ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου στο Μουσείο Ακρόπολης
«Σήμερα, που ο πόλεμος βρίσκεται τόσο κοντά μας, απειλώντας τη ζωή και καταστρέφοντας τα ειρηνικά έργα των ανθρώπων» όπως είπε η κυρία Σακελλαροπούλου, «σήμερα που μια νέα γενιά ξενιτεμένων παίρνει τον δρόμο της προσφυγιάς, ατενίζουμε τα αριστουργήματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού με ακόμα μεγαλύτερη συγκίνηση και σεβασμό για τις αξίες που μεταφέρουν. Κι αν επιζητούμε την επάνοδο των ξενιτεμένων μας γλυπτών στον τόπο που τα γέννησε είναι γιατί μια τέτοια κίνηση έχει βαρύ συμβολισμό: η επανένωση ενός ακρωτηριασμένου μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς δεν σημαίνει απλώς την αποκατάσταση μιας ιστορικής αδικίας, αλλά και τη δυνατότητα υπέρβασης, σε παγκόσμιο επίπεδο, διαφορών που επιμένουν επί εκατονταετίες».
Στην εμβληματική αίθουσα του Παρθενώνα, παρουσία περιορισμένου κοινού ερμηνεύθηκε επίσης από την Μαρία Φαραντούρη μέρος του έργου «Των Σιωπηλών Σπαράγματα», με αποσπάσματα ποιημάτων αρχαίων ποιητριών σε μουσική της Λένας Πλάτωνος.
«Οι Αθηναίοι δεν επέλεξαν τον Δία ή τον Ποσειδώνα, αλλά μία γυναικεία θεά, την Αθηνά για να την χρησιμοποιήσουν και να προβάλουν σε αυτήν τα χαρακτηριστικά της δικής τους κοινωνίας», ανέφερε χαρακτηριστικά στην ομιλία του ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής. Ενώ η πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO κυρία Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη μίλησε για το νήμα της ιστορίας που συνδέει την μοίρα των γυναικών ανά τους αιώνες, κάνοντας ξεχωριστή αναφορά στις γυναίκες που δοκιμάζονται σκληρά από τις ένοπλες συγκρούσεις και τον βίαιο ξεριζωμό από τις πατρίδες τους.
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου με την κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη και τον κ. Νίκο Σταμπολίδη
Η Φύση είναι γυναίκα
Στον συμβολισμό της απεικόνισης γυναικείων μορφών στον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα, στην σημαντικότερη θρησκευτική και κοινωνική εκδήλωση της πόλης των Αθηνών, την πομπή των Παναθηναίων αναφέρθηκε εξάλλου ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης. «Η Φύση είναι Γυναίκα», είπε ο κ. Σταμπολίδης. Προσθέτοντας: «Μπορεί να προίκισε τον άνδρα με μυϊκή δύναμη, μα στη γυναίκα χάρισε αντοχή. Και κάτι ακόμα: την εμπιστεύτηκε να φέρει μέσα της κάθε φορά τη νέα ζωή. Σε έναν πολιτισμό , όπως ο αρχαιοελληνικός, η ισορροπία ανάμεσα στα δύο φύλα ήταν φυσικό να βρει την έκφρασή της και στο σύνολο του αριστουργηματικού γλυπτού διάκoσμου του Παρθενώνα, στο μνημείο –σύμβολο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Αρχαίες θεές, γυναικείες υποστάσεις με όνομα και ταυτότητα, πλασμένες στη φαντασία, στην πίστη, και στις δοξασίες ενός λαού που προσωποποιεί τα πάντα με κέντρο τον άνθρωπο, σμιλεμένες στο μάρμαρο, από χέρια που ώσμωναν το πνεύμα με την ύλη, η Αθηνά, η Δήμητρα, η Ίριδα, η Άρτεμις, η Αφροδίτη, η Διώνη, η Εστία, βίαια αποσπασμένες, ακρωτηριασμένες, πρόσωπα που δεν βολεύονται παρά μόνο κάτω από τον αττικό ήλιο, βρίσκονται για χρόνια μακριά από τη γενέθλια γη, περιμένοντας τον νόστο στην πατρίδα, οι ξενιτεμένες».
Ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής
Στην εκδήλωση παρέστησαν η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κυρία Μαρία Συρεγγέλα, η σύζυγος του Προέδρου της Δημοκρατίας της Κύπρου κυρία Άντρη Αναστασιάδη, η κυρία Ελένη Αρβελέρ, ο γενικός γραμματέας Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου και ο διαπρεπής βρετανός ιστορικός τέχνης Δρ. Tom Flynn. Την βραδιά συντόνισε η ηθοποιός Κατερίνα Διδασκάλου.
Διαβάστε επίσης
Ο Καβάκος παίζει για την Ουκρανία, οι Έλληνες καλλιτέχνες δυσκολεύονται
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ελένη Πατάκη: «Ο κόσμος γνωρίζει πόσο καλό κάνει το βιβλίο»
- Χάνονται 700 θέσεις εργασίας από απόσυρση 100 ρυμουλκών! – Ο παραλογισμός ενός ΠΔ που ευνόησε τους Τούρκους
- Ανατροπή στον ΣΚΑΙ από Αλαφούζο: Η «σφραγίδα» Ζούλα και οι φήμες για τον Τούρκο Ατζούν
- Schneider Electric: Στο 7% η ανάπτυξη εξοπλισμών για κτήρια το 2025