Εν ριπή οφθαλμού και ανερυθρίαστα, η Warner Bros γύρισε την πλάτη στην παραδοσιακή σιωπηρή συμφωνία του Χόλιγουντ, με την απόφαση να προβάλλει όλες τις παραγωγές του 2021 ταυτόχρονα στην αιμορραγούσα πλατφόρμα HBO Max και στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Καταστρατηγούν δηλαδή το περιθώριο ανάσας των ενενήντα ημερών αποκλειστικής προβολής που παραδοσιακά τα χολιγουντιανά στούντιο χαρίζουν στα σινεμά της χώρας για κάθε νέα πρεμιέρα, προτού της επιτρέψουν την διαδικτυακή προβολή.

Έτσι, οι συνδρομητές του HBO θα απολαύσουν αμελλητί τις εντυπωσιακές παραγωγές που αναμένονται για το νέο ετος όπως η συνέχεια της Ομάδας Αυτοκτονίας με τον Τζάρεντ Λέτο και τον Γουίλ Σμιθ, το Godzilla vs. Kong, η ταινία επιστημονικής φαντασίας του Ντενί Βιλνέβ Dune με τον Τιμοτέ Σαλαμέ και ένα εντυπωσιακό καστ και το τέταρτο The Matrix.

Ανάμεσα στις άλλες ταινίες που θα προβληθούν σε πρεμιέρα κρεβατοκάμαρας συγκαταλέγονται το Cry Macho του αιωνόβιου Κλιντ Ιστγουντ, η κινηματογραφική μεταφορά του In the Heights από τον βραβευμένο με Τόνι Λιν Μανουέλ Μιράντα, το θρίλερ The Conjuring: The Devil Made Me Do It, τo Space Jam: A new Legacy με τον σταρ του NBA Λεμπρόν Τζέιμς, το αστυνομικό Little Things με τον Ντένζελ Ουάσινγκτον και τον Τζάρεντ Λέτο, το Judas and the Black Messiah, το Τομ και Τζέρι, το King Richard για τη ζωή του πατέρα της Σερένα Γουίλιαμς καθώς και το αδελφάκι των Σοπράνος που ονομάζεται The Many Saints of Newark μεταξύ άλλων.

Στις πολυαναμενόμενες επιτυχίες της Warner για το επόμενο έτος συγκαταλέγεται και το Wonder Woman 1984 του Κρίστοφερ Νόλαν, που θα προβληθεί στις ΗΠΑ στις 25 Δεκεμβρίου ανήμερα των Χριστουγέννων με ταυτόχρονη πρεμιέρα στις αίθουσες και το HBO.

H Γκαλ Γκαντό (Gal Gadot) στο Wonder Woman 1984

Η απόφαση της Warner αιμοδοτεί τo HBO Max που εδώ και έξι μήνες περίπου αδυνατεί να προσεκλύσει νέους συνδρομητές παρά το χαμηλό αντίτιμο των 15 δολαρίων μηνιαίως, όμως δίνει παράλληλα ισχυρό ράπισμα στους αιθουσάρχες.

Ας σημειωθεί ότι στις ΗΠΑ δεν υπάρχει ενιαία πολιτική όσον αφορά τη λειτουργία των κινηματογραφικών αιθουσών κατά τη διάρκεια της πανδημίας αλλά επαφίεται εν πολλοίς στην διακριτική ευχέρεια κάθε πολιτείας.

Ακόμη και με ένα δοκιμασμένο εμβόλιο που αναμένεται μέσα στους προσεχείς μήνες, η μητρική WarnerMedia δεν θεωρεί ότι η επισκεψιμότητα στα σινεμά θα αναβιώσει και θα επανέλθει πριν από το επόμενο φθινόπωρο. Θεωρία ωστόσο που έρχεται σε μετωπιαία αντίθεση με τις εκτιμήσεις των μεγάλων στούντιο και των κινηματογραφικών αλυσίδων, δηλαδή τα λεγόμενα μούλτιπλεξ (multiplex).

«Όπως και πολλοί άλλοι επιχειρηματικοί τομείς, οι αίθουσες βρίσκονται σε σημείο καμπής αυτή τη στιγμή», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της WarnerMedia Τζέισον Κίλαρ στις αμερικανικές εφημερίδες. «Βρισκόμαστε εν μέσω πανδημίας, όλοι προσπαθούμε να βρούμε έναν τρόπο να την προσπεράσουμε. Μπορούμε να τις βοηθήσουμε με το να τις διοχετεύουμε με σταθερή ροή από καλοειπωμένες ιστορίες μεγάλου προϋπολογισμού».

