Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Πολιτισμός

Μετρό και αρχαία συνυπάρχουν στη Θεσσαλονίκη

Tην πρόοδο του πιο πολυαναμενόμενου έργου που υλοποιείται στη χώρα μας, του Μετρό Θεσσαλονίκης, παρουσίασαν σε συνέντευξη τύπου ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής και η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Λίνα Μενδώνη.

Στη συνέντευξη τύπου συμμετείχαν ο Υφυπουργός αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης, ο Υπουργός Μακεδονίας- Θράκης, κ. Σταύρος Καλαφάτης, η Γενική Γραμματέας Υποδομών, κ. Μαρία – Έλλη Γεράρδη, η επικεφαλής του γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, κ. Μαρία Αντωνίου, ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, κ. Νίκος Ταχιάος, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Κουρέτας.

Προηγουμένως ο κ. Καραμανλής ξενάγησε τους εκπροσώπους των ΜΜΕ στις σύγχρονες εγκαταστάσεις του Αμαξοστασίου, του Κέντρου Ελέγχου και των νέων γραφείων της Αττικό Μετρό ΑΕ στην Πυλαία, όπου διαπιστώθηκε πώς διεξάγονται ήδη, εδώ και καιρό, τα δοκιμαστικά δρομολόγια.

«Τρέχουμε με στόχο να ολοκληρώσουμε το έργο έως τα τέλη του 2023. Τρέχουμε για να κερδίσουμε τον χρόνο που έκλεψαν από την πόλη οι προσφυγές εναντίον του έργου.  Προσφυγές που έγιναν από μειοψηφίες και που κάποιοι προσπάθησαν να τις εκμεταλλευτούν για τους δικούς τους σκοπούς», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Η πρόνοια για την πολιτιστική κληρονομιά είναι απόλυτη

Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη τόνισε ότι «Οι αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στις ανασκαφές του Μετρό Θεσσαλονίκης, πρόκειται να αναδειχθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, προκειμένου να αποδοθούν στους πολίτες και στους επισκέπτες της πόλης. Επομένως, ισχύει στο έπακρο η φράση «Και Μετρό και Αρχαία».

Όπως είπε η Λίνα Μενδώνη, «Στο Μετρό της Θεσσαλονίκης όπως άλλωστε και στο Μετρό της Αθήνας, στο Μετρό του Πειραιά, στο Τραμ και σε όλα τα μεγάλα τεχνικά έργα που αλλάζουν την εικόνα της πατρίδας μας, η πρόνοια για την πολιτιστική κληρονομιά είναι απόλυτη. Ο αρχαιολογικός νόμος εφαρμόζεται παντού και πάντα απαρέγκλιτα, κάτι που έχει επιβεβαιώσει κατ’ επανάληψη το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Στη Συνέντευξη Τύπου ο κ. Καραμανλής ανέφερε τα γεγονότα που επιβεβαιώνουν ότι το έργο έχει πλέον μπει στην τελική ευθεία:

«Όλα αυτά είναι αληθινά. Όχι λόγια, ούτε μουσαμάδες», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε ειδικά στο σταθμό Βενιζέλου, όπου έχουν γίνει άλματα προόδου και τα έργα επιτέλους προχωρούν. Σημείωσε ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού ολοκληρώθηκε σχεδόν στο σύνολο του έργου η ασφαλής απόσπαση των αρχαιοτήτων, ώστε να φυλαχθούν και στη συνέχεια να επανατοποθετηθούν.

«Δηλαδή αυτό που κάποιοι επέμεναν ότι δήθεν δεν ήταν εφικτό, έχει ήδη γίνει πραγματικότητα», επισήμανε, αναφέροντας ότι έχει ήδη ξεκινήσει η εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων αντιστήριξης του σταθμού και το κατασκευαστικό έργο στο κεντρικό τμήμα του σταθμού.

«Με λίγα λόγια, προχωράμε με σίγουρα βήματα για να κάνουμε πραγματικότητα αυτό το οποίο είχαμε υποσχεθεί: Και Μετρό και αρχαία», τόνισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Αυτό ήθελαν όλες και όλοι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης, χωρίς σκοπιμότητες και εμμονές».

