Στην κορυφή της μνημειώδους, μαρμάρινης σκάλας του Λούβρου η περίφημη Φτερωτή Νίκη της Σαμοθράκης, εμβληματικό έκθεμα του μουσείου από το 1884 δεν στέκεται πια μόνη της. Ούτε η Αφροδίτη της Μήλου, ένα από τα διασημότερα έργα της ιστορίας της τέχνης, παγκοσμίως. Το ίδιο και μερικά ακόμη. Ηθοποιοί, τραγουδίστριες, μοντέλα της σύγχρονης εποχής έχουν επιστρατευθεί από μεγάλη εταιρεία προϊόντων ομορφιάς και με την συναίνεση –συνενοχή για κάποιους- της προέδρου και διευθύντριας  του μουσείου Λοράνς ντε Καρ συμπληρώνουν, συνομιλούν ή αντιπαρατίθενται σε αρχαία και νεώτερα έργα τέχνης.

Το κάλλος της αρχαιότητας και ένας τρόπος ερμηνείας του σήμερα είναι το θέμα της φωτογράφησης, που έγινε φυσικά επί τόπου, στο πλαίσιο μιας συνεργασίας του μεγάλου μουσείου με την εταιρεία. Αφορμή, η κυκλοφορία μιας σειράς νέων προϊόντων, που είναι εμπνευσμένη –ή τουλάχιστον αυτό αναφέρεται στις προθέσεις-  από εννέα διάσημα γλυπτά του μουσείου. Κάποια από αυτά μπορεί να μην είναι αρχαία αλλά να προέρχονται από τον 19ο αιώνα, την περίοδο του Νεοκλασικισμού στην τέχνη ενώ άλλα μπορεί να προκαλούν απροσδόκητες αλλά και ενδιαφέρουσες «συναντήσεις», όπως αίφνης της μαρμάρινης λευκής Αφροδίτης με την Κινέζα Χε Κονγκ, διάσημο μοντέλο μόδας.

Το μοντέλο Χε Κονγκ με την Αφροδίτη της Μήλου
Το μοντέλο Χε Κονγκ με την Αφροδίτη της Μήλου

Η καμπάνια φωτογραφήθηκε από τον διάσημο φωτογράφο μόδας Σόλβε Σούντσμπο με τις πρέσβειρες της φίρμας: Την ηθοποιό και τραγουδίστρια Ζεντέγια, την γαλλίδα τραγουδίστρια Άγια Νακαμούρα, οποία προέρχεται από μια οικογένεια Δυτικοαφρικανών, την Αμερικανίδα Αμάντα Σέιφριντ, διάσημη ηθοποιό και τραγουδίστρια και το μοντέλο Χε Κονγκ. Και οι τέσσερεις παίρνουν τις μορφές και ενσαρκώνουν τους μύθους των εμβληματικών αγαλμάτων.

Το μοντέλο Χε Κονγκ με την Αφροδίτη της Μήλου
Το μοντέλο Χε Κονγκ με την Αφροδίτη της Μήλου

Διάλογος πολιτισμών          

Η συνεργασία επαναπροσδιορίζει, πώς μπορεί να φαίνονταν τα μεγάλα έργα την εποχή της δημιουργίας τους πριν από χιλιετίες, χρησιμοποιώντας σύγχρονες ηρωίδες, όπως αναφέρει το Λούβρο. Και όπως λέει η Λοράνς ντε Καρ το όλο εγχείρημα υπογραμμίζει «την ποικιλομορφία των διαφόρων μορφών της ομορφιάς, που βρίσκονται στις συλλογές του μουσείου, αναπτύσσοντας  έναν διάλογο ανάμεσα σε κουλτούρες και πολιτισμούς, που ξεπερνά το χρόνο και τους τόπους».

Για την ίδια άλλωστε «Η ιστορία της τέχνης και της ομορφιάς, η ‘‘«δημιουργία’’ της ομορφιάς και η αναζήτησή της  συνδέονται στενά». Προσθέτοντας, ότι «η ποπ κουλτούρα, δηλαδή η κουλτούρα των κινούμενων εικόνων, της διαφήμισης, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της καθημερινότητάς μας  εμπνέεται συχνά από αυτές τις διαχρονικές εικόνες και αναπαραστάσεις. Οι συλλογές του Μουσείου του Λούβρου έτσι, είναι εκπληκτικές και σαγηνευτικές ως προς την ικανότητά τους να παρέχουν ανάγνωση και κατανόηση του τρόπου με τον οποίο αυτοί οι κανόνες μπορεί να μεταμορφώνονται,  να ερμηνεύονται και να εξελίσσονται».

