«Βουβά και φλύαρα, τα σώματα που στοιχειώνουν τους καμβάδες της Ντιμά εμπλέκονται σε ένα αναχρονιστικό «pas de deux» με τις αφηρημένες ανθρώπινες μορφές των κυκλαδικών ειδωλίων, που άγνωστοι καλλιτέχνες δημιούργησαν περίπου 5.000 χιλιάδες χρόνια πριν».
Έτσι προλογίζει την έκθεση της Μαρλίν Ντιμά, που οργανώνεται για τον Ιούνιο στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ο επιμελητής της Ντάγκλας Φόγκλας.
Και πράγματι οι ιδιότυπες απεικονίσεις προσώπων και σωμάτων της νοτιοαφρικανίδας καλλιτέχνιδας, που σήμερα ζει και εργάζεται στο Άμστερνταμ προορίζονται να αντιπαρατεθούν ή να συνομιλήσουν με τα έργα του μουσείου προσφέροντας τροφή για συνδυασμούς, συγκρίσεις και υπερβάσεις.
Περισσότερα από τριάντα έργα ζωγραφικής αλλά και σε χαρτί θα παρουσιαστούν σε αυτήν την έκθεση με τίτλο «Marlene Dumas: Cycladic Blues» στο Μεγάρου Σταθάτου από τις 5 Ιουνίου ως τις 3 Νοεμβρίου σε διάλογο με αρχαιότητες των μόνιμων συλλογών του μουσείου.
Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν δημιουργίες από την τελευταία εικοσαετία πρακτικής της Ντιμά, καθώς και πρόσφατα ολοκληρωμένα έργα της, σε ένα σύνολο αντιπροσωπευτικό των αλλόκοτα όμορφων και προκλητικών αναπαραστάσεων του ανθρώπινου σώματος, που δημιουργεί η κορυφαία καλλιτέχνιδα.
Γιατί, ανταποκρινόμενη στην ιστορία της παραστατικότητας στην τέχνη, όπως την βίωσε η ίδια μέσα στις αρχαιολογικές συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, η Ντιμά έχει επιλέξει προσωπικά τα έργα της, που θα συμπεριληφθούν στην έκθεση.
Επιπλέον, σε μια σπάνια περίσταση, επέλεξε και τα αρχαιολογικά αντικείμενα, που πρόκειται να παρουσιαστούν μαζί.
Από την Νότια Αφρική σε όλο τον κόσμο
Γεννημένη το 1953 στο Κέιπ Τάουν, η Μαρλίν Ντιμά θεωρείται μία από τις πιο χαρακτηριστικές φωνές της σύγχρονης τέχνης, που με το έργο της έχει διευρύνει το λεξιλόγιο της ζωγραφικής με ριζοσπαστικό τρόπο.
Με σπουδές τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Κέιπ Τάουν και στη συνέχεια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ εξέφρασε από νωρίς τις πολιτικές ανησυχίες της ως λευκής γυναίκας στην Νότιο Αφρική για να επιλέξει στην συνέχεια τον δικό της δρόμο σε θέματα που αναφέρονται στην φυλή, την ενοχή και την αθωότητα, την σεξουαλικότητα και την βία ή την τρυφερότητα.
Πολλά από τα έργα της αναδύονται μέσα από το πλούσιο αρχείο εικόνων της, το οποίο καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεματικών, από την ιστορία της τέχνης έως τα μέσα μαζικής ενημέρωσης καθώς και προσωπικές φωτογραφίες.
Αντλώντας έμπνευση από μια σειρά διαφορετικών παραδόσεων, από τη χειρονομιακή γλώσσα του εξπρεσιονισμού έως την κριτική απόσταση της εννοιολογικής τέχνης, η Ντιμά ανακτά στα έργα της διαφορετικές εικόνες μετατρέποντάς τες σε έντονες, άυλες παρουσίες.
H τολμηρή ματιά της απορροφά τα πάντα με την ίδια ένταση, αλλά το έργο της επιστρέφει πάντα στην απόλαυση του βλέμματος.
Έργα της Μαρλίν Ντιμά έχουν παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε πολυάριθμα μουσεία ανά τον κόσμο, όπως το MoMA στην Νέα Υόρκη, η Tate Modern του Λονδίνου, το Musée d’Orsay και το Centre Georges Pompidou στο Παρίσι, το Stedelijk Museum στο Άμστερνταμ και το The New Museum of Contemporary Art (Νέα Υόρκη).
Διαβάστε επίσης:
Ευχή στα ελληνικά σε βυζαντινό μοναστήρι στο Ισραήλ
Ένας αγνώριστος κόσμος – Τι θα συνέβαινε αν ο Αλέξανδρος είχε νικηθεί από τους Πέρσες
Ποιος θέλει να ξέρει το μέλλον; Χρησμοί και οιωνοί από την αρχαιότητα ως σήμερα