Τι σημαίνει στην πράξη «και Μετρό και αρχαία» 

Εξήγησε στη συνέχεια τι ακριβώς σημαίνει «και Μετρό και αρχαία»: Ότι αφενός η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό στην Ευρώπη:

Αφετέρου, μαζί με αυτό το υπερσύγχρονο Μετρό, η Θεσσαλονίκη θα απολαμβάνει τα αποτελέσματα και της μεγαλύτερης ίσως αρχαιολογικής ανασκαφής που έχει γίνει ποτέ στην πόλη με επισκέψιμους χώρους αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου και μια σειρά από σημαντικά εκθέματα στους σταθμούς Πλατεία Δημοκρατίας, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι και Φλέμινγκ.

Η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα αστικού χαρακτήρα στη χώρα

Όπως υπογράμμισε στη συνέχεια η κ. Μενδώνη, «Στο πλαίσιο της κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, διενεργήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα αστικού χαρακτήρα που έχει ποτέ πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη αλλά και στη χώρα μας. Ξεπερνά κατά πολύ την αντίστοιχη έρευνα του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Αθηνών και συμβάλλει στην αναδιήθηση και στην τεκμηρίωση της ιστορίας της πόλης από την εποχή της ίδρυσής της στα χρόνια του Κασσάνδρου έως τις αρχές του 20ου αιώνα».

Επεκτάσεις

Παράλληλα, όπως τόνισε ο κ. Καραμανλής, προχωρούν ήδη και οι επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης:  Η επέκταση προς Καλαμαριά έχει υλοποιηθεί κατά 85% στα έργα πολιτικού μηχανικού. «Μελετήσαμε, δημοπρατήσαμε και υπογράψαμε συμβάσεις για όλα τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, οι οποίες και εξελίσσονται», ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, σημειώνοντας ότι:

«Όταν αναλάβαμε δεν βρήκαμε κανένα ηλεκτρομηχανολογικό σύστημα -όχι δημοπρατημένο αλλά ούτε καν μελετημένο».

Επίσης, τον Δεκέμβριο του 2021 δημοπρατήθηκε και η προμήθεια επιπλέον τραίνων της επέκτασης προς Καλαμαριά. Ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη τα Τοπογραφικά και οι Γεωτεχνικές έρευνες για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο «Μακεδονία». «Στα δυτικά είμαστε σε προ συμβατικό έλεγχο και σύντομα θα υπογράψουμε τη σύμβαση των πρόδρομων εργασιών», ανακοίνωσε ο κ. Καραμανλής.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρθηκε επίσης στη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία θα προσδιορίσει τις ανάγκες ζήτησης μετακινήσεων και αντίστοιχων έργων υποδομής σε όλη την πόλη, με χρονικό ορίζοντα σχεδιασμού εικοσαετίας.

Πριν ολοκληρώσει την αρχική του τοποθέτηση, ο κ. Καραμανλής σημείωσε πως όταν ανέλαβε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδόν όλοι τον ρωτούσαν εάν αλήθεια θα ολοκληρωθεί το Μετρό Θεσσαλονίκης.

«Από τότε έλεγα ότι δεν χρειάζεται να απαντήσουμε με λόγια, αλλά με έργα. Και αυτά τα έργα, τα βλέπετε. Ένα έργο που πολλοί το είχαν ξεγράψει, γίνεται πραγματικότητα», τόνισε ο κ. Καραμανλής.

Ανέφερε επίσης ότι κάποιοι ρωτούσαν «βρε μπας και έχει δίκιο ο ΣΥΡΙΖΑ που λέει ότι μπορούσε να λειτουργήσει το Μετρό από το 2020;» και εξήγησε ότι αυτό δεν ισχύει.

«Δεν είναι μόνο ότι δεν είχαν κάνει τίποτα απολύτως για το σταθμό Βενιζέλου όπου δήθεν είχαν μια άλλη λύση. Ούτε ότι έδωσαν εντολή να ξεκινήσουν οι μελέτες για τη δήθεν λύση τους τον Μάιο του 2019, δύο μήνες πριν τις εκλογές και 4,5 χρόνια μετά από την ανάληψη των καθηκόντων τους. Ούτε ότι η κατασκευαστική πρόοδος του υπόλοιπου έργου δεν δικαιολογούσε τέτοια αισιοδοξία», σημείωσε και πρόσθεσε:  «Αλλά έλεγαν και ότι ήταν σχεδόν έτοιμοι να λειτουργήσουν ένα Μετρό για το οποίο δεν είχαν ούτε αρκετά τρένα, ούτε καθόλου ράγες, ούτε Φορέα να το λειτουργήσει, ούτε ρεύμα, ούτε σταθμούς κατασκευασμένους. Για όλα αυτά, στην πράξη δεν είχαν κάνει απολύτως τίποτα. Πώς θα το λειτουργούσαν;»

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι σε αντίθεση με το ΣΥΡΙΖΑ, η Νέα Δημοκρατία από την πρώτη στιγμή επέλεξε να μιλήσει με ειλικρίνεια στους πολίτες. «Γιατί αυτό τους αξίζει» υπογράμμισε, καταλήγοντας ότι πλέον ένα όνειρο γίνεται πραγματικότητα.

Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη επισήμανε επίσης ότι:

Νέα επιστημονικά δεδομένα για την ιστορία της Θεσσαλονίκης

Δύο νέα Μουσεία στη Θεσσαλονίκη για τις αρχαιότητες του Μετρό

Δύο νέα μουσεία θα φιλοξενήσουν τις αρχαιότητες από τις ανασκαφές του Μετρό Θεσσαλονίκης. Εντός του στρατοπέδου Παύλου Μελά, δημιουργείται μουσείο για την ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης, με ευρήματα αποκλειστικά από το μετρό.

Το δεύτερο μουσείο δημιουργείται στο Crossover, στη διασταύρωση με το Συντριβάνι, σε χώρο 5.000 τ.μ. ο οποίος δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του έργου και παραχωρείται στο Υπουργείο Πολιτισμού. Εκεί θα εκτεθεί και ο Documanus Maximus μήκους περίπου 77 μέτρων και πλάτους 10 μέτρων που αποσπάστηκε από τον σταθμό της Αγίας Σοφίας. Για τον χώρο του Crossover, ήδη η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης ετοιμάζει τη μουσειολογική πρόταση, προκειμένου να εξεταστεί τις επόμενες εβδομάδες από το Κεντρικό Συμβούλιου  Μουσείων.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα δοθεί στην κυκλοφορία με το σταθμό Βενιζέλου 

Στη συνέχεια, απαντώντας σε δημοσιογραφικές ερωτήσεις, ο κ. Καραμανλής μεταξύ άλλων ανέφερε:

«Δεδομένο ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα επεκταθεί και δυτικά και προς το αεροδρόμιο»

Γιώργος Καραγιάννης: Το έργο εξελίσσεται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα

Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης διαβεβαίωσε ότι το έργο προχωράει και η διαδικασία εξελίσσεται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Απαντώντας στην κριτική ότι το Μετρό δεν θα είναι έτοιμο στο τέλος του 2023, λόγω μη εγκρίσεως μελετών, έδωσε συγκεκριμένα νούμερα για την πρόοδο των μελετών, που αποδεικνύουν την εξέλιξή του και τη δουλειά που γίνεται.

«Από την αρχή του έργου έχουν εγκριθεί 25.000 μελέτες, ενώ από τα τέλη του 2019 όταν ανέλαβε η σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό, έχουν εγκριθεί 1.800 μελέτες. Για να καταλάβουμε πόσο πίσω ήταν οι μελέτες για το έργο, αρκεί να αναφέρω ότι εκκρεμούσαν 650 μελέτες» σημείωσε ο κ. Καραγιάννης.

Σχετικά με το κόμιστρο και τον φορέα που θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό σημείωσε ότι «η πιο πρόσφατη μελέτη ανάπτυξης που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν από το 2006 και σε αυτή φαινόταν ότι το μέσο θα ήταν βιώσιμο. Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνουμε τη νέα συγκοινωνιακή μελέτη ανάπτυξης που θα προβλέπει τις ανάγκες της πόλης έως το 2040, καθώς όλα αυτά τα χρόνια δεν είχε υπάρξει σχετική πρωτοβουλία».

Πρόσθεσε ότι «θα έχουμε ενιαίο εισιτήριο, το κόμιστρο του οποίο θα καθοριστεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ήδη ο ΟΣΕΘ έχει στείλει τις προτάσεις του, τις οποίες και μελετούμε. Σε κάθε περίπτωση, οι κινήσεις μας μέχρι σήμερα αποδεικνύουν ότι η πολιτική κομίστρου που ακολουθούμε είναι υπέρ των πολιτών».

Κλείνοντας τόνισε ότι «το Μετρό θα είναι έτοιμο στο τέλος του 2023 με τα αρχαία, με τους σταθμούς έτοιμους και όλα όσα απαιτούνται για τη λειτουργία του».

