Στο μπαλκόνι του Ιδρύματος Θεοχαράκη διαδραματίζεται το νέο σωματικό έργο από τη Νατάσσα Παπαδοπούλου. Η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη εμπνεύστηκε την επιμελητική σειρά The Raw (Το Ωμό, σε ελεύθερη μετάφραση) στο πλαίσιο της οποίας παρουσιάζεται η νέα έκδοση, που τιτλοφορείται Under Acupressure.

Μακριά από επισημότητες

Το The Raw λαμβάνει χώρα κυρίως στο μπαλκόνι του περίοπτου Ιδρύματος αλλά και σε άλλους αναξιοποίητους χώρους του νεοκλασσικού κτηρίου. Όπως εξάλλου αρμόζει και στο χαρακτήρα της σύγχρονης τέχνης. Να ξεπηδά αυθόρμητα και ωμά, σχεδόν αυτοματοποιημένα και συνειρμικά και σίγουρα χωρίς να ενδιαφέρεται για επισημότητες.

Την επιμέλεια αυτή τη φορά ανέλαβε ο Πάνος Γιαννικόπουλος (με κάθε καινούργιο καλλιτέχνη, αλλάζει και ο επιμελητής). Ενώ στη διεύθυνση παραγωγής παραμένει πάντα η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη.

Νατάσσα Παπαδοπούλου

Το έργο της ενώ αποτελεί εν μέρει καυστικό σχόλιο γύρω από την εμμονή του σύγχρονου ανθρώπου με τις θεραπείες ίασης και θετικής ψυχολογίας. Από την άλλη, ειρωνικά λειτουργεί με τρόπο ιαματικό, επικαλώντας μεθόδους κάθαρσης επί σκηνής.

Η Νατάσσα Παπαδοπούλου ζει και εργάζεται στο Άμστερνταμ.

Η καλλιτεχνική πρακτική της περιλαμβάνει time-based μέσα (εκφραστικά εργαλεία που πλάθονται με και αναπλάθουν το χρόνο). Έχει ξεχωρίσει στις επιτελεστικές τέχνες, στις εγκαταστάσεις και σε συμμετοχικές παρεμβάσεις που καλούν τον θεατή να βιώσει τα έργα με το ίδιο του το σώμα.

Το πολυσχιδές έργο της έχει παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, σε μουσεία, χώρους τέχνης και καλλιτεχνικά ιδρύματα (Komplot και Buenos Tiempos International στις Bρυξέλλες, Framer Framed, De Appel, μουσείο Stedelijk Museum και PuntWG στο Άμστερνταμ, Haus N Athen, Kunstahalle Athena, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ΕΜΣΤ στην Αθήνα και Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, MOMus–Museum of Contemporary Art στη Θεσσαλονίκη).

Η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη στη βεράντα του Ιδρύματος Θεοχαράκη, φωτογραφημένη από την υπογράφουσα

Υπό πίεση

Έτσι και σε αυτό το έργο. Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, το κοινό καλείται να χρησιμοποιήσει τα έργα, με την παρουσία της καλλιτέχνιδος ακολουθώντας τις οδηγίες της.

Το ρεφρέν του γνωστού τραγουδιού under pressure(υπό πίεση) του Ντέιβιντ Μπόουι ακούγεται αδιάκοπα αλλά χωρίς λέξεις.

Υπό πίεση ραγίζουμε, αλλά στην έκθεση Under Acupressure η Νατάσσα Παπαδοπούλου αντιστρέφει τους πιεστικούς όρους.

Πειραματίζεται αντιθέτως με τρόπους «ενσώματης αντίστασης». Δημιουργεί επί σκηνής ιδιότυπο στούντιο πιεσοθεραπείας. Πρόκειται για έναν παράξενο χώρο
ανασήμανσης της φροντίδας του εαυτού, σχολιάζοντας σκωπτικά τις συνθήκες εμπορευματοποιημένης ευεξίας.

Το δέρμα σε συνθήκες θαλπωρής

Kανάλια ενέργειας και υποδόριες συνδέσεις, ενεργοποιημένοι μεσημβρινοί από τη ράχη στην επιφάνεια των άκρων, πορείες ελαφρά κάτω από το δέρμα και βαθύτερες διασυνδέσεις με όργανα, ιστούς και λέξεις.

