Οι μεγάλοι της ελληνικής μουσικής είναι πάντα εδώ. Στα καθημερινά ακούσματα,  στις μνήμες,  στα γλέντια, στις αναφορές της ζωής καθενός αλλά και της ιστορίας του τόπου. Βαμβακάρης, Θεοδωράκης, Κωνσταντινίδης, Μητρόπουλος, Ξενάκης, Ξένος, Γ.Α. Παπαϊωάννου, Σισιλιάνος, Σκαλκώτας, Τσιτσάνης, Χατζιδάκις ,  Ξαρχάκος είναι μερικοί από αυτούς, που φιλοξενούνται στην Πινακοθήκη Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη, που έχει οργανώσει ο ιστορικός  διευθυντής  του μουσείου Άγγελος Δεληβορριάς για την  πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία της Ελλάδας από τα τέλη του Α ́ Παγκοσμίου Πολέμου έως τις παραμονές της δικτατορίας του 1967.

Και τώρα αυτοί οι έντεκα πρωτοπόροι της μουσικής επανασυστήνονται στο κοινό μέσα από μία έκθεση και δράση,  που χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την εκ νέου ανακάλυψη του έργου τους.  Ο τίτλος της είναι «Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε…», μία πρωτοβουλία του νεοσύστατου Ινστιτούτου Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη ενώ τα εγκαίνια θα γίνουν στις 25 Απριλίου.

1

Επιστολή του Δημήτρη Μητρόπουλου στον Αντώνη Μπενάκη, 20/12/1929

Το μουσικό ταξίδι          

Η δράση, σε επιμέλεια της μουσειολόγου Ερατούς Κουτσουδάκη και με την επιστημονική αρωγή του Συλλόγου «Οι φίλοι της μουσικής»,  καλεί το κοινό σε ένα μουσικό ταξίδι, στο πλαίσιο του οποίου ο επισκέπτης  θα μπορεί να ακούσει δείγματα της μουσικής των συνθετών,  να τους παρακολουθήσει να  μιλούν και να πληροφορηθεί για τη ζωή τους και τις σχέσεις, δημιουργικές και φιλικές, που ένωναν κάποιους από αυτούς. Ακόμη όμως, και να μάθει, πώς συνεχίζουν να αποτελούν ακόμη και σήμερα, πηγή έμπνευσης νέων δημιουργών.

«Γένεσις», η παρτιτούρα του Μίκη Θεοδωράκη από την μελοποίηση του Άξιον Εστί του Οδυσσέα Ελύτη. Δωρεά Μίκη Θεοδωράκη

Μαζί έτσι, με τη χρήση μιας δωρεάν ψηφιακής εφαρμογής, που σχεδιάστηκε ειδικά για τις ανάγκες της παρέμβασης αυτής, οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν το κινητό τους τηλέφωνο και τα ακουστικά τους για να ανακαλύψουν περισσότερα για τους «πρωταγωνιστές» της  Πινακοθήκης Γκίκα, ποιητές, λογοτέχνες, σκηνοθέτες, ζωγράφους, χορογράφους, οι οποίοι συνεργάζονταν με τους συνθέτες αυτούς, δημιουργώντας ένα πολυεπίπεδο πλέγμα δημιουργικών σχέσεων.

Ένα αποτύπωμα στο χρόνο

Η δράση, που αντλεί τον τίτλο της από μια φράση του Μένη Κουμανταρέα αλλά συνδέεται τόσο με τον Δημήτρη Μητρόπουλο όσο και με τον Κωνσταντίνο Καβάφη λειτουργεί εμβόλιμα μέσα στην έκθεση  σε μια ενεργητική και προσωπική ανίχνευση των νημάτων που δένουν τους δημιουργούς μεταξύ τους. Σύμφωνα με τους οργανωτές της λοιπόν, απευθύνει μια πρόσκληση για την ανακάλυψη του αποτυπώματός τους στην μουσική, της διάρκειάς του στο χρόνο και της σύνδεσης των ίδιων με την ελληνική πραγματικότητα.

Όσον αφορά τον Σταύρο Ξαρχάκο εξάλλου, μία μουσειακή εγκατάσταση φιλοξενείται στο χώρο περιοδικών εκθέσεων, στο ισόγειο της Πινακοθήκης Γκίκα, με τεκμήρια από τη ζωή και το έργο του και τον ίδιο να αφηγείται τις μνήμες του από τη δημιουργική του συμπόρευση με την προηγούμενη από αυτόν γενιά των μεγάλων ελλήνων συνθετών.

Επιστολή του Γιάννη Ρίτσου προς τον Μίκη Θεοδωράκη, 23 Ιουνίου 1957. Αρχείο Μίκη Θεοδωράκη

Να σημειωθεί, ότι την επιστημονική ευθύνη της δράσης έχει η αναπληρώτρια καθηγήτρια Μουσικής και Οπτικο-ακουστικού Πολιτισμού, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Ρενάτα Δαλιανούδη ενώ επιστημονικοί συνεργάτες είναι οι μουσικολόγοι Αλέξανδρος Χαρκιολάκης,  διευθυντης του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», Στεφανία Μεράκου, διευθύντρια της Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη» και Βάλια Βράκα, υπεύθυνη του ΑρχείουΕλληνικής Μουσικής του ίδιου φορέα. Για την έρευνα και τεκμηρίωση του αρχειακού υλικού και στο σχεδιασμό της δράσης, συνεργάστηκε η μουσειολόγος Ευγενία Ευθυμιάδου.

 Info

Μουσείο Μπενάκη- Πινακοθήκη Γκίκα: Κριεζώτου 3

Έκθεση: «Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε…»

Διάρκεια: 25 Απριλίου ως 21 Ιουλίου

Διαβάστε επίσης

Η στιγμή που σταμάτησε η μουσική – Όταν η επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ γίνεται έκθεση