Πολιτικό και κυβερνητικό είναι το ζήτημα της επιστροφής και επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, πέρα από νομικό, επιστημονικό και ηθικό και αφορά κατ΄ εξοχήν την Βρετανική Κυβέρνηση. Αυτά τόνισε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στην σημερινή ημερίδα στο Μουσείο Ακρόπολης με θέμα «Παρθενώνας και Δημοκρατία», με τη συμμετοχή επιστημόνων απ΄ όλο τον κόσμο.

«Η Βρετανική Κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι μόνο αρμόδιο να χειριστεί το ζήτημα αυτό είναι το Βρετανικό Μουσείο, μολονότι η πάγια στάση του τελευταίου υπαγορεύεται από την απόφαση του Κοινοβουλίου, τη γνωστή ως “British Museum Act” του 1963» επισήμανε η κυρία Μενδώνη αναφερόμενη σε έναν παλαιό βρετανικό νόμο, ο οποίος αποτελεί μία ακόμη πρόφαση των Βρετανών για την μη επιστροφή των Γλυπτών.

1

Η κυρία Μενδώνη όμως υπενθύμισε, ότι πριν από έναν χρόνο ακριβώς η UNESCO με ομόφωνη απόφαση της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Προώθηση της Επιστροφής των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης ή την Αποκατάστασή τους σε περίπτωση Παράνομης Ιδιοποίησης χαρακτήρισε την υπόθεση επιστροφής των Γλυπτών καθαρά διακυβερνητική αποδίδοντάς την στην αρμοδιότητα της Βρετανικής Κυβέρνησης, την οποία κάλεσε να αναθεωρήσει τη στάση της και να προχωρήσει σε καλόπιστο διάλογο με την Ελλάδα επί της νόμιμης και δίκαιης απαίτησής της.

Ταυτόχρονα εξέφρασε ανησυχία για το γεγονός ότι το ζήτημα παραμένει σε εκκρεμότητα, αλλά και απογοήτευση που οι έως τώρα σχετικές συστάσεις δεν έχουν εφαρμοστεί. Η εν λόγω απόφαση διαβιβάστηκε στα Ηνωμένα Έθνη το Δεκέμβριο του 2021 και επικυρώθηκε ξανά στη Σύνοδο της UNESCO στο Παρίσι τον Μάιο του 2022 από όλες τις συμμετέχουσες χώρες, δημιουργώντας νέα και εξαιρετικής σημασίας δεδομένα και θέτοντας το ζήτημα επί εντελώς διαφορετικής πλέον βάσης.

Στην ημερίδα «Δημοκρατία και Παρθενώνας»
Στην ημερίδα «Δημοκρατία και Παρθενώνας»

Απαράδεκτη η ζημία του μνημείου

«Οι πρόσφατες εξελίξεις σε ό,τι αφορά τη διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα», είπε η υπουργός στην ομιλία της, «καταδεικνύουν την ορθότητα της επιλογής μας να αναδείξουμε την ανάγκη της επανένωσής τους -περισσότερο από αυτήν της επιστροφής στη γενέτειρά τους- τονίζοντας την ιδιαιτερότητα και τη μοναδικότητά τους σε αντίθεση με άλλα λεηλατημένα καλλιτεχνικά έργα και μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, που χαρακτηρίζονται από αυτοτελή, αυθύπαρκτη και ανεξάρτητη από το εκάστοτε φυσικό περιβάλλον υπόσταση».

Το σημαντικό επομένως, όπως είπε είναι ότι η βίαιη απομάκρυνση των Γλυπτών από το φυσικό τους περιβάλλον διαρρηγνύει αυτήν την ενότητα. Αποστερεί το εννοιολογικό πλαίσιο, που καθιστά δυνατή την κατανόηση και την ερμηνεία τους, διαστρεβλώνει και αλλοιώνει τα μηνύματα και τους συμβολισμούς του ίδιου του Παρθενώνα και ολόκληρου του μνημειακού συνόλου της Ακρόπολης.

«Αλλοίωση αυτού του είδους συνιστά καίρια και απαράδεκτη ζημία για κάθε μνημείο και δη για ένα Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO», τόνισε η υπουργός Πολιτισμού.

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Μουσείο Ακρόπολης με τον Παρθενώνα στο βάθος
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Μουσείο Ακρόπολης με τον Παρθενώνα στο βάθος

Αναφορά στον Επιτάφιο του Περικλή

Η ίδια ανέφερε και το πλέον σημαντικό απόσπασμα από τον Επιτάφιο του Περικλή, που ομιλεί περί Δημοκρατίας:

«Έχουμε πολίτευμα που δεν ζηλεύει τους νόμους των άλλων, εμείς οι ίδιοι αποτελούμε παράδειγμα για τους άλλους… Και το πολίτευμά μας καλείται Δημοκρατία, γιατί η εξουσία δεν βρίσκεται στα χέρια των λίγων, αλλά των πολλών. Και όλοι έχουν τα ίδια δικαιώματα απέναντι στους νόμους για τις ιδιωτικές τους διαφορές… στα δημόσια αξιώματα, όμως, προτιμάται κάποιος επειδή είναι ικανός και όχι για την κοινωνική του θέση… Και η Ελευθερία διέπει όχι μόνον τις σχέσεις μας με την Πολιτεία, αλλά και τις καθημερινές μας ασχολίες… Και ενώ στις ιδιωτικές μας υποθέσεις δεν ενοχλεί ο ένας τον άλλον, στη δημόσια ζωή δεν παρανομούμε και υπακούμε σ ΄αυτούς που κάθε φορά διοικούν την πόλη και στους νόμους…»

«Στη ζωφόρο του Παρθενώνα εικονογραφείται αυτό το εδάφιο του Επιταφίου, στο οποίο συνοψίζεται η φιλοσοφία του πολιτεύματος, της Δημοκρατίας. Αυτό το αμάλγαμα της σκέψης του Περικλή και του Θουκυδίδη είναι διαχρονικό. Ιδιαίτερα σήμερα, που η Δημοκρατία κλυδωνίζεται από δημαγωγούς, από λαϊκιστές, που προσπαθούν ύπουλα να εκμεταλλευτούν διεθνείς κρίσεις και εγχώρια προβλήματα», πρόσθεσε η ίδια.

Η ημερίδα πραγματοποιείται με την ευκαιρία της Γενικής Συνέλευσης του Διεθνούς Συνδέσμου για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης, το οποίο μετονομάστηκε σε «Aμφιθέατρο Δημήτρης Παντερμαλής», έπειτα από την απώλεια του Προέδρου του Μουσείου Ακρόπολης, Καθηγητή Δημήτρη Παντερμαλή. Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της  Aegean και του Ιδρύματος Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη.

Διαβάστε επίσης:

Λαμπρά εγκαίνια στο Μουσείο Μπενάκη στην έκθεση «Μικρά Ασία» – Δείτε φωτό

Δημήτρης Παντερμαλής: Ο εμβληματικός δημιουργός του Μουσείου Ακρόπολης