• Πολιτισμός

    Κλεμμένο ανάγλυφο από την Πομπηία με παράσταση σεισμού σε υπόγειο στο Βέλγιο

    Το ανάγλυφο από την Πομπηία με απεικόνιση σεισμού (62 μ.Χ.)


    Το αγόρασαν στην Ιταλία πριν από πενήντα χρόνια ως απλό έργο τέχνης από έναν άγνωστο στο δρόμο και το εντοίχισαν στο σπίτι τους.

    Τώρα ωστόσο, «ανακαλύπτοντας», ότι πρόκειται για αρχαίο από την Πομπηία, καταγεγραμμένο μάλιστα ως αγνοούμενο θεωρούν, ότι μπορεί να πάρουν και αποζημίωση, επειδή θα το αποχωριστούν. Αυτό το στενόμακρο κομμάτι  μαρμάρου ωστόσο, απεικονίζει ανάγλυφα πάνω του έναν μεγάλο σεισμό! Για την ακρίβεια μάλιστα, δείχνει τις πύλες της Πομπηίας να καταρρέουν. Και δεδομένου, ότι χρονολογείται στο 62 μ.Χ. αναφέρεται πράγματι στον μεγάλο σεισμό, που έγινε στις 5 Φεβρουαρίου εκείνης της χρονιάς, προάγγελο της μεγάλης καταστροφής, που ήρθε με την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ.

    Επί χρόνια λοιπόν, αυτό το ανάγλυφο κοσμούσε έναν τοίχο σπιτιού στο Βέλγιο – συγκεκριμένα στη σκάλα που οδηγεί στο υπόγειο-  στο μικρό χωριό Χέρτζελε  στην Ανατολική Φλάνδρα. Το έργο είχε αγοραστεί κατά τη διάρκεια των διακοπών της οικογένειας Ντε Τέμερμαν στην Ιταλία, από έναν άνδρα, ο οποίος εξαφανίστηκε μόλις ολοκληρώθηκε η συμφωνία. Επρόκειτο για ένα αναμνηστικό, όπως λέει ο γιος του ιδιοκτήτη του σπιτιού, ισχυριζόμενος ότι ο πατέρας του, 85 ετών σήμερα, αγνοούσε  τη σημασία του.

    Τα δύο ανάγλυφα

    Πριν λίγο καιρό ωστόσο, και δεδομένου ότι το σπίτι επρόκειτο να βγει προς πώληση, η οικογένεια θέλοντας να μάθει εάν αυτό το στενόμακρο  μάρμαρο έχει κάποια αξία, ζήτησε τη γνώμη ειδικών από το τοπικό Γαλλο-Ρωμαϊκό Μουσείο ώστε να το ελέγξουν.  «Έφτασαν εδώ και άρχισαν να το εξετάζουν με φακό», όπως λέει ο Ντε Τέμερμαν σε βίντεο που δημοσίευσε το Euronews. «Τους άκουσα να λένε, ότι είναι αυθεντικό και κόντεψαν να πέσουν κάτω από την έκπληξη».

     Την αυθεντικότητα του αρχαίου επιβεβαιώνει πράγματι ο Μπαρτ Ντεμαρσίν, επικεφαλής εκθέσεων του μουσείου, μετά και από τη σύγκριση που έκανε με τις φωτογραφίες του απολεσθέντος, που προϋπήρχαν. Με μία ακόμη, πολύ σημαντική παρατήρηση:  Ότι το ανάγλυφο έχει  «συνέχεια», με ένα δεύτερο κομμάτι, το οποίο έχει απομείνει στην Πομπηία και το οποίο απεικονίζει επίσης το σεισμό, με κτίρια που καταρρέουν.

     Είναι γνωστό λοιπόν πλέον, ότι και τα δύο ανάγλυφα ήταν τοποθετημένα στο σπίτι ενός τραπεζίτη, που ζούσε στην κεντρική Πομπηία πριν από περίπου 2.000 χρόνια.

     Η αποζημίωση

     Τώρα, μετά από την έρευνα της αστυνομίας, προκειμένου να διευκρινιστεί πώς το κλεμμένο αρχαίο είχε καταλήξει σε ένα βελγικό χωριό αλλά και από περαιτέρω έλεγχο για την αυθεντικότητά του, τα ανάγλυφα θα μπορέσουν να επανενωθούν στο Αντικουάριουμ της Πομπηίας. Προοπτική στην οποία φαίνεται, ότι συμφωνούν όλοι, αν και όχι ανιδιοτελώς, καθώς ο γιος της οικογένειας Γκερτ ντε Τέμερμαν δηλώνει, ότι σύμφωνα με την δικαστική αστυνομία θα μπορούσαν να λάβουν μία αποζημίωση. «Εξάλλου, το κομμάτι ήταν στον τοίχο  εδώ για 50 χρόνια χωρίς να του συμβεί τίποτα. Θα μπορούσε τόσο εύκολα να πουληθεί ή να σπάσει», όπως λέει.

    Από την άλλη μεριά όμως, ο αντιδήμαρχος πολιτισμού της πόλης ξεκαθαρίζει, θεωρεί ότι «Είναι πολιτιστική κληρονομιά Πομπηίας και ανήκει εκεί»

     Πέραν των άλλων πάντως, η όλη ιστορία είναι μία απόδειξη, ότι ακόμη και σήμερα, μετά την επί αιώνες λεηλασία των αρχαίων πολιτισμών των χωρών του Νότου υπάρχουν κάποιοι, που επικαλούνται το τεκμήριο της αθωότητας για δικαιολογήσουν μη νόμιμες πράξεις, όπως η αγορά «αναμνηστικών»…

    Διαβάστε επίσης

    «Οι Έλληνες» στην Κίνα – Το ταξίδι που φέρνει κοντά δύο αρχαίους πολιτισμούς

    Αχιλλέας Χεκίμογλου: Ο «Δημόκριτος», η Φρειδερίκη και η πυρηνική ενέργεια που δεν ήρθε 

    Άννυ Κωστοπούλου: Βραβείο αριστείας στη μνήμη της σε φοιτητή της ΑΣΚΤ

     



    ΣΧΟΛΙΑ