Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Bons Vivants

Μαρία Λοϊζίδου: Οι διάφανες μεταλλικές κουρτίνες της στον Κεραμεικό

Από την εικαστική εγκατάσταση της Μαρίας Λοϊζίδου στο μουσείο του Κεραμεικού

Από την εικαστική εγκατάσταση της Μαρίας Λοϊζίδου στο μουσείο του Κεραμεικού

Έργα της εικαστικού Μαρίας Λοϊζίδου πρόκειται να τοποθετηθούν μονίμως στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Κεραμεικού με δωρεά του Οργανισμού ΝΕΟΝ, που έχει ιδρύσει ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος και της ίδιας την καλλιτέχνιδας. Η ομόφωνη έγκριση δόθηκε χθες από το Συμβούλιο Μουσείων του υπουργείου Πολιτισμού και αφορά σε δύο έργα της Λοϊζίδου, που περιλαμβάνονταν και στην εικαστική εγκατάσταση του ΝΕΟΝ με τίτλο «Μετάβαση», η οποία είχε πραγματοποιηθεί στον αρχαιολογικό χώρο και στο μουσείο το 2015.

Τα έργα θα τοποθετηθούν στην είσοδο και την έξοδο του αρχαιολογικού χώρου και συγκεκριμένα στα νέα κτήρια εισόδου –εξόδου, η κατασκευή των οποίων προωθείται στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού και της αναβάθμισης του Κεραμεικού. Και αυτό, σε αντίθεση με το αίτημα, που κατατέθηκε στο Συμβούλιο και αφορούσε την εγκατάστασή τους σε δύο παράθυρα του αιθρίου, όπως συνέβαινε και στην έκθεση προ ετών.

Από την εικαστική εγκατάσταση της Μαρίας Λοϊζίδου στον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού

 

Πρόκειται για δύο διάφανες «κουρτίνες» από ανοξείδωτο χάλυβα με χειροποίητη πλέξη με βελονάκι και με επίρραπτα θέματα από φύλλα μετάλλου. Τα θέματα μάλιστα, είναι σχετικά με τον ταφικό χαρακτήρα του Καραμεικού και την τελετή της παράδοσης του πέπλου της θεάς. Οι διαστάσεις  τους είναι 120 Χ 300 εκατοστά και έχουν  βάρος 3 κιλά ενώ η διάφανη κατασκευή τους επιτρέπει την θέαση πέρα από αυτά.

Να σημειωθεί ωστόσο, ότι ιδιαίτερη συζήτηση διεξήχθη στο Συμβούλιο σχετικά, αφ’ ενός με την «μόνιμη» τοποθέτηση σύγχρονων έργων σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία και αφ’ ετέρου με την πληθώρα πλέον παρόμοιων αιτημάτων, καθώς δεν υπάρχει μία σαφώς απορριπτική πολιτική αλλά εξέταση των προτάσεων κατά περίπτωση. Επιπλέον προβληματισμό προκαλεί η δημιουργία «προηγούμενου» και η υποχρέωση ίσης μεταχείρισης απέναντι σε σχετικά αιτήματα.

Η μυθολογία ως πηγή έμπνευσης

Με έμπνευση από την ελληνική μυθολογία και την παραδοσιακή πρακτική της ύφανσης από την αρχαιότητα η κύπρια καλλιτέχνις έχει δημιουργήσει έργα εξαιρετικής λεπτοτεχνίας, υφαίνοντας ένα φαινομενικά δύσχρηστο και άκαμπτο υλικό, όπως είναι το μεταλλικό νήμα, έτσι ώστε να του δίνει διάφορες μορφές, βασισμένες στην ιστορία και στα σωζόμενα μνημεία του Κεραμεικού.

Η έκθεση είχε αναπτυχθεί σε έξι σημεία του Κεραμεικού, στον άξονα μιας διαδρομής, που ξεκινούσε από το εσωτερικό του μουσείου και συγκεκριμένα από τα παράθυρα του αιθρίου και συνεχιζόταν σε έξι σημεία του αρχαιολογικού χώρου ώσπου να ολοκληρωθεί στην περιοχή βορειοδυτικά του Διπύλου.

Μέσα από αυτόν τον αρχαιολογικό περίπατο αναδεικνύονταν έτσι, όψεις της γυναικείας καλλιτεχνικής εργασίας – χειροτεχνίας που συνδέονται με την ύφανση, τη συλλογική εργασία, τη σχέση με το χρόνο και την εικαστική απόδοση του γυναικείου ψυχισμού πάνω στο εργόχειρο.

Όνειρα, μνήμες και απρόσμενα υλικά

Με σπουδές στην Ecole N.S. des Beaux Arts στην Λυών και στη συνέχεια στο Παρίσι, η γεννημένη στη Λευκωσία εικαστικός δημιουργεί εγκαταστάσεις, σχέδια και χειροποίητες κατασκευές ή γλυπτά από διάφορα υλικά (ύφασμα, συνθετικές ύλες, χαρτί, μέταλλα, κ.ά.).

Η εικαστικός Μαρία Λοϊζίδου επί το έργον

Η προσέγγιση των θεμάτων της γίνεται με ποιητική διάθεση ενώ οι μορφές της μοιάζουν βγαλμένες από όνειρα ή μνήμες παραπέμποντας σε ερωτήματα σχετικά με την ανθρώπινη ύπαρξη, ενώ συχνά υπάρχουν αναφορές σε μυθικά σύμβολα.

Χαρακτηριστικό των έργων της είναι ο συνδυασμός της λεπτότητας του σχεδίου και της ελαφρότητας των υλικών με τη στιβαρότητα της σύνθεσης και τη δυναμική σχέση της με τον αρχιτεκτονικό χώρο.
Η τέχνη της εξάλλου, απηχεί συχνά την εξοικείωσή της με την ψυχανάλυση και τη βιωμένη εμπειρία της πρόσφατης κυπριακής ιστορίας.

Η Μαρία Λοϊζίδου, εκτός από τις ατομικές εκθέσεις της έχει συμμετάσχει σε διεθνή εικαστικά γεγονότα, όπως στην Μπιενάλε της Βενετίας, στην Μπιενάλε Νέων Δημιουργών την Ευρώπης και Μεσογείου στην Βαρκελώνη και στην 9η Διεθνή Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας ενώ έχει τιμηθεί με το Α΄ βραβείο για τη συμμετοχή της στην 15η Διεθνή Μπιενάλε Κεραμεικής στο Σατορού της Γαλλίας.

Επίσης έχει δημιουργήσει πολλά μνημειακά έργα, που κοσμούν δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους σε Κύπρο, Ελλάδα, Γαλλία, κ.ά. με πολλά από αυτά να έχουν τιμηθεί με βραβεία και διακρίσεις.
Η συνεργασία της με τον Πολιτιστικό και Αναπτυξιακό Οργανισμό κοινής ωφέλειας ΝΕΟΝ έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος «Έργο στην πόλη».

Από την εικαστική εγκατάσταση της Μαρίας Λοϊζίδου στο μουσείο του Κεραμεικού

Διαβάστε επίσης:

Η γυναίκα σε πρώτο πλάνο – Μεγάλη έκθεση από τη συλλογή έργων τέχνης της Alpha Bank

Μουσείο Ακρόπολης: Οι θησαυροί της νότιας Ιταλίας και οι αρχαίοι Έλληνες

Η ιστορική εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στην Τουρκία αποκτά τον χαμένο της τρούλο