ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι δύο ερευνητές, ο παλαιοπαθολόγος Φραντσέσκο Γκαλάσι και η Έλενα Βαρότο ιατροδικαστής ανθρωπολόγος του Κέντρου Ερευνών Ανθρωπολογίας, Παλαιοπαθολογίας και Βιοαρχαιολογίας (FAPAB) της Ιταλίας, μελέτησαν ένα ζευγάρι δερμάτινα υποδήματα και μία δερμάτινη επίσης παντόφλα, όλα από τη συλλογή του Μουσείου Κάζα Μπουοναρότι στη Φλωρεντία (η δεύτερη παντόφλα είχε κλαπεί από το μουσείο το 1873). Και τα τρία ήταν παρόμοια σε μέγεθος, υποδηλώνοντας, ότι είχαν φορεθεί από το ίδιο άτομο.
Κάνοντας λοιπόν τις μετρήσεις των υποδημάτων οι δύο επιστήμονες κατόρθωσαν να διατυπώσουν μία εκτίμηση για το ύψος του μεγάλου καλλιτέχνη, σύμφωνα με την οποία δεν μπορούσε να υπερβαίνει το 1,60 μέτρα. Οι ερευνητές μάλιστα χρησιμοποίησαν και τις περιγραφές του Τζόρτζιο Βαζάρι (1511-1574), ζωγράφου αρχιτέκτονα και συγγραφέα, στο έργο του «Οι βίοι των πλέον εξαίρετων ζωγράφων, γλυπτών και αρχιτεκτόνων», σειρά βιογραφιών της εποχής της Αναγέννησης για το οποίο θεωρήθηκε ο πατέρας της ιστορίας της τέχνης. Ο Βαζάρι περιγράφει τον Μικελάντζελο ως «μεσαίου ύψους, με φαρδείς ώμους, και το υπόλοιπο σώμα του σε καλή αναλογία». Όπως αναφέρει επίσης ήταν ένας «πολύ υγιής άνθρωπος, λεπτός και μυώδης».
Αν σήμερα όμως για έναν ενήλικα Ευρωπαίο το ύψος του 1,60 είναι μικρό, δεν σημαίνει, ότι αυτό ίσχυε και τόσο, για την εποχή που έζησε ο Μιχαήλ Άγγελος (1475 έως 1564). Ωστόσο, καθώς τα λείψανά του, που βρίσκονται στη Βασιλική της Σάντα Κρότσε στη Φλωρεντία, δεν έχουν εκταφεί και μελετηθεί ποτέ είναι δύσκολο για τους επιστήμονες να είναι σίγουροι για την κατάσταση του καλλιτέχνη όταν πέθανε σε ηλικία 88 ετών. Κι αυτό, γιατί σύμφωνα με στοιχεία που έχουν βρεθεί στα γραπτά του αλλά και από τα πορτρέτα του θεωρείται πιθανό να έπασχε από ουρική αρθρίτιδα, καθώς και σοβαρή αρθρίτιδα στα χέρια, και ακόμη ότι μπορεί να είχε υποστεί δηλητηρίαση από μόλυβδο.
Υπάρχει όμως και μια άλλη πιθανότητα, που ανατρέπει όλη την έρευνα, αλλά οι επιστήμονες την αναφέρουν. Ότι δηλαδή τα τρία παπούτσια μπορεί να ανήκαν σε κάποιον συγγενή του Μικελάντζελο, που ζούσε στο ίδιο σπίτι με τον καλλιτέχνη ή και απόγονό του. Οπότε το μυστήριο των παπουτσιών παραμένει. Αν και η ιδιοφυία του Μικελάντζελο ντι Λοντοβίκο Μπουοναρότι Σιμόνι, που άσκησε τεράστια επίδραση στην εξέλιξη της δυτικής τέχνης και ήδη από την εποχή του βρισκόταν στην κορυφή των καλλιτεχνών -«θεϊκό» (Il Divino), τον χαρακτήριζε ο Βαζάρι- είναι πάνω και πέρα από τα ανθρώπινα μεγέθη.
Διαβάστε επίσης:
Κέλυφος προστασίας για τον τάφο της Αμφίπολης – Επισκέψιμο από το 2022
Δημήτρης Καταλειφός: Ορατόριο στη Δήλο, με την Αιγίδα της Προέδρου
Μενδώνη για Τατόι: Οι εργασίες που είχαν προηγηθεί περιόρισαν τις ζημιές