• Πολιτισμός

    Κυκλαδίτικη υποδοχή στο Αεροδρόμιο από γυναίκες της Προϊστορίας

    Η έκθεση «Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Αερολιμένα Αθηνών


    Οι γυναίκες των Κυκλάδων υποδέχονται πλέον τους ταξιδιώτες στο Αεροδρόμιο Αθηνών. Για την ακρίβεια, πρόκειται για γυναίκες, που έζησαν στις Κυκλάδες από την 3η π.Χ. χιλιετία δίνοντας τη μορφή τους στα πολυσήμαντα μαρμάρινα ειδώλια για να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης, ακόμη και στον νεότερο κόσμο, χάρις σε μεγάλους καλλιτέχνες που έστρεψαν σ΄ αυτά το ενδιαφέρον τους. Μια έκθεση λοιπόν, του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και συγκεκριμένα στον χώρο «Τέχνη & Πολιτισμός» στο επίπεδο Αφίξεων με τίτλο «Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο» υπενθυμίζει την σπουδαιότητα της τέχνης των Κυκλάδων από την Προϊστορική εποχή.

    Παράλληλα αποτελεί και προάγγελο της μεγάλης έκθεσης του μουσείου «Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων», που θα εγκαινιαστεί στις 12 Δεκεμβρίου. Η έκθεση θα περιλαμβάνει περί τα 180 έργα, όλα δημιουργίες της τέχνης των Κυκλάδων που χρονολογούνται από την πρώιμη Προϊστορία μέχρι τον 17ο αιώνα και τα οποία προέρχονται από τις συλλογές της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

    Γυναίκες μητέρες και θεές

    Στην έκθεση στο αεροδρόμιο παρουσιάζονται πτυχές της ιστορίας των Κυκλάδων, όπως αυτές τεκμηριώνονται μέσα από τα γυναικεία μαρμάρινα ειδώλια που δημιούργησαν οι νησιωτικές κοινωνίες της τρίτης χιλιετίας π.Χ. Τα κυκλαδικά ειδώλια της παγκοσμίως γνωστής συλλογής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα παρουσιάζουν μια κοινωνία που λάτρευε τις γυναίκες, όπως καταδεικνύεται από τις μικρότερες και μεγαλύτερες αρχαιότητες, που αναπαριστούν τη γυναικεία μορφή είτε ως μητέρα, είτε ως θεά, είτε ως προσφορά, είτε ακόμη ως τελετουργικό αντικείμενο απροσδιόριστης φύσης. Γιατί στο λευκό μάρμαρο των ειδωλίων της Πρωτοκυκλαδικής περιόδου (3200-2000 π.Χ.) σμιλεύονται γυναικείες μορφές που γεννούν «ζωή». Γυναίκες με έντονα τα χαρακτηριστικά του φύλου τους και ελαφρά φουσκωμένες κοιλιές ή με εγχάρακτες γραμμές πάνω από την ήβη τους για να δηλώσουν την εγκυμοσύνη ή τη λοχεία.

    Κι όπως είναι γνωστό, από τις αρχές του 20ού αιώνα, πολλοί καλλιτέχνες έστρεψαν το ενδιαφέρον τους στην τέχνη των προϊστορικών Κυκλάδων. Ανάμεσά τους, ο Μπρανκούζι, ο Μοντιλιάνι, ο Αρτσιπένκο, ο Χ΄ρνι Μουρ και η Μπάρμπαρα Χέπγουορθ αναζήτησαν τις απαρχές της ανθρώπινης δημιουργίας σε αρχέγονες φόρμες και γοητεύθηκαν από την απλότητα των πρωτοκυκλαδικών ειδωλίων επηρεάζοντας βαθύτατα το έργο τους. Έτσι, η γυναικεία μορφή, που απεικονίσθηκε στα τέχνεργα των Κυκλαδιτών τεχνιτών μεταμορφώθηκε σε θηλυκό αρχέτυπο, το οποίο εκφράστηκε κι αποτυπώθηκε ζωηρά στη μοντέρνα τέχνη. Και το αποτέλεσμα είναι, ότι τα έργα των καλλιτεχνών του Μοντερνισμού έκαναν την τέχνη των νησιών διαχρονικό αντικείμενο θαυμασμού.

    Το μεγαλύτερο ειδώλιο

    Κεντρικό έκθεμα της έκθεσης όμως, αποτελεί το αντίγραφο του μεγάλου κυκλαδικού ειδωλίου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, του δεύτερου μεγαλύτερου σε μέγεθος της εποχής, που είναι γνωστό μέχρι τις μέρες μας. Πρόκειται για την απεικόνιση μιας γυναικείας μορφής, πιθανότητα θεάς, η οποία συγκέντρωνε στην αναπαράστασή της την πεμπτουσία της τέχνης της εποχής της.

    Την επιμέλεια της έκθεσης, που θα διαρκέσει ως τις 25 Μαΐου έχει ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Παναγιώτης Ιωσήφ (με τη συνδρομή των Μαριέττας Κυπριωτάκη και Εύης Παπαδοπούλου). Επιπλέον ενδιαφέρον στοιχείο για τους επισκέπτες είναι ότι η έκθεση συνοδεύεται από video που προβάλλει εικόνες μιας άγνωστης κοινωνίας αλλά και μιας κοινωνίας τόσο κοντινής με τη δική μας, παρουσιάζοντας αφηγήσεις γυναικών των Κυκλάδων μέχρι τις μέρες μας. Ένα video, που δημιουργήθηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη έκθεση.

     

    Διαβάστε επίσης

    ΕΕ: Η Φον ντερ Λάιεν λέει πως είχε μια «εξαιρετική» τηλεφωνική επικοινωνία με τον Τραμπ

    Γιάννης Στουρνάρας: Αρνητικές οι συνέπειες από την εκλογή Τραμπ στην ευρωπαϊκή οικονομία

    Παύλος Μαρινάκης: Η κυβέρνηση προσπαθεί να κάνει ό,τι περισσότερο μπορεί ώστε ένας νέος άνθρωπος να διεκδικήσει τα όνειρά του



    ΣΧΟΛΙΑ