Το ελεύθερο, να δράσει κατά βούληση… Το Ίδρυμα Takis δίνει carte blanche στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Mπαλέτου της Λυρικής Σκηνής Κωνσταντίνο Ρήγο. Ο φημισμένος χορογράφος (ιδρυτής του πρωτοποριακού συνόλου σύγχρονου χορού και χοροθεάτρου Οκτάνα) εμφανίζεται το πλαίσιο της ενότητας Takis – Διάλογοι.

Ο γνωστός χορογράφος και χορευτής καλείτει να αναθεωρήσει τις μοναδικές περφόρμανς του σφαιρικού δημιουργού Τάκις. Πνέοντας σύγχρονη ματιά και προσωπικό κύρος στις σπάνιες αυτές περφόρμανς στο φορτισμένο πεδίο μαγνητικής αλληλεπίδρασης, ανάμεσα στα έργα του Τάκις.

Στις περφόρμανς του Ρήγου θα εμφανιστούν πέντε ερμηνευτές του Χοροθεάτρου Οκτάνα. Θα αναμετρηθούν με τα έργα του Τάκις σε χορογραφία που θα πραγματοποιηθεί στους υπαίθριους χώρους του Ιδρύματος, ανάμεσα στα πιο εμβληματικά έργα του.

Ήχοι, σώματα και γλυπτά θα συνθέσουν το όλον της περφόρμανς, ενώ οι επισκέπτες θα ακολουθούν συμμετοχικά το γοητευτικό δρώμενο. Στο φυσικό περιβάλλον, τα σώματα θα συνομιλούν με τα έργα, η στατική με την κινητική τέχνη θα συνυφαίνονται, δηλαδή τα ζωντανά γλυπτά (κορμιά των χορευτών) με τις γλυπτικές κατασκευές του Τάκις.

Η περφόρμανς του Κωνσταντίνου Ρήγου θα αναβιώσει ως ταμπλώ βιβάν τις περφόμανς του Τάκις που θα λειτουργήσουν ως βατήρας, αλλά θα τις εμπλουτίσει με το δικό του πνεύμα και με πινελιές της γλώσσας του σήμερα.

Τα έργα του Τάκις αποτελούν λοιπόν σκηνικό της περφόμανς. Παράλληλα, οι ήχοι των μαγνητικών έργων του, αναπόσπαστο κομμάτι της πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης που επινόησε ο Θοδωρής Ρέγκλης. Τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη αναδεικνύουν τα σώματα των χορευτών χαράσσοντας παράλληλες γραμμές με τα έργα του Takis.

Η carte blanche στον Κωνσταντίνο Ρήγο προσφέρει την ευκαιρία στον σύγχρονο θεατή να αντιληφθεί τα διάσημα γλυπτά του Τάκις έτσι όπως εκείνος τα είχε οραματιστεί: Ως παλλόμενα όντα, που δεσμεύουν το συναίσθημα του θεατή διαχέοντάς το στην ύλη, στο σύμπαν ολόκληρο…

Το σπάνιο φαινόμενο των περφόρμανς του Τάκις

Ο Παναγιώτης Βασιλάκης, ο ιδιοφυής Τάκις όπως παγκοσμίως ονομαζόταν, έμεινε στην ιστορία για τα γλυπτά έρευνες μαγνητικών πεδίων. Ουσιαστικά μια σπουδή στον υπαρξισμό…

Αλλά οι λιγοστές περφόρμανς, εξίσου πρωτότυπες, επισκιάστηκαν από το μεγαλείο του γλυπτικού του έργου.

Τη δεκαετία του 1960 στο Παρίσι εντάσσει τον ηλεκτρισμό, τον ήχο και το φως στα έργα του όπως και άλλοι καλλιτέχνες της γενιάς των Νεο-Ρεαλιστών. Μέσω της τέχνης του τα αόρατα στοιχεία αποκτούν υλικότητα. Μαγεμένος από τις κοσμικές δυνάμεις και την και την επιθυμία του να προσεγγίσει το υπερπέραν, δημιουργεί Τηλεγλυπτά, Τηλεπίνακες, Τηλεφώτα, Καντράν, Μουσικά.. Μέσα σε αυτή την περίοδο γνωρίζει τον θρυλικό Marcel Duchamp (Μαρσέλ Ντισάμ) στην Νέα Υόρκη και γίνονται φίλοι.

