Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
City Stories

Η Μαντόνα, ένας μυθικός βασιλιάς από την Ολυμπία και μία γαλλική πόλη – Τι τους ενώνει

Μαντόνα

Μαντόνα

Τι κοινό μπορεί να έχουν η τραγουδίστρια Μαντόνα και η πόλη Αμιέν της Γαλλίας; Η απάντηση είναι ένα πίνακας. Συγκεκριμένα ένα έργο του Ζερόμ-Μαρντέν Λανγκλουά (1779 – 1838), που η δήμαρχος της Αμιέν ζητάει από την διάσημη σταρ να τους τον δανείσει.

Μια ολόκληρη ιστορία βρίσκεται πίσω από αυτό το αίτημα, που ως αυτή τη στιγμή είναι άγνωστο αν θα ικανοποιηθεί, όμως οι λόγοι είναι αρκετά ισχυροί. Κι αυτό, γιατί η δήμαρχος της Αμιέν, Μπριζίτ Φουρέ πιστεύει, ότι πρόκειται για έργο που χάθηκε από το μουσείο της πόλης κατά τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο και τώρα βρίσκεται στην κατοχή της Μαντόνα, η οποία το αγόρασε σε δημοπρασία.

«Σαφώς, δεν αμφισβητούμε με κανέναν τρόπο ότι αποκτήσατε αυτό το έργο νόμιμα», λέει πάντως δήμαρχος στέλνοντας μήνυμα στην τραγουδίστρια. «Μήπως όμως θα μπορούσατε να μας το δανείσετε για λίγες μόνον εβδομάδες, ώστε να το δουν οι άνθρωποι εδώ;». Γιατί το ζήτημα είναι, ότι η Αμιέν διεκδικεί για το 2028 τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύσας της Ευρώπης, θεσμό που καθιέρωσε η Μελίνα, όπως είναι γνωστό, μάλιστα φέτος είναι η Ελευσίνα.

Η «επιστροφή» επομένως, έστω και ως δάνειο ενός σημαντικού πίνακα για την πόλη θα ήταν μία επιτυχία για την διεκδίκηση της ανάθεσης του θεσμού. Να σημειωθεί εξάλλου, ότι η Αμιέν είναι η γενέτειρα του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν και της συζύγου του Μπριζίτ.

Ο Ενδυμίων στον αιώνιο, αγέραστο ύπνο του στο έργο του Ζερόμ-Μαρντέν Λανγκλουά «Άρτεμις και Ενδυμίων», 1822

Η απώλεια του πίνακα

Το έργο είναι μία ελαιογραφία, που παρήγγειλε ο Λουδοβίκος 18ος για να τοποθετηθεί στο Σαλόνι της Αρτέμιδας στο παλάτι των Βερσαλλιών. Ο τίτλος του είναι πράγματι «Άρτεμις και Ενδυμίων» με προφανή έμπνευση από την ελληνική αρχαιότητα, καθώς μάλιστα ο Λανγκλουά ανήκε στο νεοκλασικό κίνημα. Ο πίνακας ολοκληρώθηκε το 1822 και αποκτήθηκε από τη Γαλλική Δημοκρατία το 1873. Αρχικά εκτέθηκε στο Musée des Beaux-Arts  (τώρα ο Musée de Picardie) και στη συνέχεια από το 1878 στην Αμιέν.

Τον Μάρτιο του 1918 όμως, η πόλη καταστράφηκε από σφοδρούς βομβαρδισμούς, καθώς στην προσπάθειά τους να σπάσουν τις συμμαχικές γραμμές, οι Γερμανοί σφυροκόπησαν την Αμιέν με οβίδες και βόμβες για 28 μέρες και νύχτες. Τότε μαζί με μεγάλο μέρος της πόλης καταστράφηκε και τμήμα του μουσείου, του οποίου πάντως οι πίνακες είχαν εκκενωθεί  σε ασφαλές μέρος.

Όταν επέστρεψαν μετά τον πόλεμο, το έργο του Λανκλουά έλειπε. Έτσι καταγράφηκε  αρχικά ως «μη ανιχνεύσιμο από την επιστροφή των αφαιρεθέντων έργων το 1918» και  στη συνέχεια ως «καταστραμμένο από πτώση βόμβας στο μουσείο».

Αμιέν, η πόλη που διεκδικεί τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2018

Ένα πρόσφατο άρθρο στην εφημερίδα Le Figaro ωστόσο ανέφερε, ότι ο πίνακας, ή κάποιος  πανομοιότυπος με αυτόν, αλλά χωρίς την υπογραφή του Λανγκλουά ή κάποια ημερομηνία, εμφανίστηκε το 1989 σε μια δημοπρασία της Νέας Υόρκης, όπου η Μαντόνα πλήρωσε 1,3 εκατομμύρια δολάρια για να το αγοράσει. Περισσότερο μάλιστα από τρεις φορές την εκτιμώμενη τιμή του.

Εκείνη την εποχή, κανείς στη Γαλλία δεν φαινόταν να αναγνωρίζει το έργο ως ζωγραφισμένο από τον Λανγκλουά, αλλά το 2015 ένας επιμελητής από την Αμιέν το παρατήρησε στο φόντο μιας φωτογραφίας της Μαντόνα στο σπίτι της, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Paris Match.

Πρωτότυπο ή αντίγραφο;

Ο πίνακας που αγόρασε η Μαντόνα είναι κατά 3 εκατοστά μικρότερος από το έργο τέχνης που εξαφανίστηκε στην Αμιέν, με αποτέλεσμα οι ειδικοί να αναρωτιούνται αν πρόκειται για το πρωτότυπο από το οποίο έχουν αφαιρεθεί η υπογραφή και η ημερομηνία αφαιρεθεί ή είναι αντίγραφο. Και παρ΄ότι το μουσείο έχει ασκήσει νομική αγωγή κατά «άγνωστων» για την κλοπή του πίνακα, αυτό δεν αφορά την Μαντόνα, όπως ισχυρίζεται η Φουρέ.

Αμιέν, η πόλη που διεκδικεί τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2018

«Ο αρχικός μου στόχος ήταν να κάνω κάτι λίγο χιουμοριστικό για να κάνω τον κόσμο να μιλάει για την πόλη μου, ειδικά αυτή τη στιγμή που γίνεται η προεπιλογή για την Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα», λέει η ίδια. «Σκέφτηκα ότι θα ήταν καλή ιδέα να τη ρωτήσω, αν θα μπορούσαμε απλώς να δανειστούμε αυτόν τον πίνακα που δεν έχουμε δει από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο».

Η δήμαρχος  παραδέχεται, ότι η διεθνής σταρ πιθανότατα δεν έχει ακούσει ποτέ την πόλη ως τώρα μέχρι τώρα. Αλλά, όπως λέει «Θα ήταν καταπληκτικό να έρθει η Μαντόνα εδώ, αν και δεν μπορώ να φανταστώ, ότι θα συμβεί».

Διαβάστε επίσης:

Σε ποιον ανήκει αυτός ο Βαν Γκογκ; Διαμάχη για τα περίφημα «Ηλιοτρόπια» των 750 εκατομμυρίων δολαρίων

Έφη Σαπουνά-Σακελλαράκη: Επιστροφή στο μινωικό ανάκτορο των Αρχανών