ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η stalker πλατινομαλλούσα
Μοναδικά κοστούμια της σπουδαίας ενδυματολόγου Θεώνης Βαχλιώτη- Όλντριτζ για την Νόνικα Γαληνέα, μια δωρεά της μεγάλης ηθοποιού που απεβίωσε πρόσφατα στο Μέγαρο Μουσικής, παρουσιάζονται στο φουαγιέ ισογείου της αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης σε έκθεση, που με τίτλο «Η Δωρεά» εγκαινιάστηκε την Τρίτη το βράδυ. Πρόκειται για οκτώ κοστούμια και έξι πρωτότυπα σχέδιά τους, που η βραβευμένη με Όσκαρ ελληνίδα δημιουργός σχεδίασε για τις παραστάσεις της Νόνικας Γαληνέα στο θέατρο «Ιλίσια», την περίοδο 1991-1992.
«Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» του Φρίντριχ Ντίρενματ και η «Η κυρία του Μαξίμ» του Ζορζ Φεϊντό ήταν τα δύο έργα, που είχε παρουσιάσει τότε η Γαληνέα, επιχειρώντας όπως έχει αποκαλύψει η ίδια στην αυτοβιογραφία της ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, που της έδωσε όμως τη μεγάλη χαρά να φέρει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την εξαιρετική ενδυματολόγο Θεώνη Βαχλιώτη – Όλντριτζ.
Αναφερόμενη στο γεγονός μάλιστα, σε μία από τις συνεντεύξεις της αφηγούνταν τον τρόπο που είχε «κλείσει» η συμφωνία τους:
«Η συνεργασία μας ήταν η πρώτη της στην Ελλάδα, έως τότε δεν το σκεφτόταν. Είχε ήδη κερδίσει το Όσκαρ για την ταινία «Ο μεγάλος Γκάτσμπυ», της τηλεφώνησα χωρίς να την γνωρίζω και της είπα: «Θέλω να ανεβάσω δύο έργα, δύο εντελώς διαφορετικές παραστάσεις και η μεγαλύτερη ευτυχία της ζωής μου θα είναι να συνεργαστείτε μαζί μου και ας μην με γνωρίζετε. Ρωτήστε για εμένα, αν θέλετε». Και τότε εκείνη μου αποκρίθηκε: «Δεν χρειάζεται, έρχομαι».
Μια εξαιρετική συνεργασία
Η επαφή είχε γίνει μέσω ενός κοινού φίλου, όπως είχε πει η Γαληνέα σε συνέντευξή της στο περιοδικό Vogue: «Είχα πάει στη Νέα Υόρκη, όπου ένας κοινός φίλος που δεν ζει πια, με έφερε σε επαφή μαζί της. Της μίλησα τηλεφωνικώς, χωρίς να συναντηθούμε και μου είπε πως θα ήταν πολύ ευτυχής να δουλέψει για μένα».
Για να προσθέσει όμως, ότι « Ήταν δύσκολη γυναίκα στη δουλειά η Θεώνη, κι εγώ δεν είμαι ό,τι ευκολότερο, αλλά υπήρξε μια επαφή απίστευτη μεταξύ μας – επαγγελματική και γυναικεία. Μου έκανε όλα τα χατίρια και της έκανα όλα τα χατίρια. Και δεν ήταν απλό να κάνεις τα χατίρια της Θεώνης. Αλλά είχε μια γενναιοδωρία… Η συνεργασία µας ήταν η πρώτη της στην Ελλάδα, μέχρι τότε δεν το σκεφτόταν, ήταν πολύ μεγάλο όνομα στο Χόλυγουντ. Αλλά εγώ, όταν θέλω κάτι, δεν σταματώ πουθενά».
Ενενήντα ράφτρες δούλευαν εξάλλου στο θέατρο γι΄αυτά τα κοστούμια υπό την επίβλεψη της Βαχλιώτη, όσο διάστημα διήρκεσαν οι πρόβες και καθώς η ίδια πηγαινοερχόταν στη Νέα Υόρκη.
«Μαζί κάναμε και πολλά ταξίδια στο Λονδίνο», θυμόταν στην ίδια συνέντευξη η Γαληνέα, «γιατί ήθελε τις δαντέλες αυθεντικές, τα κρύσταλλα τέλεια… Μου κόστισε ο κούκος αηδόνι, αλλά χαλάλι της, γιατί τα κοστούμια έκαναν θραύση. Ήταν υπέροχος άνθρωπος, δεν έχω νιώσει κάτι τέτοιο µε άλλη ελληνίδα καλλιτέχνιδα. Γίναμε φίλες σε µια δύσκολη για µένα χρονιά, καθώς αποφασίσαμε τότε µε τον Αλέκο Αλεξανδράκη να πάρουμε χωριστούς δρόμους στη ζωή. Μιλούσε εξαιρετικά τα ελληνικά. Και είχε χιούμορ, γελούσα πολύ μαζί της».