Χρονιά ορόσημο της περιόδου εκείνης αποτελεί το 1960, όταν ο Τάκις πραγματοποιεί την performance L’Impossible – Homme dans l’Espace (Το Αδύνατον – Ο Άνθρωπος στο Διάστημα) σε συνεργασία με το φίλο του Νοτιοαφρικανό ποιητή Sinclair Beiles (Σανκλέρ Μπελ). Η performance πραγματοποιήθηκε στην γκαλερί Iris Clert στο Παρίσι, κατά τη διάρκεια της οποίας ο ποιητής διάβασε το περίφημο μαγνητικό του μανιφέστο:

«Είμαι γλυπτό…Υπάρχουν κι άλλα γλυπτά σαν εμένα. Η κύρια διαφορά είναι ότι δε μπορούν να μιλήσουν…Θα ήθελα να δω όλες τις πυρηνικές βόμβες στη Γη να μετατρέπονται σε γλυπτά …». Και τότε ο ίδιος «εκτοξεύεται στον αέρα» στιγμιαία αιωρούμενος από το μαγνητικό πεδίο ενός μαγνήτη που συνδέεται με τη ζώνη του.

Κωνσταντίνος Ρήγος: Πιο νέος από τους νέους

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος ανέλαβε τη διεύθυνση του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής το 2018. Και κατά γενική ομολογία το εκσυγχρόνισε και του πρόσφερε την αίγλη του πρωτοποριακού. Όπως ακριβώς είχε κάνει το 1990 ιδρύοντας το χοροθέατρο Οκτάνα, που δημιούργησε τομή στον σύγχρονο χορό αλλά και στο χοροθέατρο.

Και όμως ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχτισε την γνώση του με κλασική παιδεία. Όπως σημείωσε και ο Ελίοτ, «δεν μπορείς να σπάσεις τους κανόνες αν πρώτα δεν τους μάθεις πολύ καλά». Έτσι, σπούδασε κλασικό μπαλέτο στην Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης. Αλλά και οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Ίσως αυτή η διττή παιδεία του πρόσφερε τα εχέγγυα για να αναλάβει ρόλους κλειδιά στην καριέρα του. Υπήρξε και καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Έχει εμφανιστεί στα σημαντικότερα θέατρα (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ) σε συνεργασία με διάσημους θεατράνθρωπους (Χουβαρδά, Φασουλή) και σκηνοθέτες (Νικολαΐδη, Σμαραγδή, Παναγιωτόπουλο).

Χορογραφίες, μιούζικαλ και κινησιολογία για ταινίες, έχουν βραβευτεί από μεγάλους οργανισμούς διεθνώς ενώ τα έργα του εξακολουθούν να διδάσκονται στην βασική ύλη της ΚΣΟΤ.

Ως διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ, αποτελεί τον πιο στενό συνεργάτη του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ Γιώργου Κουμεντάκη.

Κυρίως όμως ο Κωνσταντίνος Ρήγος αποτελεί έναν από τους λίγους δημιουργούς στην Ελλάδα που ενώ δεν άφησε τη χώρα του, η φήμη του ξεπερνάει τα ελληνικά σύνορα. Ο ίδιος με την πλαστικότητα του βλέμματος και την ετοιμότητα του πνεύματος δεν χωράει σε σύνορα. Μιλάει τη γλώσσα της διεθνούς πρωτοπορίας. Και σήμερα στα πενήντα κάτι του χρόνια. Πιο νέος αλλά και ουσιαστικός από πολλούς άλλους. Εύγε.

Πληροφορίες

Takis – Διάλογοι Carte Blanche στον Κωνσταντίνο Ρήγο

Συντελεστές:
Σύλληψη, Χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος
Μουσική Σύνθεση: Θοδωρής Ρέγκλης
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Βοηθός Χορογράφου: Μαρκέλα Μανωλιάδη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Άγγελος Παναγόπουλος

Χορεύουν:
Αναστασία Γαλάτη
Σταύρος Ίκμπαλ
Μαρκέλλα Μανωλιάδη
Σπύρος Ντόγκας
Θάνος Ραγκούσης

ΙΔΡΥΜΑ ΤΑΚΙΣ – Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη & τις Επιστήμες
Τέρμα Δερβενακίων
134 51 Γεροβουνό
Αθήνα

+30 210 2313410
+30 210 2389019

Παραστάσεις: Σάββατο 10 & Κυριακή 11 Ιουνίου 2023
Ώρες έναρξης: 19:00 & 20:15
Διάρκεια 40’
Προπώληση viva.gr*
Πληροφορίες www.takisfoundation.org + 30 2102313410
@takisfoundation
*περιορισμένος αριθμός εισιτηρίων

www.rigosk.gr
@rigosk
@oktana_dancetheatre
#RigosK

Φωτογραφίες Νίκος Καρανικόλας

Χορηγός: ‘Ιδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός
Υποστηρικτής: White Cube

Χορηγός ασφαλίσεων: Karavias Art Insurance
Χορηγός μεταφοράς έργων: MOVEART

Χορηγός επικοινωνίας: Ελculture.gr

Διαβάστε επίσης:

Ιωάννα Λαλαούνη: Το Μουσείο στηρίζει εκπαίδευση, καινοτομία

──────────────────