Η γαλλίδα τραγουδίστρια Άγια Νακαμούρα με την μαρμάρινη προτομή της αρχαίας ελληνίδας ποιήτριας Κορίννας, του 6ου π.Χ. αιώνα,έργο του Εντμί-Φρανσουά-Ετιέν Γκουά, 1836
Η γαλλίδα τραγουδίστρια Άγια Νακαμούρα με την μαρμάρινη προτομή της αρχαίας ελληνίδας ποιήτριας Κορίννας, του 6ου π.Χ. αιώνα,έργο του Εντμί-Φρανσουά-Ετιέν Γκουά, 1836

Αρχαία και σύγχρονη ομορφιά

Η Ζεντέγια λοιπόν, ενσωματώνεται στην φωτογράφηση με την Νίκη της Σαμοθράκης, έργο που χρονολογείται μεταξύ του 220 και 190 π.Χ., απλώνοντας το χέρι στη θέση της ελλείπουσας φτερούγας του αγάλματος, με το πέπλο της να κυματίζει. Μία εξαιρετική αναμφίβολα εικόνα σε αντίθεση με κάποιες άλλες της καμπάνιας, που είναι μάλλον αμήχανες.

Η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αμάντα Σέιφριντ με το άγαλμα της «Άρτεμης του Γκάμπιι»
Η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αμάντα Σέιφριντ με το άγαλμα της «Άρτεμης του Γκάμπιι»

Η Χε Κονγκ με την λεπτή ομορφιά της αντιπαρατίθεται στο αρχαίο κάλλος της Αφροδίτης της Μήλου που βρίσκεται στο Λούβρο μετά την ανακάλυψή του στο νησί, το 1820. Ενώ η ΄Αγια Νακαμούρα ποζάρει περήφανα δίπλα στη μαρμάρινη προτομή της Κορίννας, αρχαίας ελληνίδας ποιήτριας του 6ου π.Χ. αιώνα, που θέλησε να απεικονίσει ο γάλλος γλύπτης

Η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αμάντα Σέιφριντ με το άγαλμα της «Άρτεμης του Γκάμπιι»
Η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αμάντα Σέιφριντ με το άγαλμα της «Άρτεμης του Γκάμπιι»

Εντμί-Φρανσουά-Ετιέν Γκουά, το 1836. Και η Αμάντα Σέιφριντ  φωτογραφίζεται με  το άγαλμα της  «Άρτεμης του Γκάμπιι», ένα έργο, που ανακαλύφθηκε το 1792 έξω από τη Ρώμη και παραδοσιακά αποδιδόταν στον Πραξιτέλη, χωρίς ωστόσο αυτό να γίνεται σήμερα αποδεκτό.

Άλλα έργα τέλος, που συμμετέχουν σ΄αυτήν την  καμπάνια είναι η «Νύμφη με έναν Σκορπιό» (περίπου 200–100 π.Χ.), η Ηχώ και η Υγεία (περίπου 2ος αιώνας μ.Χ.), η «Αφροδίτη της Αρλ» (περίπου 1ος αιώνας π.Χ.), και ο «Κοιμώμενος Ερμαφρόδιτος» του 1620.

Διαβάστε επίσης:

Έμιλι Γουίλσον – Η καθηγήτρια που μεταφράζει Όμηρο για διάβασμα απνευστί και στην παραλία

Αφροδίτη Λίτη – Πέρδικες και γλαύκες στους Αέρηδες της Πλάκας

Κτίριο Ρούσβελτ: Πολυτελές εστιατόριο και γραφεία για το αρχιτεκτονικό κόσμημα της Θεσσαλονίκης

Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023

Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023: Όλες οι εξελίξεις

Οδηγός – Μάθε πού ψηφίζεις

Τι αναφέρει η εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών