Οι γυναίκες φαίνονται στα καλύτερά τους, ο νέος φεμινισμός βρίσκεται στη μόδα. Το φαινόμενο δεν μοιάζει να φθίνει, μάλλον θα συνεχιστεί με αυξανόμενη ορμή. Αλλά η ευπώλητη συγγραφέας και δημοσιογράφος Μανίνα Ζουμπουλάκη, άλλα φαίνεται να υποστηρίζει. Κακή νοικοκυρά, μέτρια μαγείρισσα, τουρίστρια μάνα (εκδ. Παπαδόπουλος, 2023) ονομάζει το νέο βιβλίο της γύρω από την πενηντάρα πρωταγωνίστριά της, τη Σόνια. Πρόκειται για την αυτοβιογραφία της; Σε όλα τα βιβλία της η Μανίνα Ζουμπουλάκη ενσταλάζει αυτοβιογραφικά στοιχεία. Αλλά όχι η Σόνια δεν αποτελεί ακριβώς alter ego της.

Το βιβλίο προέκυψε όταν η συγγραφέας παρευρέθηκε σε συγκέντρωση που απαρτιζόταν από δώδεκα γυναίκες εκ των οποίων οι δέκα είχαν χωρίσει από τους συζύγους τους. Έτσι, η δημοσιογράφος διέκρινε ένα κοινωνικό φαινόμενο στο οποίο αποφάσισε να εμβαθύνει ως συγγραφέας.

Η αιώνια εφηβεία

Στο σπιτικό της Σόνιας επικρατεί το χάος. Η κόρη της διανύει την εφηβεία, στα δέκα επτά της χρόνια βρίσκεται στα «ντουζένια» της σύμφωνα με τη λαϊκή έκφραση.

Ύστερα ο γιος της σκαρφαλώνει τα μεσαία σκαλοπάτια αυτής της άχαρης αλλά κρίσιμης εφηβικής περιόδου. Έχει κλείσει τα δέκα τέσσερα.

Όσο για τον σύζυγο;

Αυτός βρίσκεται σε αιώνια εφηβεία.

Έτσι λοιπόν δεν τον κρατάει και τίποτα, τα παρατάει όλα, παίρνει το καπελάκι του και φεύγει.

Μαμά ελικόπτερο

Η Σόνια μένει σύξυλη. Καλείται να κουμαντάρει τα παιδιά με τα αλλεπάλληλά τους δράματα, το σπίτι και τη λάτρα του, τα πλυντήρια, τα μαγειρέματα, τα κουζινικά. Επιπλέον, πρέπει να κρατήσει επαφή με τις φίλες, τους φίλους της και να εκτελέσει διάφορες δουλειές του ποδαριού. Μετατρέπεται σε «μαμά ελικόπτερο». Και ανάμεσα σε όλα αυτά τα ταχυδακτυλουργικά, εμφανίζεται και το ζοφερό, μυστήριο Club27, που ασχολείται μόνο με καλλιτέχνες που πέρασαν στο επέκεινα πρόωρα.

Όμως, όπως όλες οι ιστορίες γυναικείας ανθεκτικότητας, έτσι και το μυθιστόρημα που γράφει η Μανίνα Ζουμπουλάκη, εμφανίζουν τη γυναίκα πάντα ετοιμοπόλεμη. Ο τίτλος παραμένει ειρωνικός, στηλιτευτικός αλλά και χρακτηριστικός.

Οι αλήθειες της ζωής

Το μυθιστόρημα γράφεται υποχρεωτικά σε ενεστώτα χρόνο και σε πρώτο ενικό. Διότι η Σόνια παραμένει η γυναίκα της διπλανής πόρτας. Αυτή η γνώριμη, λαϊκή ηρωίδα, με το χιούμορ, τη σπιρτάδα και τον αυθόρμητο ηρωϊσμό που στήνει η Μανίνα Ζουμπουλάκη, δεν διαθέτει μόνο τηλεοπτικά χαρακτηριστικά. Το μυθιστόρημα εμπλουτίζεται με πλάγιο τρόπο με όλες αυτές τις ανεπαίσθητες λεπτομέρειες που συνθέτουν την καθημερινότητα της σύγχρονης γυναίκας. Πλάγια προκύπτουν οι μεγάλες αλήθειες, μέσα από τα ρεαλιστικά γεγονότα. Δεν τα δηλώνουν διδακτικά οι πρωταγωνιστές. Και η Σόνια με αυτές τις τόσο ευαίσθητες χορδές της πάντα μπορεί και τις συλλαμβάνει.