Σωματικές πιέσεις λαμβάνουν χώρα πάνω σε στρώματα γιόγκα. Μπουκάλια με αιχμές μάλαξης με θέα το κοινοβούλιο γλωσσικοί τροπισμοί
ακολουθούν μουσικούς ρυθμούς.

Βίντεο «εκπαίδευσης» ή «διαφήμισης» στο χώρο υποδοχής, συστήματα αυτομασάζ, που μπορεί να φορέσει ο επισκέπτης στην ταράτσα.

Αναπροσαρμοσμένα μπουφάν πάνω σε καρέκλες καλούν τους επισκέπτες να ξαπλώσουν κοιτώντας τον ουρανό, μπουκάλια μπύρας, εμπρηστικοί μηχανισμοί παρέχονται για να κινηθούν με γυμνά πόδια, ενώ δερμάτινες προεκτάσεις των ρούχων εξαπλώνονται στο πάτωμα.

Η πίεση σημείων στο σώμα απελευθερώνει τη μυϊκή ένταση και προωθεί την κυκλοφορία του αίματος. Γίνεται αφορμή για ηρεμία ή διέγερση.

Η εμπειρία του «εξεγερσιακού συμβάντος» συμβαδίζει με τη φροντίδα του εαυτού.

Το μη αρμόζον (αυτό που μέσω της απώθησης γίνεται ανοίκειο), αποτελεί συνθήκη θαλπωρής στο Under Acupressure. Το δέρμα έχει ιδιαίτερο ρόλο μέσα στο συμβολικό σύστημα που κατασκευάζει η Νατάσσα Παπαδοπούλου.

Το σώμα ως κείμενο και vice versa

Η υφή του δέρματος συμπτύσσεται με την υφή της κειμενικότητας και της γλώσσας. Το σώμα αποτελεί κείμενο και αντιστρόφως. Η καλλιτέχνης δημιουργεί νέες γλωσσικές-σωματικές στρατηγικές. Παραπέμπει στη σκέψη της Ελέν Σιξού (Hélène Cixous) για τη γραφή του σώματος, ορίζοντάς την ως δέρμα.

Στη δική της εκδοχή, η Νατάσσα Παπαδοπούλου προτείνει μια συνθήκη ρευστή. Ένα ανοιχτό σημειακό σύστημα χωρίς γραμμικότητα, που αφήνει χώρο για ανάπαυση και επιβράδυνση από τις συνθήκες εγρήγορσης και κατανάλωσης πληροφορίας.

Κατασκευάζει και προετοιμάζει το πλαίσιο για μια απολαυστική επαφή με την πραγματικότητα μέσω του σώματος.

Κατά συνέπεια επανεξετάζει την έννοια της φροντίδας.

Ιεραρχικές αντιθέσεις (δραστηριότητα-παθητικότητα, λόγος-πάθος, σώμα-πνεύμα, κεφάλι-καρδιά) τίθενται σε αμφισβήτηση. Η πειθαρχία αναταράσσεται και το ίδιο το σώμα αναδιαμορφώνεται καθώς εκτρέπονται οι προδιαγραφές της γλώσσας.

Πρόκειται για έργο σωματοποίσης για τη (φανταστική;) δοκιμή μίας νέας καθαρτικής, ιαματικής καλλιτεχνικής εμπειρίας.

Στιγμιότυπο από την Under Acupressure της Νατάσσας Παπαδοπούλου στο πλαίσιο του The Raw που διευθύνει η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Πληροφορίες

Under Acupressure

Ατομική έκθεση της Νατάσσας Παπαδοπούλου

Επιμέλεια: Πάνος Γιαννικόπουλος

Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρίνα Μήλιου-Θεοχαράκη

Βοηθός Παραγωγής: Νεφέλη Σιαφάκα

THF Raw

Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β&Μ Θεοχαράκη

Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1

T: 210-3611206, E: [email protected]

www.thf.gr

Διάρκεια έκθεσης: 17 Μαρτίου – 6 Μαΐου 2022

Ωράριο Έκθεσης:

Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή: 10:00 – 17:00

Πέμπτη: 17:00 – 21:00

Εγκαίνια: 17 Μαρτίου 18:00 – 22:00