Οι «οπαδοί» της να κρατήσουν τις κεραίες τεντωμένες. Η καταπληκτική ιστορικός Μαρία Ευθυμίου ετοιμάζεται να εμφανιστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε μία πρωτότυπη σύμπραξη με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.

Έπειτα ετοιμάζει και η ίδια νέα προγράμματα, που θα γοητεύσουν και πάλι το ευρύ κοινό της. Ανανεώνοντας το ραντεβού του με την Ιστορία. Ενεργοποιώντας τα εσωτερικά ελατήρια εκείνων που αναζητούν κάτι πιο ευγενές από τη γενικότερη ευτέλεια, το μπανάλ της σύγχρονης καθημερινότητας.

Η Μαρία Ευθυμίου έχει αποδειχθεί σκαπανέας και «σταυροφόρος» ιστορικός. Υπό την έννοια ότι λειτουργεί ως ακτιβίστρια. Με σεμινάρια δικής της σύλληψης και με εθελοντικό τρόπο, πέρα από τις πανεπιστημιακές δομές με αποτέλεσμα να «προσηλυτίσει» χιλιάδες ανθρώπους.

Η Μαρία Ευθυμίου δάνεισε λίγη από την αίγλη της στη σύντομη αυτή συνέντευξη στο Mononews.

Πού θα τη δείτε;

Στις 18 Μαρτίου 2023 συμμετέχετε στην εκδήλωση Ταξίδι στο κέντρο της Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών μαζί με τον Λουκά Καρυτινό, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και τον Χρίστο Παπαγεωργίου (με την Κατερίνα Ευαγγελάκου στη σκηνοθεσία της παράστασης). Πώς «εμφιλοχωρείτε» εσείς σε αυτό το μουσικό πλαίσιο; Πώς προκύπτουν συνοδοιπόροι η Μουσική και η Ιστορία; Μπορεί μια μουσική σύνθεση να αποτελέσει ένα ταξίδι στο Χρόνο, σαν την Ιστορία;

Πρόκειται για ένα εκπληκτικό εγχείρημα του κου Καρυτινού και της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, που έχει γίνει δεκτό με ενθουσιασμό από το κοινό. Στο εγχείρημα αυτό, ο κύριος Παπαγεωργίου και ο κύριος Καρυτινός, πριν από κάθε μουσικό παράδειγμα, εξηγούν πλευρές που αφορούν την μουσική την ίδια και τον εκάστοτε συνθέτη, εγώ δε τοποθετώ τα πράγματα στις ιστορικές βάσεις της εποχής.

Tι σημαίνει Μουσική για εσάς προσωπικά; Πώς εντάσσεται στη ζωή σας;

Χαρά, ευφροσύνη, αναψυχή, έκφραση, στοχασμό, κοινωνικότητα.

Μπορείτε να επιλέξετε τα κύρια ορόσημα της δικής σας προσωπικής ιστορίας;

Απτά πράγματα: σπουδές, γάμος, παιδιά, εγγόνια, φιλία, επάγγελμα, διδασκαλία.

Η Ιστορία ως πυξίδα

Γιατί όμως σας τράβηξε η Ιστορία;

Διότι με έκανε να κατανοήσω βαθύτερα τον εαυτό μου, την κοινωνία μου, την εποχή μου.

Σε έναν κόσμο υλιστικό όπου κυριαρχεί η τεχνολογία και η πληροφορική και οι ανθρωπιστικές επιστήμες βρίσκονται σε ύφεση, θεωρείτε πως η Ιστορία μπορεί να ξαναγίνει «της μόδας»;

Ναι. Θα αναζητηθεί ξανά, και μάλιστα με πάθος.

Χωρίς να γνωρίζω και προτού διαβάσω το αναλυτικό βιογραφικό σας είχα σημειώσει: Μαρία Ευθυμίου: Η ιστορικός που πήγε την Ιστορία στις μάζες (αλλά και σε μια μερίδα μορφωμένων αστών). Υπάρχει στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα αυτή η καλή εντύπωση για εσάς. Τι σας ώθησε να προσφέρετε, να μοιραστείτε τις πολύτιμες γνώσεις σας με το ευρύ κοινό; Ειδικά με την πολυετή αφοσίωσή σας στα εσπερινά μαθήματα, να προσεγγίσει χιλιάδες άτομα;

Πίστευα ότι αφού η Ιστορία βοήθησε εμένα σε κάθε φάση της ζωής μου, θα βοηθούσε και άλλους -και την κοινωνία μου- στην πορεία τους στην ζωή και στον χρόνο.

