ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Μόλις ολοκληρώθηκε η τελευταία δράση από Τα μυστικά του Ωκεανού που διοργάνωσε η Κωνσταντίνα Ριζοπούλου έχοντας στήριξη από το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου. Πραγματοποιήθηκε στο 1ο Δημοτικό σχολείο Καρπάθου. Είχαν προηγηθεί παρουσιάσεις σε άλλα δυσπρόσιτα σχολεία των Δωδεκανήσων. Συγκεκριμένα, στη Χάλκη, στην Κάσο και στην Τήλο.
Μαζί βέβαια με το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, στηρίζουν τη δράση και οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων. Καθώς και η Blue Star Ferries διευκολύνοντας τις μεταφορές.
Η οργάνωση ιδιωτικής πρωτοβουλίας Τα μυστικά του Ωκεανού και αγγλιστί Ocean Secrets ιδρύθηκε από την Κωνσταντίνα Ριζοπούλου το 2018. Σκοπός της, η πρώιμη εκπαίδευση Ωκεανού με περιπλανώμενα διαδραστικά εργαστήρια για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Μαζί της, ο Δημήτρης Τρωγαδής που πραγματοποιεί τη φωτογραφική κάλυψη των διάφορων δραστηριοτήτων.
Ξεκινώντας, η Κωνσταντίνα Ριζοπούλου απευθύνθηκε και φιλοξενήθηκε πρώτα σε ιδιωτικά σχολεία σε όλη την ελληνική επικράτεια. Όπως για παράδειγμα το πρότυπο νηπιαγωγείο της Τράπεζας της Ελλάδας.
Θαλάσσια ζωή θαλάσσια ρύπανση
Τα διαδραστικά εργαστήρια που απευθύνονται σε μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού διαρκούν δύο διδακτικές ώρες.
Οι τρεις βασικές ενότητες που έχει σχεδιάσει η Κωνσταντίνα Ριζοπούλου ονομάζονται: Θαλάσσια ζωή – Θαλάσσια ρύπανση και Η ζωή στους πάγους και η κλιματική αλλαγή και Οι καρχαρίες…στα σαγόνια του ανθρώπου. Υπάρχουν και άλλες ενότητες, αλλά τις δύο πρώτες συνήθως εφαρμόζει όταν ταξιδεύει σε σχολεία δυσπρόσιτων περιοχών.
Τι ξέρουμε για το θαλασσινό νερό; Πώς σχηματίζεται η άμμος; Ποιες είναι οι ζώνες του βυθού; Πώς καμουφλάρονται οι πιγκουίνοι; Πώς διατηρούνται ζεστές οι φάλαινες; Οι καρχαρίες είναι όντως επικίνδυνοι;
ΟΗΕ: Διεθνής Δεκαετία για την Επιστήμη των Ωκεανών
Δεύτερον, υπάρχει ανησυχία για την κλιματική αλλαγή και ήρθε η ώρα να περάσει κανείς από τη θεωρία στην πράξη: Για να γίνει αυτό, χρειάζεται να γνωρίσουμε βιωματικά τι συμβαίνει. Οι διεθνείς οργανισμοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Μάλιστα, η Θαλάσσια Ρύπανση και η κλιματική αλλαγή συγκαταλέγονται ανάμεσα στους δέκα επτά στόχους της αειφόρου ανάπτυξης όπως έχουν διατυπωθεί από τον ΟΗΕ και την ΕΕ.
Για το συγκεκριμένο ζήτημα υπάρχει το αίτημα του κατεπείγοντος αφού σύμφωνα με τον ΟΗΕ, βρισκόμαστε στις αρχές της Διεθνούς Δεκαετίας για την Επιστήμη των Ωκεανών για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (2021-2030).
«Με το εργαστήριο, συμβάλλουμε στην προώθηση του γραμματισμού σχετικά με τον Ωκεανό (ocean literacy) με κύριο στόχο να καταλάβουμε όλοι πώς και πόσο πολύ επηρεάζουν οι ωκεανοί τη ζωή του ανθρώπου και αντιστρόφως», σημειώνει η Κωνσταντίνα Ριζοπούλου.
Με τον έναν και μοναδικό μαθητή
Όπως η ίδια πληροφόρησε το mononews, ύστερα από το ξεκίνημα με τα ιδιωτικά σχολεία, οι δράσεις έπαυσαν καθώς ξέσπασε η πανδημία του κορονοϊού. Από εκεί και πέρα προσπαθεί να παίρνει χρηματοδοτήσεις «τις οποίες χρησιμοποιώ σε δημόσια δυσπρόσιτα σχολεία είτε βρίσκονται κοντά σε θάλασσα είτε όχι», διευκρίνησε. Από το Πολιτιστικό Ίδρυμα Alpha Bank, Το Ίδρυμα Περιβάλλοντος Ιονίων Νήσων, Το Ίδρυμα Κωστοπούλου και το Ίδρυμα Θάλασσα.
«Είναι πιο δαπανηρό να πας σε νησιά. Οπότε ξεκινήσαμε με τα δυσπρόσιτα σχολεία σε νησιά το 2022. Ειδικά όταν είναι λίγα τα παιδιά, ένα ή δύο. Γυρίσαμε όλο το Ιόνιο και ύστερα πήγαμε στα Δωδεκάνησα».
Οι δράσεις στα δυσπρόσιτα ξεκίνησαν με τα τρία Διαπόντια νησάκια, βορειοδυτικά της Κέρκυρας. Συγκεκριμένα, η Κωνσταντίνα Ριζοπούλου ξεκίνησε με το μικρότερο εξ αυτών, δηλαδή το Μαθράκι όπου το 2021 αριθμούσε 221 κατοίκους. Ο εξηλεκτρισμός του ολοκληρώθηκε σχετικά πρόσφατα. Τα άλλα δύο νησιά ονομάζονται Ερείκουσα και Οθωνοί (το μεγαλύτερο).
Στο Μαθράκι συμπτωματικά πέτυχαν την τελευταία μέρα του μοναδικού μαθητή στο δημοτικό σχολείο. Εκείνος ύστερα μεταφέρθηκε στην Τήλο «όπου τον ξανασυνατήσαμε στην επόμενη δράση μας στην Τήλο».
Έναν και μοναδικό μαθητή έχει «εκπαιδεύσει» και στο Δημοτικό σχολείο Διαφανίου Καρπάθου, που στεγάζεται προσωρινά στην Όλυμπο Καρπάθου. «Για να μπορεί ο μαθητής να έχει παρέα στο διαλειμμα τα οκτώ παιδιά του γυμνασίου και του λυκείου», διευκρινίζει η Κωνσταντίνα Ριζοπούλου.
Τα μεγαλύτερα σχολεία, όπως εξήγησε η ίδια, αριθμούσαν εκατόν σαράντα μαθητές το ένα.
Χωρίς γιατρό, καταφύγιο στην Κέρκυρα
Πρόκειται για την άγνωστη, ακρητική Ελλάδα: «Η Ερείκουσα είχε νηπιαγωγείο και δημοτικό αλλά απουσίαζε ο γιατρός των σχολείων και έτσι συναντήσαμε μόνο ένα παιδάκι από τα τέσσερα που φοιτούσαν εκεί. Όταν για παράδειγμα είναι άσχημος ο καιρός, ορισμένοι γονείς ίσως συνηθίζουν να πηγαίνουν τα παιδιά σε συγγενείς και φίλους στην Κέρκυρα για να είναι πιο ασφαλή».
Η Κωνσταντίνα Ριζοπούλου σπούδασε το νεωτερικό αντικείμενο Δορυφορική τηλεπισκόπιση Ωκεανού σε μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο (που ολοκληρώνει) στο Ωκεανογραφικό κέντρου στο Σαουθάμπτον στην Αγγλία. Επίσης, «είχα παρακολουθήσει αρκετά σεμινάρια κατάρτισης εκπαίδευσης επειδή αγαπώ τα παιδιά και την εκπαίδευση, ειδικά τη μη τυπική εκπαίδευση. Δηλαδή δεν ήταν μια πορεία προσχεδιασμένη».
Προσεχώς, η Κωνσταντίνα Ρηγοπούλου θα πραγματοποιήσει δράση στο Bobo’s Festival το Μάιο στο Μέγαρο Μουσικής Αθήνας.
Και από τον Σεπτέμβριο συνεχίζει και πάλι τις εκπαιδευτικές παρουσιάσεις της. Αυτή τη φορά ταξιδεύει στη Λήμνο, στη Σαμοθράκη, στον Άγιο Ευστράτιος (257 κάτοικοι το 2021) στο βόρειο Αιγαίο, πάλι μαζί με το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.
Η ανταπόκριση του μικρού κοινού φαίνεται «πολύ καλή, τους αρέσει πολύ ότι είναι διαδραστικό. Στείνω ένα θεματικό δωμάτιο και έτσι διασκεδάζουν. Παίρνω πολύ καλά σχόλια και από τους εκπαιδευτικούς, πράγμα πολύ σημαντικό για εμένα».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τα αυγά μειώνουν τη χοληστερόλη, υποστηρίζει νέα μελέτη
- Μητσοτάκης σε εκδήλωση Bloomberg: Η πλειοψηφία μας είναι σταθερή, εκλογές θα γίνουν το 2027
- Βορίδης: Δεν κινδυνεύει η κυβερνητική σταθερότητα μετά τη διαγραφή Σαμαρά
- AEGEAN: Πιστοποίηση του Extra Schengen cip lounge στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών από την TÜV AUSTRIA