Η ξενάγηση στο Αμαξοστάσιο του Μετρό Θεσσαλονίκης

Νωρίς το πρωί ο κ. Καραμανλής επισκέφθηκε το Αμαξοστάσιο του Μετρό Θεσσαλονίκης στην Πυλαία, όπου στεγάζεται η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, ο Φορέας Λειτουργίας και ο ΟΣΕΘ.

Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών συνόδευσε στην ξενάγηση στο Αμαξοστάσιο ο Υφυπουργός, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης. Στο αμαξοστάσιο τους υποδέχτηκαν ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, κ. Νίκος Ταχιάος και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό ΑΕ, κ. Νίκος Κουρέτας και  εκπρόσωποι της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το έργο.

Στο χώρο του Αμαξοστασίου γίνεται η βαριά και η ελαφριά συντήρηση των συρμών, με τον πιο εξελιγμένο και σύγχρονο εξοπλισμό.

Τα τρένα είναι χωρίς οδηγό και επικοινωνούν μέσω λογισμικού ασύρματα με το Κέντρο Ελέγχου.

Το ΚΕΛ είναι ο «εγκέφαλος» του Μετρό, από όπου γίνεται η κεντρική επιτήρηση και ο έλεγχος όλων των ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων και του τροχαίου υλικού.

Επειδή το έργο είχε υπογραφεί το 2005 και οι προδιαγραφές ήταν παλιές, έγιναν όλες οι απαιτούμενες ενέργειες, ώστε όλα τα συστήματα των τρένων, της σηματοδότησης και των τηλεπικοινωνιών παροχής ισχύος να είναι στην αιχμή της σύγχρονης τεχνολογίας.

Οι προδιαγραφές ασφαλείας για τη λειτουργία των συρμών χωρίς οδηγό είναι οι αυστηρότερες που υπάρχουν. Η κίνηση των τρένων και η λειτουργία των συστημάτων ελέγχεται διαρκώς από οθόνες.

Κώστας Καραμανλής: Και οι πιο δύσπιστοι βλέπουν ότι το έργο ολοκληρώνεταιΣτολίδι για τη Θεσσαλονίκη

Σε δηλώσεις του μετά την ξενάγηση ο κ. Καραμανλής ανέφερε: «Σήμερα έχουμε την πολύ μεγάλη χαρά να βρισκόμαστε στο Αμαξοστάσιο, στα καινούρια γραφεία της Αττικό Μετρό και στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας. Όπως νομίζω διαπιστώσατε και εσείς οι ίδιοι από τις εικόνες που είδατε, τα δοκιμαστικά δρομολόγια έχουν πλέον ξεκινήσει κανονικά. Επομένως βρισκόμαστε στην τελική φάση ενός έργου, το οποίο είχε καταντήσει το πιο σύντομο ανέκδοτο. Ένα έργο, το οποίο έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια και το οποίο ποτέ δεν ολοκληρωνόταν.

Επομένως αυτό το έργο, ένα έργο το οποίο νομίζω ότι θα αλλάξει πραγματικά την πόλη της Θεσσαλονίκης, θα βελτιώσει την καθημερινότητα όλων των πολιτών, βρίσκεται πραγματικά στην τελική του φάση.

Εμείς στο Υπουργείο Υποδομών από την πρώτη ημέρα θέσαμε ένα πολύ συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Και ξέρετε είναι σπάνιο να θέτεις χρονοδιάγραμμα σε έργα, τα οποία είναι τόσο περίπλοκα. Σε αυτό το χρονοδιάγραμμα μένουμε και νομίζω ότι πλέον ακόμη και οι πιο δύσπιστοι διαπιστώνουν ότι αυτό το έργο πλέον ολοκληρώνεται.

Το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, που είμαστε σήμερα, είναι ένας χώρος 1.200 τετραγωνικών και είναι ίσως από τα πιο σύγχρονα Κέντρα Ελέγχου Λειτουργίας που υπάρχουν σήμερα στην Ευρώπη. Επομένως και το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας και οι σταθμοί θα είναι πραγματικά ένα στολίδι όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη, αλλά για όλη την Ελλάδα».

Διαβάστε επίσης

Καραμανλής: Στην τελική φάση το Μετρό Θεσσαλονίκης – Τέλος του 2023 παραδίδεται για χρήση