Η γλώσσα ως πεπρωμένο

Σπουδάσατε στη Σορβόννη. Γαλλία και Ελλάδα αποδεικνύονται συνοδοιπόροι ιστορικά αλλά και πολιτισμικά. Ισχύει αυτό ακόμη και σήμερα, σε μιαν Ελλάδα, σε έναν κόσμο εμποτισμένο πλέον από την αγγλοσαξονική κουλτούρα;

Η Ελλάδα, τον 19ον αιώνα, ήταν συνδεδεμένη πολιτισμικά περισσότερο με τον γερμανικό κόσμο. Στα τέλη του 19ου και το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, με την Γαλλία, στο δε δεύτερο μισό του 20ού αιώνα και στον 21ον αιώνα, με τον αγγλοσαξωνικό κόσμο. Γενικά, από την έναρξη της Επανάστασής τους, οι Έλληνες δήλωσαν με έμφαση πως επιθυμούν να μοιάσουν με την “πεπολιτισμένην Δύσιν” και τα “πεφωτισμένα” έθνη της. Και συνδέθηκαν σταθερά, διπλωματικά και οικονομικά, ήδη από το 1823, με την μεγαλύτερη δύναμη του κόσμου της εποχής, την Αγγλία.

Παράλληλη ερώτηση. Η γλώσσα πόσο επηρεάζει την παράδοση και το πεπρωμένο ενός λαού;

Η γλώσσα είναι ο κυριότερος φορέας ενός πολιτισμού. Ιδίως για λαούς, όπως ο ελληνικός, που διαθέτουν γλώσσα μοναδική, γλώσσα που μιλούν μόνον αυτοί, και μάλιστα επί χιλιάδες χρόνια.

Διδαχθήκατε επτά ξένες γλώσσες -γαλλικά, αγγλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, αλβανικά, τουρκικά. Από ποια ανάγκη προκύπτει αυτή η διαδρομή; Και γιατί τα αλβανικά;

Διδάχθηκα πράγματι επτά ξένες γλώσσες, αλλά τις περισσότερες, με τον χρόνο, καθώς δεν τις χρησιμοποίησα, τις ξέχασα. Κάποιες, μάλιστα, ολότελα. Πάντως, ήταν ένα ταξίδι γνώσης άλλων λαών.

Τα δε τουρκικά και αλβανικά τα διδάχθηκα καθώς, σε κάποια φάση της επιστημονικής μου πορείας, είχα την σκέψη να στραφώ προς την βαλκανική διάσταση της Ιστορίας και σκέφθηκα, εξ αυτού, να μάθω, εκτός της μητρικής μου ελληνικής, και δύο ακόμη γλώσσες της περιοχής.

Το ελληνικό πανεπιστήμιο

Μπορούμε να αγγίξουμε το ευαίσθητο ζήτημα του ελληνικού Πανεπιστημίου; Τι θα θέλατε να δείτε να αλλάζει; Και ποια είναι η θέση σας για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια;

Τα ελληνικά πανεπιστήμια -ιδιαίτερα τα μεγάλα, εκείνα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης- πορεύονται, κατά τα τελευταία σαράντα χρόνια, μες στην βία και την ανομία. Παράλληλα με την σκληρή δουλειά που, μέσα σε αυτό το ζοφερό κλίμα, προσφέρουν αρκετοί διδάσκοντες. Η μελανή πλευρά της βίας και της ασυδοσίας είναι επείγον να λήξει.

‘Οσον αφορά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, υπάρχουν σε πάμπολλες χώρες του κόσμου, συχνά με καλές ή και πολύ καλές ακαδημαϊκές επιδόσεις. Άλλοτε, βέβαια, και με μη καλές επιδόσεις.

Η θέση της γυναίκας

Τι σημαίνει έθνος και ταυτότητα στο σημερινό κόσμο και στη σύγχρονη Ελλάδα;

Σημαίνει κάτι πολύ βαθύ και μεγάλο, παρότι η προϊούσα παγκοσμιοποίηση συνεπιφέρει, εκ των πραγμάτων, σταδιακή πολιτισμική σύγκλιση της ανθρωπότητας.

Εσείς προσωπικά πώς σχετίζεστε με αυτούς τους όρους;

Όσο μπορώ, υπερασπίζομαι και καλλιεργώ την γλώσσα μου και τις πολιτισμικές μου συντεταγμένες, γιατί τις πιστεύω και γιατί αισθάνομαι ότι αποτελούν τον πλούτο και τον κόσμο μου.