Διακρίνει τον άρρητο αλλά ολοζώντανο σεξισμό, τισ μελλοντικές αναποδιές. Ότι στην κόρη της δεν δόθηκε το δικαίωμα καλύτερων (και ακριβότερων) σπουδών. Μόνο ο γιος μπορούσε να απολαμβάνει τέτοια προνόμια, σύμφωνα με τον πατέρα τους.

Ευχάριστες αναποδιές

Η Μανίνα Ζουμπουλάκη επιτρέπει στην μητέρα αυτή να ξεχνάει τις υποχρεώσεις της διότι η Σόνια επιλέγει να εστιάζει στην ευρύτερη εικόνα. Πρόκειται για την ειδοποιό διαφορά αυτής της περσόνας εν αντιθέσει με τις πιο λαοφιλείς, απλοϊκές προσωπικότητες. Η Σόνια κρίνει το σήμερα των παιδιών της με την προοπτική του αύριο. Η πρωταγωνίστριά της οπλίζεται για να συνθέσει το ψηφιδωτό ενός καλύτερου κόσμου για τα παιδιά της.

Όχι πως η συγγραφέας δεν έχει περάσει δύσκολα «παιδικά» χρόνια. Όπως η ίδια έχει εξηγήσει πολλάκις, η Μανίνα Ζουμπουλάκη έμεινε έγκυος σε δίδυμα στην ηλικία των 47 ετών έχοντας ήδη έναν γιο στα δέκα πέντε.

Για να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της αλλά να μην διαταράξει και τη σχέση με το πρώτο της παιδί στην ευαίσθητη ηλικία του, αποφάσισε να το εμπλέξει στην ανατροφή των μωρών. Έτσι η οικογένεια δέθηκε περισσότερο.

Masterclass αυτοβοήθειας

Με το ίδιο ταμπεραμέντο αισιοδοξίας και παιγνιώδους διάθεσης αντιμετωπίζει τη ζωή και στα βιβλία της. Έτσι, πέρα από την απόλαυση αποτελούν και ένα μάστερ κλας αυτοβοήθειας, εξ αντανακλάσεως.

Τι θα σκαρφιστεί η δική της ηρωίδα; Θα υπάρχει χάπι εντ; Στις σελίδες της βρίσκεται η απάντηση.

Πολυσχιδής

Ένας πολυσχιδής άνθρωπος μόνο θα μπορούσε να επινοήσει το χαρακτήρα της Σόνιας.

Η Μανίνα Ζουμπουλάκη γεννήθηκε το 1960. Μεγάλωσε στην Καβάλα και γράφει από δέκα χρονών, όπως δηλώνει.

Σπούδασε στην Αμερική, Ιστορία της Τέχνης και Σωματική Αγωγή.

Στα περιοδικά γράφει αδειάλειπτα από την αρχή της δεκαετίας του 1980 μέχρι σήμερα: Ταχυδρόμος, Κλικ, Men, Nitro, Down Town, Elle, Time Out, Athens voice, μεταξύ άλλων.

Εχει μεταφράσει περίπου τριάντα βιβλία για τις εκδόσεις Κάκτος και άλλα τόσα “Άρλεκιν”.

Υπήρξε επίσης ραδιοφωνική παραγωγός (Top Fm, ΕΡΑ 4, Μελωδία…).

Βιβλία:

Κενά μνήμης, Μυροβόλος άνοιξις, Φεύγα!, Η ζωή (δεν) είναι ταινία, Η σκόνη της ημέρας -από τις εκδόσεις Ίστός, Αληθινή σταρ, εκδόσεις Ωμέγα, Πώς να γράψεις και Ευτυχία από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος, μεταξύ πολλών άλλων.

Σενάρια κινηματογραφικά:

«Ελεύθερη κατάδυση» (συν-σεναριογράφος µε σκηνοθέτη Γιώργο Πανουσόπουλο),

«Ριζότο» (συν-σεναριογράφος µε σκηνοθέτη Όλγα Μαλέα).

Σενάρια τηλεόρασης:

«Φεύγα» (σειρά Mega), «Ξέχασέ µε» (σειρά Alpha, συν- σεναριογράφος με Βαγγέλη Νάση).

«Απαγωγή» (τηλεταινία Mega).

Είναι παντρεμένη και έχει τρία παιδιά.

Πληροφορίες

Μανίνα Ζουμπουλάκη

Κακή νοικοκυρά, μέτρια μαγείρισσα, τουρίστρια μάνα

Eκδόσεις Παπαδόπουλος, 2023
Σελίδες 320

Το βιβλίο κέρδισε το βραβείο Αναγνωστών της Athens Voice.