Η Μαρία Χασάπη στο MoMA
Περιεχόμενα
Περιζήτητη πάντα. Η Μαρία Χασάπη, από την Κύπρο, ταξίδεψε, διέπρεψε και παρέμεινε στη Νέα Υόρκη. Σήμερα η Breeder φιλοξενεί το έργο Golden – την πρώτη περφόμανς που παρουσιάζεται ως σόλο στη γνωστή γκαλερί της Αθήνας.
Οι περφόρμερ της Μαρίας Χασάπη δοκιμάζουν πάντα τα όριά τους. Συναισθήματα και αισθήσεις οριακά βιωμένες. Τολμούν να αιωρούνται στο χώρο και στο χρόνο χωρις δομή, σαν να πλέουν στο κενό. Το οποίο δεν υποδηλώνει ανυπαρξία, θάνατο. Σημαίνει αντιθέτως ζωή, αναζήτηση των βαθύτερων ελατηρίων της ύπαρξης. Παραφράζοντας τον Ελύτη, εκεί πολλές φορές δίνεται η Αλήθεια.
Για αυτό τα σώματα των περφόρμερ της πάλλονται, βρίσκονται σε κίνηση ακόμη και μέσα στη βασανιστική ακινησία τους. «Με την επιβράδυνση της ταχύτητας στο έργο μου, αποχρώσεις που συνήθως παραβλέπονται γίνονται ο πυρήνας του έργου», έχει παρατηρήσει η ίδια.
Διεκδικεί από το θεατή να ενσωματώσει αυτή τη ρυθμική βραδύτητα, προκαλώντας μέσα του εξαιρετική ένταση και συγκίνηση.
Διάρκεια μέσα στο Χρόνο
Η Χασάπη δουλεύει πρώτα πάνω στο δικό της σώμα. Στην έκθεση Golden, το σώμα του χορευτή αποτελεί το βασικό κορμό και αντικείμενο του έργου. Εμπλουτίζεται και «συνδηλώνεται» από πίνακες, γλυπτά και φωτογραφίες με υφή και ύφος διαφορετικό. Πώς σχετίζεται ο Χρυσός με το εύπλαστο κορμί του χορευτή; Τι ίχνη αφήνει το σώμα όταν ολοκληρώσει την παράστασή του στο χώρο; Εν αντιθέσει με την αιωνιότητα του ανθεκτικού μετάλλου;
Το έργο της Χασάπη διεκδικεί και πάλι την αίσθηση της διάρκειας μέσα στο Χρόνο. Το σώμα μοιάζει κατακερματισμένο, ακόμη και θολό. Απαιτεί από το θεατή να διερευνήσει μέσα του την αίσθηση του στιγμιαίου. Ο χορευτής βρίσκεται στο εδώ και τώρα. Τι σημαίνει αυτό για την εφήμερη φύση του, την απουσία του, την ολότητα της ύπαρξής του ή τη διάσπασή του;
Ο Χρυσός αποτελεί συνέχεια της ζωντανής εγκατάστασης HERE που παρουσιάστηκε στο Secession στη Βιέννη την περασμένη άνοιξη. Εμπλουτίζοντάς τη με αρχειακό υλικό, νέα έργα και εκφραστικά μέσα, η Χασάπη προσπερνάει τους περιορισμούς που επιβάλλει η ζωντανή σωματικότητα, ο πραγματικός χρόνος.
Ζωντανή ακινησία
Τα έργα της Χασάπη μελετούν πάντα το συσχετισμό της ζωντανής ακινησίας των σωμάτων με την «μαρμαρωμένη» αιωνιότητα του γλυπτού και της εικόνας. Οι μορφές των χορευτών της μοιάζουν με αρχετυπικές εικόνες, με καμπύλες και περιγράμματα που υπάρχουν πριν και μετά τη ζωή τους επί σκηνής.
Παρότι τα σώματα μοιάζουν να γειώνονται μέσα στην καθηλωτική βραδύτητά τους, την ίδια στιγμή παραμένουν αέρινα και εξαϋλωμένα. Σαν να επιζητούν ένωση με κάτι ουράνιο και μεταφυσικό. Ο θεατής έχει το χρόνο να αφουγκραστεί ακόμη και τις ανάσες τους.
Μέσα από τα έργα της προσπαθεί να συλλάβει το ρυθμό της ύπαρξης. Οι κινήσεις των σωμάτων μέσα στον τρισδιάστατο χώρο, τα κορμιά όπως πλέκονται, συστρέφονται και απομακρύνονται το ένα από το άλλο, το πώς συνδέονται οι χορευτές με το εσωτερικό τους κέντρο…
Όρια της υλικότητας
Ακριβώς επειδή αμφισβητούν τη φύση της υλικότητάς τους, τα έργα της συνδιαλέγονται γόνιμα με τους χώρους όπου φιλοξενούνται. Θέατρα, μουσεία, δημόσιοι χώροι σε όλο τον κόσμο. Στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι (το 2018), στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (2017), στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης MoMA (το 2016), στο μουσείο Χάμερ, Hammer Museum στο Λος Άντζελες (το 2015). Σε πολλούς άλλους σημαντικους για τη σύγχρονη τέχνη χώρους στην Αμερική, στην Αυστραλία, στην Ελβετία, στη Γερμανία, στην Ιταλία, στην Ολλανδία.
Το 2017 παρουσιάστηκε στη Στέγη το Staged με γνωστούς χορευτές από τη Νέα Υόρκη. Η περφόρμανς είχε εγκαινιαστεί στο The Kitchen της Νέας Υόρκης τον προηγούμενο χρόνο.
Το 2019 η Μαρία Χασάπη τιμήθηκε με το βραβείο Performa Malcolm McClaren Award, το 2016 με το βραβείο περφόρμανς New York Dance and Performance Bessie Award, το 2012 με το βραβείο President’s Award for Performing Arts από το πολιτιστικό συμβούλιο (Cultural Council) του Lower Μανχάταν, μεταξύ πολλών άλλων. Το 2011 κέρδισε την Guggenheim Fellowship.
Σπούδασε στην Αμερική, ζει μεταξύ Νέας Υόρκης και Αθήνας.
Πληροφορίες
Μαρία Χασάπη
Golden
Εγκαίνια Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2021, 7-10 μμ.
Διάρκεια 16 Δεκεμβρίου 2021 – 12 Φεβρουαρίου 2022
Ιάσονος 45
10436
Αθήνα
Τηλ.: +30 210-3317527
Διαβάστε επίσης Ηλιοδώρα Μαργέλλου: «Το νήμα με συνδέει με τη γυναικεία υπόσταση»