Πρόσθεσε όμως ότι δεν πρόκειται να δείξει καμία ευελιξία όσον αφορά την πρόσφατη αυτή απόφαση. Ακόμη και αν η υγειονομική κρίση υποχωρήσει το προσεχές καλοκαίρι, η βιομηχανία θα χρειαστεί να επινοήσει και να εφαρμόσει ένα εντελώς καινούργιο μοντέλο διανομής.

Ο νεότατος διευθύνων σύμβουλος της WarnerMedia Τζέισον Κίλαρ (φωτό: Peter Foley/Bloomberg)

Οι σκηνοθέτες, παραγωγοί, ατζέντηδες, διανομείς και λοιποί επαγγελματίες έχουν εξαγριωθεί. Ίσως δεν συνειδητοποιούν πολύ καλά τις αιτίες αυτής της αποκοτιάς: Ότι η Warner Bros ανήκει στην WarnerMedia που αποτελεί πλέον μέρος του Ομίλου AT&T. Τα συμφέροντα της εν λόγω τηλεπικοινωνιακής εταιρείας πολλές φορές συγκρούονται με αυτά της παραδοσιακής βιομηχανίας θεάματος. Παρότι εισέβαλε στο Χόλιγουντ με εντελώς θεαματικό, κινηματογραφικό τρόπο όταν εξαγόρασε την TimeWarner για ογδόντα δισεκατομμύρια δολάρια, η AT&T δεν έχει λόγους να νοιάζεται για την μακρόβια παράδοση της κινηματογραφικής βόλτας.

Η HBO Max δεν χρησιμεύει στην AT&T απλώς ως βολικό μέσο διάχυσης ταινιών και τηλεοπτικών σειρών στο ευρύ κοινό. Αποτελεί ζωτικό κομμάτι των ασύρματων επιχειρήσεών της. Συμπεριλαμβάνεται στα πακέτα τηλεφωνίας και ιντερνετικής δικτύωσης και λειτουργεί ως δόλωμα διατήρησης πελατών και προσέλκυσης καινούργιων συνδρομητών.

Υπάρχει όμως και ένα μελανό σημείο: Κάθε έργο θα παραμένει στην πλατφόρμα μονάχα για ένα μήνα. Ύστερα θα ξεκινάει το συναρπαστικό όσο και αβέβαιο ταξίδι του μέσα στις κλασικές οδούς διανομής και θα αποχωρεί από τα κινηματογραφικά θέατρα μόλις το ενδιαφέρον αρχίσει να φθίνει. Τότε θα εισβάλλει στα iTunes και στα DVD ώσπου εν ευθέτω χρόνω επιστρέψει στην HBO Max.

Ο πρόεδρος της Warner Bros Pictures Group Τόουμπι Έμεριχ επίσης αναφέρθηκε στην πανδημία ως αιτία διάσπασης του παραδοσιακού μοντέλου διανομής. «Δεν έχει ξεκαθαριστεί αν θα επιστρέψουμε στην πανδημία ακόμη και όταν φτάσουμε στο ερχόμενο καλοκαίρι. Οι επιδημιολόγοι που έχουμε συμβουλευτεί, διαμηνύουν σύνεση μέσα σε μια ζοφερή εικόνα».

Δεν γνωρίζει ίσως ότι η κινηματογραφική τέχνη παραμένει άρρηκτα συνυφασμένη με την προβολή της στην σκοτεινή αίθουσα. Ένας από τους πιο γνωστούς σκηνοθέτες του κλασικού γαλλικού κινηματογράφου είχε περιγράψει το σινεμά ως «ναό της νύχτας» (Cathédrale du soir). Διφορούμενη η έννοια, καθώς στη μυσταγωγία της σκοτεινής αίθουσας ενυπάρχει η λατρεία της τέχνης αλλά και του αισθησιασμού -από τα ατελείωτα πόδια της Γκάρμπο έως τις πλούσιες καμπύλες της Τζόχανσον που πάνω στις διογκωμένες διαστάσεις του λευκού πανιού αποκτούν θεϊκές διαστάσεις. Όπως και όλα τα συναισθήματα που προβάλλονται σε αυτό.

Το κυριότερο όμως: Η έξοδος στο σινεμά αποτελεί μέρος κοινής εμπειρίας, κοινωνική ιεροτελεστία, με όλες τις αισθήσεις ενεργές και τανυσμένες στο έπακρο: όραση, όσφρηση, ακοή, αφή… Το ευκταίο παραμένει αυτή η αλυσίδα ανθρωπισμού και τέχνης να μην διαρραγεί.