ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ένα ταπεινό σπίτι της επαρχίας όπου όμως γεννήθηκε ο Νίκος Γκάτσος (1911 -1992) πρόκειται να κηρυχθεί μνημείο για να διαφυλάξει ζωντανή τη μνήμη του ποιητή με την δημιουργία ενός μουσείου, αφιερωμένου στην προσωπικότητα και το έργο του ποιητή. Η υπουργός Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνη ζητεί άμεσα μάλιστα την δρομολόγηση της σχετικής διαδικασίας από τον γενικό γραμματέα Πολιτισμού κ. Διδασκάλου, βάσει των διατάξεων του Ν. 3028/02 «Περί προστασίας των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς».
Το σπίτι βρίσκεται στην Ασέα της Αρκαδίας και όπως έχει γίνει γνωστό, οι κληρονόμοι του προτίθενται να το παραχωρήσουν στο δημόσιο ενώ τόσο ο Δήμος όσο και η Περιφέρεια συμφωνούν με την αξιοποίηση της οικίας ως μουσείο.
«Ο ποιητής της «Αμοργού», ο συνδημιουργός στα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, του Μίκη Θεοδωράκη και πολλών ακόμη Ελλήνων συνθετών, δημιούργησε ποίηση μουσική με τον λόγο του και τον εσωτερικό ρυθμό των λέξεών του», αναφέρει η υπουργός Πολιτισμού. Προσθέτοντας, ότι παρά το γεγονός, ότι ο Νίκος Γκάτσος άφησε μόνον μία ποιητική συλλογή, δεν παύει αυτή να αποτελεί απαύγασμα του νεοελληνικού ποιητικού λόγου. Όπως είχε πει εξάλλου ο Μάνος Χατζιδάκις η «Αμοργός» είναι « Μνημειώδες έργο του νεοελληνικού ποιητικού λόγου, επειδή περιέχει βαθύτατα την ελληνική παράδοση, δεν την εκμεταλλεύεται, ενώ συγχρόνως περιέχει όλη την ευρωπαϊκή θητεία του Μεσοπολέμου».
Το αίτημα προς το υπουργείο Πολιτισμού διατυπώθηκε από τον Σύνδεσμο των εν Αθήναις Ασεατών και Ασεατών Αττικής δια της προέδρου του κυρίας Μαρίας Οικονομοπούλου- Φράγκου, που ζήτησε την κήρυξη και την προστασία του σπιτιού, το οποίο πάντως βρίσκεται σε σχεδόν ερειπιώδη κατάσταση. Εκεί γεννήθηκε ο ποιητής από γονείς αγρότες _έχασε μάλιστα τον πατέρα του από πολύ νωρίς_ σπούδασε όμως, τελειώνοντας το Γυμνάσιο στην Τρίπολη και στη συνέχεια από το 1930 που εγκαταστάθηκε στην Αθήνα μαζί με την μητέρα και την αδερφή του, για δύο χρόνια στην Φιλοσοφική Σχολή την οποία και εγκατέλειψε.
Από νωρίς στα γράμματα και σε επαφή με τους λογοτεχνικούς κύκλους της εποχής του συνεργάσθηκε με όλα τα γνωστά λογοτεχνικά περιοδικά, όπως τη «Νέα Εστία», τον «Ρυθμό», τα «Νέα Γράμματα», τα «Φιλολογικά Χρονικά», τα «Καλλιτεχνικά Νέα», ενώ από το 1936 συνδέθηκε με τον Οδυσσέα Ελύτη και το ρεύμα του υπερρεαλισμού. Δούλεψε πολύ και πάνω σε μεταφράσεις θεατρικών έργων, όπως του Λόρκα, του Στρίντμπεργκ, του Τεννεσή Ουίλλιαμς και του Ο΄ Νηλ που παρουσιάσθηκαν από το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης και το Λαϊκό Θέατρο. Η ενασχόλησή του εξάλλου με το στίχο συνέβαλε αποφασιστικά στην άνθηση του ποιητικού τραγουδιού. Γι΄αυτό και το έργο του Γκάτσου, τεράστιο σε ποσότητα και ποιότητα, μελοποιήθηκε από τους μεγάλους Έλληνες συνθέτες, με τους στίχους του να δημιουργούν έργα – σταθμούς στο ελληνικό τραγούδι.
«Χειρίστηκε τη γλώσσα ως ποίηση, σε κάθε μορφή του έργου του, στο τραγούδι και στη μετάφραση. Είναι ένα πολύτιμο έργο που μας πλημμυρίζει με την ποιότητα, την τρυφερότητα, την ομορφιά του. Και είναι χρέος της Πολιτείας να προστατέψει και να αναδείξει το σπίτι που γεννήθηκε ο Ποιητής», όπως λέει η υπουργός Πολιτισμού.
Το Αρχείο του Γκάτσου πάντως βρίσκεται από το 2018 στην Βιβλιοθήκη του Χάρβαρντ που διαθέτει μεγάλη συλλογή χειρογράφων, αρχείων, και βιβλίων για την νεότερη Ελλάδα.
Να σημειωθεί ότι μετά τον Κωστή Παλαμά και τον Οδυσσέα Ελύτη, ο Νίκος Γκάτσος θα αποκτήσει σύντομα τη δική του στέγη.
Διαβάστε επίσης:
Υπουργείο Πολιτισμού και COSMOTE: Ασύρματο Internet σε 25 αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία
Κατάρρευση πύργου στο κάστρο της Μεθώνης
Μνημείο το εργαστήρι όπου η κεραμίστρια Ελένη Βερναδάκη δημιούργησε αριστουργήματα
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike