ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Κάνε ό,τι θέλεις, αγαπητή μου. Ξέρω ότι είχες στο μυαλό σου αυτόν τον πίνακα του Βαν Γκογκ με τους ηλίανθους…», λέει ο Τρούμαν Καπότε στην Μπέιμπ Πέιλι, στο πρώτο επεισόδιο της σειράς του FX «Feud: Capote vs. The Swans».
Εκείνη νιώθει ταπεινωμένη, γιατί μόλις έμαθε, ότι ο σύζυγός της Μπιλ Πέιλι διευθύνων σύμβουλος στο CBS διατηρεί σχέσεις με την σύζυγο του κυβερνήτη της Νέας Υόρκης. Θέλει λοιπόν, διαζύγιο. Αλλά o Καπότε, έμπιστος σύμβουλός της έχει άλλη γνώμη: «Γιατί να καταστρέψεις μία κατά τα άλλα πολυτελή ζωή», υποστηρίζει. «Θα σου αγοράσει ό,τι θέλεις αυτή τη στιγμή». (Με τη διευκρίνιση, πως το «οτιδήποτε» σημαίνει αριστουργήματα τέχνης).
«Λοιπόν, υπάρχει ένας Γκωγκέν… ‘‘Η θεά της ομορφιάς’’ που έρχεται στους Sotheby’s», μουρμουρίζει η Μπέιμπ, με μια ελαφριά λάμψη στα μάτια της. «Και ένας ωραίος Ματίς ‘‘Η γυναίκα με βέλο’’, που θέλει να ξεφορτωθεί η πριγκίπισσα Μαργαρίτα. Πάρτε τα και τα δύο», επικροτεί ο Καπότε με πονηρό χαμόγελο.
Ανάμεσα στην υψηλή ραπτική, τα καλοχτενισμένα κεφάλια και τα κουτσομπολίστικα δείπνα, η τέχνη είναι αυτή, που δίνει τον τόνο στη νέα σειρά του Ράιαν Μέρφι για τον διάσημο αμερικανό συγγραφέα και τις γυναίκες της ψηλής κοινωνίας της Νέας Υόρκης με τις οποίες συναναστράφηκε. Ήταν οι «Κύκνοι» του, όπως τις είχε βαφτίσει ο ίδιος, οι μούσες του, μεταξύ των οποίων η Μπάρμπαρα (Μπέιμπ Πέιλι), η Λι Ράντζβιλ –μικρότερη αδελφή της Τζάκι Κένεντι – η Σλιμ Κιθ, η Αν Γούντγουορντ, η Λούσι Ντάγκλας ή Σ.Ζ. Γκεστ, η Γκλόρια Γκίνες, η Μαρέλα Ανιέλι, η Πάμελα Χάριμαν. Όλες τους, υπέροχες και γοητευτικές, που έκρυβαν όμως, τις δικές τους αγωνίες κάτω από την καλογυαλισμένη επιφάνεια.
Συλλέκτριες και μούσες
Είναι γεγονός, ότι στο αποκορύφωμα της φήμης του, ο Τρούμαν Καπότε ήταν μέρος των ελίτ κύκλων της Νέας Υόρκης, εκμεταλλευόμενος την επιτυχία των έργων του «Εν ψυχρώ» και «Πρόγευμα στο Τίφανι». Κάτι, που παρουσιάζει η σειρά με τις πλούσιες, τέλεια περιποιημένες γυναίκες, τους «Κύκνους», που κυριαρχούσαν στην κοινωνική ζωή. Ήταν όμως επίσης «έξυπνες, ακόμη και πονηρές», όπως γράφει ο Λόρενς Λίμερ στο βιβλίο του «Οι γυναίκες του Καπότε. Μία αληθινή ιστορία αγάπης, προδοσίας και ένα κύκνειο άσμα μιας εποχής», στο οποίο είναι βασισμένη η σειρά. «Γιατί γνώριζαν, ότι ενώ τα βλέμματα μπορούσαν να τραβήξουν την προσοχή ενός άνδρα, χρειάζονταν επίσης η εξυπνάδα και η πονηριά για να την κρατήσουν. Και θα την κρατούσαν, πάση θυσία».
Παρ΄όλα αυτά και ενώ η σειρά επικεντρώνεται στις πιο σοκαριστικές λεπτομέρειες της ζωής αυτών των γυναικών, στην πραγματικότητα, αρκετοί «Κύκνοι» θεωρήθηκαν επίσης και ως αξιόλογοι συλλέκτριες και μούσες για τους δημιουργούς της μοντέρνας τέχνης. Έτσι, παρ΄ότι η Χάριμαν και η Ανιέλι δεν εμφανίζονται ως χαρακτήρες στο έργο και οι δύο είχαν σημαντικές συλλογές (η συλλογή της Ανιέλι αποτέλεσε τη βάση της Pinacoteca Agnelli του Τορίνο ενώ της Χάριμαν είχε βρεθεί σε άσχημη δικαστική διαμάχη με τα θετά της παιδιά).