Η συμπόρευση
Σημαντικό είναι επίσης, ότι η δωρεά στο Μέγαρο Μουσικής έγινε σε ένδειξη της φιλίας και της άριστης συνεργασίας, που η Νόνικα Γαληνέα είχε με τον Χρήστο Λαμπράκη. Σύμφωνα με την ίδια εξάλλου, εκείνος ήταν, που σφράγισε την επάνοδό της στο θέατρο, με ένα ρόλο, που επιθυμούσε πολύ να ερμηνεύσει, τη «Φαίδρα» του Γιάννη Ρίτσου. Επιπλέον υπήρξε η μόνη ελληνίδα ηθοποιός, που πρωταγωνίστησε σε έξι θεατρικά έργα, σπάνια για την ελληνική θεατρική σκηνή, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
«Οι δημιουργικοί της διάλογοι με το Χρήστο Λαμπράκη, όπως θα δείτε και από ενδεικτικά γράμματα που αντάλλαξαν κατά καιρούς, ήταν ιδιαίτερα σημαντικοί και για τους δύο, και είναι μεγάλη τιμή για το Μέγαρο να φιλοξενήσει ένα μικρό δείγμα της καλλιτεχνικής τους συμπόρευσης», όπως είπε μάλιστα στα εγκαίνια ο πρόεδρος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών κ. Νίκος Πιμπλής.
Εκτός από τα κοστούμια όμως, στην έκθεση παρουσιάζεται και ένας πίνακας της εικαστικού Βάνας Ξένου, μια ζωγραφική επεξεργασία φωτογραφιών της μεγάλης ηθοποιού από θεατρικές παραστάσεις που μάγεψαν το κοινό, επίσης δωρεά της Νόνικας Γαληνέα προς το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Το έργο της Βάνας Ξένου θα κοσμεί μόνιμα πλέον, τον χώρο των Φίλων του Μεγάρου. Παράλληλα, στο χώρο της έκθεσης, το κοινό θα έχει την δυνατότητα να παρακολουθήσει την ταινία με τίτλο «50 χρόνια θέατρο – Νόνικα Γαληνέα», σε σκηνοθεσία Κώστα Αυγέρη.
Κληρονομιά ζωής
«Όλα αυτά είναι ένα μόνο δείγμα μιας θεατρικής κληρονομιάς 60 χρόνων, μιας ολόκληρης ζωής», όπως είπε η κόρη της Αμαλία Μουτούση, μιλώντας στα εγκαίνια της έκθεσης. «Όχι μόνο η ζωή της, αλλά και η αισθητική της αντίληψη για τη ζωή. Μια αισθητική που βρήκε διέξοδο μέσα από το πάθος της για το θέατρο και μια αισθητική που ευνοήθηκε να καλλιεργηθεί δίπλα στον Αλέκο Αλεξανδράκη και μέσα από τις εξαιρετικές συνεργασίες της εδώ στο Μέγαρο, […]πάντα με την έμπνευση και τη φλόγα που της μετέδιδε ο αείμνηστος φίλος της Χρήστος Λαμπράκης».
Μία από τις πιο λαμπερές παρουσίες του θεάτρου υπήρξε η Νόνικα Γαληνέα, άλλωστε. Και οι συνεργασίες της ήταν πάντα εξαιρετικά επιλεγμένες σ΄ όλη την καλλιτεχνική της διαδρομή. Αρκεί να αναφερθούν έτσι ονόματα, όπως του Μίνου Βολανάκη, του Μιχάλη Κακογιάννη, του Κάρολου Κουν, του Αλέξη Μινωτή, του Δημήτρη Μυράτ, του Σπύρου Ευαγγελάτου, του Στούαρτ Μπέρτζ και του Νίκου Πετρόπουλου, ενώ είχε πρωταγωνιστήσει και σε δύο παραστάσεις στο Covent Garden Theatre στο Λονδίνο.
Είχε βραβευτεί εξάλλου, το 2006 με το έπαθλο «Κυβέλη» για την προσφορά της στο ελληνικό θέατρο και είχε μεταφράσει δεκαεπτά θεατρικά έργα στα οποία πρωταγωνιστούσε, μεταξύ άλλων με τον Αλέκο Αλεξανδράκη στο θέατρο “Ιλίσια”, που δημιούργησαν από κοινού.
Info:
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Έκθεση: Νόνικα Γαληνέα – Η Δωρεά
Διάρκεια: Ως 16 Νοεμβρίου
Διαβάστε επίσης:
Ισραήλ: «Αποτυχημένη εκτόξευση πυραύλου της Χαμάς» η έκρηξη στο νοσοκομείο στη Γάζα, λέει ο στρατός
Μεσαναταλικό: Ο Αμπάς δεν θα παραστεί στην συνάντηση με τον Μπάιντεν