Περιεχόμενα
Από τον τίτλο του, το έργο που παρουσιάζει η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη στο πλαίσιο του THF Raw προιδεάζει για την ποιητική του διάσταση. Πρόκειται για την έκθεση της Γεωργίας Καρύδη που τιτλοφορείται Ωδή στη φιλία: Μία παρτιτούρα συνύπαρξης. Την επιμέλεια αναλαμβάνει η Αγγελική Τζωρτζακάκη.
Όπως πρώτα το Mononews δημοσίευσε σε τέτοια έκταση, το THF Raw αποτελεί επιμελητικό πρόγραμμα που επινόησε η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη στις παρυφές του Ιδρύματος Θεοχαράκη. Με την έννοια ότι οργανώνονται σύγχρονες εκθέσεις, στην αιχμή του δόρατος, σε ένα τμήμα του Ιδρύματος. Γεφυρώνεται έτσι το χάσμα της τέχνης, που χωρίζεται σε σύγχρονη, μοντέρνα, κλασική… Η Τέχνη, η καλλιτεχνική έκφραση διατηρεί αέναα την ενότητά της.
«Θέλω να σε συναντήσω σε αυτό το μέρος. Θέλω να σε συναντήσω εκεί που διαρρέουμε, εκεί που είμαστε σχεδόν τίποτα, εδώ στην ιστορία κάποιου άλλου. Ένα μέρος όπου έχω εγκαταλείψει σχεδόν τα πάντα: το σώμα, τον εαυτό μου, τη διαύγεια, κάθε συστατικό». Τάδε έφη η νορβηγός τραγουδοποιός και συγγραφέας Τζένι Χβαλ (Jenny Hval) στο βιβλίο Girls Against God (Verso Books, 2020).
Σύνθεση ζωντανών εκφράσεων
Έχει σχέση, διότι η Γεωργία Καρύδη παρουσιάζει στο THF RAW ένα καινούργιο σύνολο έργων με άξονες τη φωνή, τη μουσική αλλά και τη φεμινιστική λογοτεχνία γύρω από τη φιλία.
Η μουσικός, περφόρμερ και ραδιοφωνική παραγωγός Γεωργία Καρύδη χαρακτηρίζει το έργο της ως live sets, σύνολο ζωντανών εκθεμάτων.
Με γνώμονα τη μελέτη για τη ζωντανή επιτέλεση, τα «live sets» επικεντρώνονται στα φωνητικά και χτίζονται με παραστατικό τρόπο -ζωγραφική, περφόρμανς, λεκτικές παρτιτούρες, γλυπτά και άλλα μέσα.
Η έκθεση Ωδή στη φιλία: Μία παρτιτούρα συνύπαρξης, έχει δημιουργηθεί σε διάλογο με την επιμελήτρια Αγγελική Τζωρτζακάκη.
Ανθολογία προτάσεων
Η έκθεση αποτελεί ανθολογία προτάσεων όπως την ορίζουν οι Καρύδη και Τζωρτζακάκη. Αυτές οι προτάσεις λειτουργούν ως σημεία συνάντησης και σύνδεσης με σκοπό να ενδυναμώσουν και, παράλληλα, να μαλακώσουν τα όρια που ορίζουν τις υποκειμενικότητες. Μία από αυτές, παραδοσιακά θεωρείται και η γλώσσα. Εν αρχήν ην ο Λόγος, άλλωστε.
Οι επιτελεστικές δράσεις φωτίζουν τα σημεία επαφής. Δίνουν στη φωνή και στην ακοή μια μεταβαλλόμενη χωρική διάσταση, που μετατοπίζει και ενεργοποιεί λανθάνουσες διεργασίες συναισθηματικού και πολιτισμικού φορτίου, ιδιαίτερα του φύλου.