Ο έμπιστος φίλος
Οι «Κύκνοι» πάντως έβλεπαν τον Καπότε ως ένα έμπιστο φίλο, με τον οποίο μοιράζονταν κάθε λεπτομέρεια των εξωσυζυγικών τους σχέσεων, της παράνομης χρήσης ναρκωτικών, ακόμη και των μικροκαβγάδων, που είχαν μεταξύ τους. «Είναι ο μεγάλος μας προστάτης και ο καλύτερός μας φίλος. Του λέμε τα πάντα, ακόμα και τα απαίσια πράγματα που έχουμε κάνει ο ένας στον άλλον», ακούγεται να λέει κάποια στιγμή στη σειρά, η Μπέιμπ Πέιλι περιγράφοντας τον Καπότε.
Δεν μπορούσαν να φανταστούν, ότι ο συγγραφέας συγκέντρωνε όλες αυτές τις πληροφορίες για το επόμενο μυθιστόρημά του «Όταν οι προσευχές εισακούονται».
Έτσι, όταν το περιοδικό «Esquire» έκανε μία προδημοσίευση του βιβλίου στο τεύχος Νοεμβρίου του 1975, οι «Κύκνοι» αναγνώρισαν τους χαρακτήρες του Καπότε ως χαλαρά μεταμφιεσμένες καρικατούρες του εαυτού τους. Άλλωστε το «La Côte Basque, 1965», όπως τιτλοφορείτο αυτό το απόσπασμα των 11.000 λέξεων αποκάλυπτε τα βαθύτερα μυστικά τους, από την ερωτική σχέση ενός άπιστου συζύγου έως ένα μοιραίο ατύχημα, που ο συγγραφέας επαναδιατύπωσε ως φόνο.
Μετά τη δημοσίευση έτσι, δεν υπήρχε αμφιβολία, ότι ορισμένες πόρτες θα έκλειναν με δύναμη για τον Καπότε. Όπως και έγινε.
«Είναι πολύ χαζοί»
«Αυτό κάνει ένας συγγραφέας. Είναι αιματηρό αλλά και αληθινό», είχε απαντήσει ο ίδιος, όταν τον ρώτησαν, γιατί θέλησε να πληγώσει τους φίλους του, προδίδοντας την εμπιστοσύνη ενός κόσμου. που εκτιμούσε πάνω απ’ όλους. Φαινόταν μάλιστα σαν να μην αντιλαμβάνεται τις συνέπειες της πράξης του και δήλωνε έκπληκτος από τις αντιδράσεις, λέγοντας «Είμαι δημοσιογράφος, όλοι ξέρουν ότι είμαι δημοσιογράφος!».
«Δεν νομίζω ότι κατάλαβε τι έκανε, Θεέ μου, πλήρωσε γι’ αυτό… Ήταν όλο κατηφόρα από εκεί κι ύστερα», είχε δηλώσει και η Λι Ράτζβιλ. Από την άλλη πλευρά ωστόσο, ο βιογράφος του Τζέραλντ Κλαρκ είχε αναφέρει το 2012 στο «Vanity Fair», ότι είχε προειδοποιήσει τον Καπότε να μην προχωρήσει στο σχέδιό του, γιατί: «Οι άνθρωποι δεν θα είναι ευχαριστημένοι με αυτό, Τρούμαν». Αλλά ο συγγραφέας απέρριψε τις ανησυχίες του, απαντώντας: «Μπα, είναι πολύ χαζοί. Δεν θα ξέρουν ποιοι είναι».
Στην πράξη το «Esquire» δημοσίευσε, το 1976 δύο ακόμη κεφάλαια του έργου «Όταν οι προσευχές εισακούονται», αλλά σταμάτησε εκεί. Όπως φαίνεται όμως, ούτε ο ίδιος ολοκλήρωσε ποτέ το βιβλίο, παρά τις φήμες ότι το υπόλοιπο ήταν φυλαγμένο σε ένα χρηματοκιβώτιο. Εν τέλει μόνον αυτά τα τρία πρώτα κεφάλαια υπήρχαν, που εκτός των άλλων έλαβαν αρνητικές, κυρίως κριτικές.
Οι αποκαλύψεις
Στη σειρά τον Τρούμαν Καπότε υποδύεται ο Τομ Χόλαντερ ενώ για τους «Κύκνους» έχει επιλεγεί μία πλειάδα εξαιρετικών ηθοποιών, που εκτός των άλλων διακρίνονται για την φινέτσα τους αλλά και την ομοιότητά τους με αυτές τις γυναίκες της υψηλής κοινωνίας της εποχής.
Η Ναόμι Γουότς είναι μία έξοχη Μπέιμπ Πέιλι, για την οποία ο Καπότε είχε πει κάποτε, ότι είχε «ένα μόνο ψεγάδι: ήταν τέλεια». Από μεγαλοαστική οικογένεια, παντρεμένη σε δεύτερο γάμο με τον Μπιλ Πέιλι, ο οποίος είχε μετατρέψει το CBS από ένα μικρό ραδιοφωνικό δίκτυο σε γίγαντα της ενημέρωσης υπέφερε από τις απιστίες του αλλά επ΄ουδενί ήθελε να κοινοποιούνται και να σχολιάζονται. Θεώρησε έτσι, τη δημοσίευση του Καπότε πολύ ταπεινωτική για την ίδια κι έκοψε κάθε δεσμό μαζί του –άλλωστε έπασχε από καρκίνο του πνεύμονα σε τελικό στάδιο εκείνη την εποχή.
Αλλά η Γούντγουορντ, την οποία ερμηνεύει η Ντέμι Μουρ ήταν η γυναίκα που επηρεάστηκε περισσότερο από το «La Côte Basque». Μοντέλο και ηθοποιός του ραδιοφώνου μπήκε στην καλή κοινωνία της Νέας Υόρκης χάρις στο γάμο της με τον πλούσιο τραπεζίτη Ουίλιαμ Γούντγουορντ, αφού πρώτα είχε γίνει ερωμένη του πατέρα του.
Αλλά παρά το γεγονός, ότι ο γάμος της κατέληξε σε αποτυχία είχε αρνηθεί να του δώσει διαζύγιο. Μάλιστα τον πυροβόλησε και τον σκότωσε, κατά λάθος, όπως έκρινε το δικαστήριο, γι΄αυτό και δεν καταδικάστηκε. Η αυτοκτονία της αργότερα, συνδυάστηκε με τη δημοσίευση του Καπότε, που είχε πληροφορηθεί λίγες μέρες πριν, ωστόσο έπασχε και από κατάθλιψη.
Λι Ράντζβιλ εναντίον Τζάκι Κένεντι
Η Λι Ράντζβιλ, που υποδύεται η Καλίστα Φλόκχαρτ ήταν ο «Κύκνος» του Καπότε με βασιλικό τίτλο. Γεννημένη ως Καρολίν Λι Μπουβιέ είχε κάνει έναν βραχύβιο, πρώτο γάμο σε ηλικία 20 ετών αλλά πέντε χρόνια αργότερα ξαναπαντρεύτηκε με έναν Πολωνο-Λιθουανό πρίγκιπα, τον Στάνισλαβ Άλμπερτ Ράτζβιλμε τον οποίο καλλιέργησαν μια ζωή μέσα στη χλιδή. Το μυστικό εδώ είναι, ότι η Λι ζήλευε τρομερά την αδερφή της, καθώς η ζωή και η φήμη που απολάμβανε η Τζάκι την ξεπερνούσε οδυνηρά. Φίλος και σύμβουλός της εξάλλου, ο Καπότε συνδαύλιζε, όπως φαίνεται, την έχθρα τους με κάθε τρόπο.
Η Ράτζβιλ όμως, ήταν και εξαιρετικά φιλότεχνη, όπως και παθιασμένη με τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων, έναν τομέα που ακολούθησε επαγγελματικά. Η συλλογή της, η οποία πουλήθηκε στον οίκο Christie’s το 2019, ήταν απόδειξη των ευρείας γκάμας των προτιμήσεών της, από πίνακες της Αναγέννησης και νεοκλασικούς έως εικονογραφήσεις, έπιπλα, κοσμήματα και φωτογραφία.
Η μούσα των καλλιτεχνών
Ένας πανέμοφος και πολυτάλαντος «Κύκνος» ήταν και η Σ.Ζ. Γκεστ που ερμηνεύεται από την Κλοέ Σεβινί. Συγγραφέας, ηθοποιός, σχεδιάστρια μόδας αλλά και εξαιρετική ιππέας είχε κουμπάρο στον πρώτο της γάμο τον Ερνστ Χέμινγουεϊ και το πρώτο της βιβλίο είχε εικονογραφηθεί από τον Σεσίλ Μπίτον. Η γεννημένη στη Βοστώνη Γκεστ είχε παντρευεί για την ακρίβεια, τον Γουίνστον Φρέντερικ Τσόρτσιλ Γκεστ, ξάδελφο του Ουίνστον Τσόρτσιλ και μέλος μιας οικογένειας βρετανών μεγιστάνων του χάλυβα.