Τι μέλλει γενέσθαι

Ετοιμάζετε κάποιο νέο βιβλίο, νέα μελέτη;

Ναι, ετοιμάζω νέα μελέτη, καθώς και μία σειρά διαδικτυακών μαθημάτων.

Πλησιάζει η παγκόσμια ημέρα της Γυναίκας. Ιστορικά η θέση της γυναίκας έχει αλλάξει προς το καλύτερο;

Από την Βιομηχανική Επανάσταση και μετά, η θέση της γυναίκας στον δυτικό κόσμο βελτιώθηκε κατά πολύ, στον δε 20όν αιώνα εντυπωσιακά. Και συνεχίζει να βελτιώνεται πλησιάζοντας, όλο και πιο πολύ, στην εξίσωση των δύο φύλων.

Τι εύχεστε για τα παιδιά και την εγγόνια σας; Και για όλα τα παιδιά του κόσμου;

Αντοχή και εγρήγορση, γιατί ο κόσμος αλλάζει θεαματικά γρήγορα.

Το banner της παράστασης

Summa Cum Laude

Η Μαρία Ευθυμίου γεννήθηκε στη Λάρισα το 1955. Σπούδασε Ιστορία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στη Σορβόννη.

Είναι καθηγήτρια Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο οποίο διδάσκει από το 1981. Από το 2007 διδάσκει δωρεάν, σε όλη την Ελλάδα, κύκλους παγκόσμιας και ελληνικής Ιστορίας.

Τα μαθήματα αυτά έχουν καλύψει περί τις 3.500 ώρες διδασκαλίας και τα έχουν παρακολουθήσει δεκάδες χιλιάδες άτομα.

Έχει συγγράψει και επιμεληθεί έξι βιβλία Ιστορίας.

Έχουν δημοσιευθεί περί τα εβδομήντα άρθρα και συμβολές της σε επιστημονικά συνέδρια και περιοδικά Ιστορίας, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Το έτος 2013 τιμήθηκε με το Βραβείο Εξαίρετης Πανεπιστημιακής Διδασκαλίας εις μνήμην Β. Ξανθόπουλου – Στ. Πνευματικού.

Από τις εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορούν τα έργα:

«Μόνο λίγα χιλιόμετρα. Ιστορίες για την Ιστορία»

«Ρίζες και θεμέλια. Οδόσημα της ιστορίας του Ελληνισμού» (σε συνεργασία με τον Μάκη Προβατά).

Συνοπτικά για την παράσταση

Πώς το σημαντικότερο μουσικό δημιούργημα του ανθρώπινου πολιτισμού, δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια γιγαντωμένη επεξεργασία της απανταχού λαϊκής μουσικής που όλοι αγαπάμε και κατανοούμε. Η ιστορική διαδρομή του απλού τραγουδιού από την γέννηση στην ενηλικίωσή του σε κλασικό συμφωνικό έργο.

Μια σειρά διαδραστικών συναυλιών με σκοπό να φωτίσει όσα συνδέουν τον σύγχρονο ακροατή με την διαχρονική συμφωνική μουσική, φέρνοντάς την εγγύτερα τόσο στους μη γνωρίζοντες όσο και τους ήδη φανατικούς της φίλους. Βίντεο, Ομιλίες και Μουσικές, συνδιαλέγονται δραματοποιώντας κάθε φορά το πορτραίτο ενός διαφορετικού συμφωνικού μουσικού είδους. Γνωστά και άγνωστα ιστορικά στοιχεία, προσωπικές ιστορίες, κρυφοί συμβολισμοί και μοτίβα και η μαγεία της δομής των έργων, παρουσιάζονται με τρόπο ψυχαγωγικό.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Ταξίδι στο κέντρο της Μουσικής – Η Συμφωνία

Παρουσίαση
Χρίστος Παπαγεωργίου, Μαρία Ευθυμίου

Σκηνοθεσία
Κατερίνα Ευαγγελάκου

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Μουσική διεύθυνση
Λουκάς Καρυτινός

Διοργάνωση: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αίθουσα: Χρήστος Λαμπράκης

Ημέρες και ώρες

03.03.2023, 20:30
04.03.2023, 20:30

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
8 € (εκπτωτικό) 15€ 20€ 25€

Ανακαλύψτε το αφιέρωμα Γυναίκες που μας εμπνέουν