Οι προτάσεις παίρνουν τη μορφή γραφικών και λεκτικών παρτιτούρων, μια κινούμενη ηχητική εγκατάσταση, μια γλυπτική παρέμβαση και ένα πρόγραμμα παραστατικών δράσεων. Το κοινό καλείται να μπει στο χορό και στον χώρο, να συμμετάσχει σε μια προσωπική, αλλά και από κοινού συνθήκη όπου η σκηνή και ο δημόσιος χώρος συναντώνται.
Γραφική ή λεκτική παρτιτούρα
Ο όρος γραφική ή λεκτική παρτιτούρα (score) πρωτοεμφανίστηκε ως μουσικό έργο σημειωμένο με σχέδια και λέξεις αντί για νότες. Πλέον ο όρος αναγνωρίζεται ευρύτερα στις παραστατικές τέχνες «ως σύνολο οδηγιών […] που σχετίζονται είτε με τη δημιουργία μιας παράστασης και χρησιμεύουν ως αφετηρία για αυτοσχεδιασμό, είτε ως εργαλείο επικοινωνίας για τη δημιουργία κίνησης και δράσης».
(Dancing Museums Glossary Susanne Franco και Gaia Clotilde Chernetich. Edited Ariadne Mikou, πρόσβαση στις 13.01.2024, ελεύθερη μετάφραση της συγγραφέως, https://www.dancingmuseums.com/artefacts/score/).
Ηχητική διαδρομή
Οι λεκτικές παρτιτούρες της Γεωργίας Καρύδη χρησιμοποιούνται εδώ ως καλλιτεχνικό μέσο και προτείνονται ως πρόβες δημιουργίας ενός κοινού χώρου σύνδεσης και ροής σωμάτων.
Μια πρόταση εκφώνησης και ταυτόχρονου ακούσματος στην οποία ηχεί μια ωδή στην συνάθροιση, στις αόρατες μικροδομές υποστήριξης και στην οικειότητα, δημιουργώντας έναν παλμό που διαπερνά τις συναλλαγές των σημερινών συναισθηματικών οικονομιών.
Η έκθεση βασίζεται σε μία ηχητική διαδρομή, λόγω αυτού συνίσταται να έχει μαζί του τα προσωπικά του ακουστικά.
Γλωσσικό ιδίωμα
Η Γεωργία Καρύδη έχει κερδίσει τη φήμη της αποκτώντας εξειδίκευση ή μάλλον επινοώντας ένα καινοτόμο, καλλιτεχνικό, γλωσσικό ιδίωμα.
Δημιουργεί σημεία συνάντησης ως καλλιτέχνης, μουσικός και περφόρμερ. Συνδυάζει τη ζωγραφική, τη γλυπτική, το βίντεο, την περφόρμανς και τις λεκτικές παρτιτούρες.
Εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται κανείς τη λαϊκή και ποπ μουσική κουλτούρα και τον λογοτεχνικό λυρισμό. Συνθέτει ένα λεξικό συνδέσεων μεταξύ μνήμης, επιθυμίας, συνείδησης, προκειμένου να προσφέρει αυτή την επιρροή ως βάση για μετασχηματισμό.
Έχει εργαστεί εκτενώς με την ανθρώπινη φωνή επιθυμώντας να κατανοηθεί το ιστορικό, πολιτικό και πολιτιστικό πλαίσιο της συνύπαρξης σε μικρά και μεγαλύτερα κοινωνικά σύνολα.
Η διερεύνηση και η συνάντηση με τη φωνή της που πηγάζει από το ίδιο το σώμα, οδήγησε στη σύνδεση με την ευρύτερη κοινότητα. Έτσι, δημιούργησε συνεργασίες με καλλιτέχνες και μουσικούς.
Η σκιαγράφηση της ποιητικότητας που βρίσκεται στον αυθορμητισμό, στην ευθύτητα και στο ενστικτώδες των ανθρώπινων χειρονομιών αποτελεί πρωτογενές πεδίο έρευνας για την Γεωργία Καρύδη.