Θεωρούνταν η πιο αινιγματική και πιο πιστή από τους «Κύκνους» του Καπότε, ο οποίος συχνά αναφερόταν σ’ αυτήν ως «cool vanilla lady», μια περιγραφή σχετική με την απόμακρη συμπεριφορά της, καθώς και τα πλατινέ ξανθά μαλλιά της. Η Γκεστ είχε μια μυστηριώδη γοητεία, που αιχμαλώτισε τη φαντασία πολλών δημιουργιών του 20ού αιώνα, αρκεί να αναφερθεί, ότι ως νεαρή είχε ποζάρει γυμνή για τον Ντιέγκο Ριβέρα ενώ ο πίνακας κρεμόταν , όπως λέγεται, σε ένα μπαρ στην Πόλη του Μεξικού για χρόνια, μέχρι που τον αγόρασε η οικογένεια του συζύγου της.
Ο Σαλβαδόρ Νταλί, άλλος μεγάλος θαυμαστής της, ζωγράφισε το πορτρέτο της, το 1958, ο Σλιν Άαρον και ο Σεσίλ Μπίτον την φωτογράφισαν ενώ ο Άντι Γουόρχολ, που ήταν στενός φίλος της κόρης της, θα επέστρεφε σ’ αυτήν αρκετές φορές, βάζοντας το πρόσωπό της, ακόμη και στο εξώφυλλο ενός τεύχους του περιοδικού «Interview», το 1976.
Η τρικυμία
Εντυπωσιακή καλλονή εξάλλου, η Σλιμ Κιθ -την ερμηνεύει η Νταϊάν Λέιν- υπήρξε στενή φίλη των μεγαλύτερων σταρ του Χόλιγουντ, από τον Γκάρι Κούπερ ως τον Κάρι Γκραντ, με φανατικούς θαυμαστές της τον Κλαρκ Γκέιμπλ και τον Έρνστ Χέμινγουεϊ. Έκανε τρεις γάμους, με τελευταίο τον έμπορο και τραπεζίτη λόρδο Κένεθ Κιθ και δεν συγχώρεσε ποτέ τον Τρούμαν Καπότε, που έβγαλε και τη δική της ζωή στη φόρα, θέλησε μάλιστα να τον μηνύσει αλλά τελικώς δεν το έκανε.
Φίλη του Καπότε ωστόσο, που δεν τον εγκατέλειψε ήταν η Τζόαν Κάρσον, που στη σειρά ερμηνεύεται από την Μόλι Ρίγκουολντ. Δεύτερη σύζυγος του παρουσιαστή Τζόνι Κάρσον ήταν αυτή, που τον φιλοξενούσε συχνά στο σπίτι της στο Μαλιμπού, όταν έμεινε μόνος. Και αυτή ήταν άλλωστε, που τον βρήκε νεκρό από υπερβολική δόση χαπιών, το 1984 σε ηλικία 59 ετών.
Όπως είναι γνωστό, μετά την τρικυμία, που προκάλεσε ο ίδιος με το «La Côte Basque», ο Καπότε δεν μπόρεσε να συνέλθει ποτέ. Σε μια στιγμή κατέστρεψε όλες τις φιλίες, που είχε καλλιεργήσει για περισσότερα από είκοσι χρόνια και η μόνη διέξοδός του, το ποτό και τα ναρκωτικά τον οδήγησαν στον θάνατο. «Το ταλέντο του ήταν φίλος του. Το επίτευγμά του ήταν η κοινωνική του ζωή», όπως είχε πει ο Νόρμαν Μέιλερ στο περιοδικό «New York» το 1984. Αλλά το magnum opus του, όπως θεωρούσε ότι θα ήταν το ημιτελές εν τέλει βιβλίο του, τον πρόδωσε.
Διαβάστε επίσης:
Σίντι Σέρμαν – Η ανατρεπτική φωτογράφος στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Αγγελική Κοτταρίδη: Σε ποιο Γυμνάσιο εκπαιδεύτηκε ο Μέγας Αλέξανδρος
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Jefferies για Εθνική Τράπεζα: Κορυφαία επιλογή από τις ευρωπαϊκές μετοχές το 2025
- ΟΒ Streem: Εντυπωσιακή η συμμετοχή παιδιών από Ασπρόπυργο και Ελευσίνα στο τουρνουά ποδοσφαίρου, basket και volley
- ΟΔΔΗΧ: Δημοπρασία 6μηνων εντόκων τη Δευτέρα 23/12
- INTERCARS: Περισσότεροι από 1.500 μηχανικοί εκπαιδεύτηκαν δωρεάν το 2024 στο IC Truck Show της εταιρείας