«Από το 2019, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη εργάζεται, με συστηματικό τρόπο και αθόρυβη προσπάθεια, με σοβαρότητα, υπευθυνότητα, ευαισθησία και αποτελεσματικότητα, προκειμένου να φθάσουμε στον εθνικό στόχο της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα».

Αυτό τόνισε σήμερα στη Βουλή η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρου Καζαμία, με θέμα «Η διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα ενόψει της πρόσφατης αποκάλυψης της κλοπής χιλιάδων αντικειμένων από το Βρετανικό Μουσείο».

1

Όπως επεσήμανε η υπουργός «ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο πρώτος Πρωθυπουργός, ο οποίος έθεσε σοβαρά και επίσημα στον ομόλογό του, Βρετανό Πρωθυπουργό, το ζήτημα της επανένωσης των γλυπτών». Για να προσθέσει, ότι «H Κυβέρνηση διαθέτει στρατηγική διαπραγμάτευσης, η οποία, αν δημοσιοποιείτο, θα ακύρωνε την ίδια τη στρατηγική».

Η κυρία Μενδώνη επανέλαβε την «ομόθυμη, σαφή και αμετάκλητη θέση της χώρας μας», σύμφωνα με την οποία «δεν αναγνωρίζει οποιοδήποτε δικαίωμα κυριότητας, νομής και κατοχής των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο, καθώς θεωρεί ότι είναι προϊόντα καταστροφικής αρπαγής και κλοπής». Και όπως τόνισε «Η Ελλάδα «υποχρεούται συνταγματικά και νομιμοποιείται ηθικά να αξιώνει και να επιδιώκει, με κάθε νόμιμο και πρόσφορο μέσο, την επιστροφή των γλυπτών και την επανένωση τους στο Μουσείο της Ακρόπολης. Είναι θέμα ηθικής τάξης και δικαιοσύνης».

Η κλοπή

Αναφερόμενη εξάλλου, στο περιστατικό της κλοπής εκατοντάδων αντικειμένων από τις Συλλογές του Βρετανικού Μουσείου, η υπουργός Πολιτισμού σημείωσε ότι «Παρακολουθούμε, από πολύ κοντά, το θέμα και ενισχύουμε συνεχώς την επιχειρηματολογία μας με αποδείξεις ότι η Ελλάδα προστατεύει, αναδεικνύει, διαχειρίζεται με τον βέλτιστο τρόπο, και επιστημονικά και τεχνικά, τα πολιτιστικά αγαθά». Και υπογράμμισε, ότι «τα πρόσφατα γεγονότα των κλοπών ενισχύουν το αίτημά μας για την επανένωση των Γλυπτών στην Αθήνα, στο Μουσείο της Ακρόπολης».

Κατόπιν αυτών, όπως ανέφερε η ίδια τίθεται «ένα μείζον θέμα αξιοπιστίας του ίδιου του μουσειακού οργανισμού σε ό,τι αφορά θέματα προστασίας, φύλαξης και ασφάλειας των εκθεμάτων του». Άλλωστε, όπως θύμισε «τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα δεν έχουν τύχει και της καλύτερης φροντίδας και προστασίας στις δεκαετίες έκθεσής τους στο Βρετανικό Μουσείο», καθώς «η κακομεταχείριση και οι ζημίες των Γλυπτών είναι πολύχρονες και διαρκείς».

«Οι πρόσφατες κλοπές επιβεβαιώνουν ότι οι ιθύνοντες του Μουσείου ούτε μεριμνούν για την προστασία των συλλογών, ούτε λαμβάνουν τα προσήκοντα μέτρα ασφαλείας και φύλαξης. Η δήθεν «προστασία» που παρέχεται στο Βρετανικό Μουσείο ήταν πάντα πλημμελής, ελλιπής και προβληματική ως προς τα αριστουργήματα του Φειδία», κατέληξε η υπουργός.

Οι κινήσεις

Προς επίρρωσιν εξάλλου της στρατηγικής της ελληνικής κυβέρνησης κατέθεσε η ίδια τις ενέργειες που έχουν πραγματοποιηθεί ως τώρα:

  • Απόφαση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO, τον Σεπτέμβριο του 2021, με την οποία αναγνωρίζει το ζήτημα νόμιμο και ηθικό του ελληνικού αιτήματος.
  • Οριστική επανένωση του θραύσματος Fagan, από το Μουσείο Antonio Salinas του Παλέρμο της Σικελίας, στη ζωφόρο, στο Μουσείο Ακρόπολης, ύστερα από 20 μήνες διαπραγματεύσεων.
  • Γενναιόδωρη χειρονομία της Αυτού Αγιότητος του Πάπα Φραγκίσκου για την οριστική επιστροφή των τριών θραυσμάτων στην Αθήνα από τα Μουσεία του Βατικανού.
  • Στήριξη, με συντριπτικά ποσοστά, του ελληνικού αιτήματος, όχι μόνον από τη βρετανική, αλλά και από τη διεθνή κοινή γνώμη.

Διαβάστε επίσης:

Η ερωτική πλευρά του Παλαμά – Αδημοσίευτες επιστολές και ποιήματα χαρακτηρίσθηκαν μνημεία 

Ειδικό πολεοδομικό σχέδιο για το Τατόι – Οι πρώτες εγκρίσεις

Μια σαλάτα αβοκάντο πόσο κοστίζει; Η απάντηση στη δημοπρασία