Σε διάφορα μέρη και με διάφορους τρόπους
Παράλληλα, εργάζεται πάνω στο ίδιο θέμα, με μία ομάδα εφήβων του μεταβατικού σχολείου πρόληψης του ΚΕΘΕΑ, δημιουργώντας ένα ντοκιμαντέρ μαζί τους.
Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί μεταξύ άλλων στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο ΕΜΣΤ, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στην CAN Gallery, στο Εθνικό Θέατρο, στην Ύλη [HYLE], στο Γαλλικό Ινστιτούτο, στο Goethe Institut, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στην Ελευσίνα Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα, στη Knot Gallery, στο Ρομάντσο, στο Μemphis (Λιντς), στο HFF (Μόναχο) στο Forum Stadtpark (Γκρατς), στο Team Titanic (Βερολίνο).
Υλικό της έχει δημοσιευθεί μεταξύ άλλων στα labels Nutty Wombat, Seagrave, Inner Ear Records, Trial & Error, Ecstatic και Bokeh Versions.
Έχει σπουδάσει θεατρολογία και μεθοδολογία του κινηματογράφου στη Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Πατρών και το Freie Universitaet Berlin. Είναι πτυχιούχος του μεταπτυχιακού προγράμματος Ψηφιακές Μορφές Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
Δεν αποτελεί έκπληξη λοιπόν ότι η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη επέλεξε αυτή τη νεωτερική δημιουργό αφού παραμένει και η ίδια πειραματική καλλιτέχνης της περφόρμανς. Και με πλούσιο επιμελητική εκπαίδευση από την Αμερική. Εύγε.
Πληροφορίες έκθεσης:
Ωδή στη φιλία: Μία παρτιτούρα συνύπαρξης
Καλλιτέχνης: Γεωργίας Καρύδη
Επιμέλεια: Αγγελική Τζωρτζακάκη
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη
Βοηθός Παραγωγής: Νεφέλη Σιαφάκα
Ίδρυμα Θεοχαράκη
Βασ.Σοφίας 9 & Μέρλιν 1
10671
Αθήνα
Διάρκεια έκθεσης: 4 Απριλίου – 31 Μαΐου 2024
Ωράριο έκθεσης: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή: 10:00 – 17:00
Πέμπτη: 17:00 – 21:00
Εισιτήριο: 2€.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
The Voice is also an Ear
Συζήτηση με τη Δανάη Στεφάνου και τη Γεωργία Καρύδη, προβολή του ντοκιμαντέρ That Riff Ensemble και Live Set
13 Απριλίου 2024
Σάββατο, 19.00 – 21.00
Πώς να ειπωθεί ένα τραγούδι
Εργαστήριο με τη Γεωργία Καρύδη
26 Απριλίου 2024
Παρασκευή, 18.00 – 20.00
Ξενάγηση με την επιμελήτρια της έκθεσης Αγγελική Τζωρτζακάκη
11 Απριλίου, 30 Μαΐου 2024
Πέμπτη, 18.30
Finissage
Ωδή στη φιλία: κονσέρτο στην ταράτσα του Ιδρύματος B. & M. Θεοχαράκη
30 Μαΐου 2024
Πέμπτη, 19.30
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Βολοντίμιρ Ζελένσκι: Το Κίεβο πρέπει να κάνει “ό,τι μπορεί” ώστε ο πόλεμος να τερματιστεί του χρόνου μέσω της διπλωματίας
- Νίκος Παπαθανάσης: Στις αρχές Ιανουαρίου το πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ» – Ποιοί είναι οι δικαιούχοι
- Χακάν Φιντάν: Στο Αιγαίο δεν έχουμε μόνο ένα πρόβλημα
- Κωστής Χατζηδάκης στο My Story: Η ΝΔ δεν θα ναυαγήσει για τις διαφορετικές απόψεις Σαμαρά