργο: Προφυλακίστηκε ο ύποπτος για την επίθεση στη χριστουγεννιάτικη αγορά – Το πιθανό κίνητρο
- Κυριάκος Μητσοτάκης από Σύνοδο Βορρά – Νότου: Η προστασία των συνόρων είναι αναπόσπαστο μέρος της μεταναστευτικής στρατηγικής, καθώς και μία κοινή προτεραιότητα