Ιστορίες της καθημερινής ζωής, πρόσωπα οικεία και αναγνωρίσιμα αν και διογκωμένα στην απόδοσή τους με μια έντονα σατιρική διάθεση και με μια σχεδόν σουρεαλιστική ωμότητα. Σκηνές, εικόνες που πέφτουν η μία πίσω από την άλλη κάνοντας τον θόρυβο στο μυαλό ενός  σύγχρονου View Master. Του ξεχασμένου παιχνιδιού, πριν αρχίσει η ηλεκτρονική εποχή, που έφερνε στα μάτια μας έναν «κινούμενο», τύπου κόμικ, κόσμο.

Μ΄αυτόν τον τίτλο «View Master», η Λίλα Μπελιβανάκη μας συστήνει τον δικό της κόσμο από σήμερα στην Sianti Gallery, όπου τα έργα της «κάτι σαν graphic novel σε ένα και μόνο καρέ», όπως τα θέλει η ίδια διηγούνται ιστορίες μέσα στον δικό της χωροχρόνο, με μια έντονη θεατρικότητα.

1

«Η Μπελιβανάκη έρχεται να μιλήσει για πράγματα σοβαρά με τρόπο ζωντανό και παλλόμενο από τους ήρωές της», όπως λέει ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς, επιμελητής της έκθεσης.

«Το anime και τα μάνγκα κόμικς έχουν ποτίσει τα έργα της. Φτερά όμως, της δίνουν τα πρόσωπα που φωτογραφίζει ή αλιεύει από το ίντερνετ. Είναι πρόσωπα του καιρού μας: από το Netflix, από μια χορευτική παράσταση που εντάσσει στο έργο της, από κοινωνικούς τύπους της καθημερινότητας, με τους οποίους μπορεί με άνεση το κοινό να ταυτιστεί. Γιατί είναι οι άνθρωποι που βρίσκονται γύρω μας», προσθέτει.

Έργο της Λίλας Μπελιβανάκη
Έργο της Λίλας Μπελιβανάκη

Η θεατρικότητα

Όσο για την θεατρικότητα «Θέλω να κάνω μακετούλες», λέει η ίδια, κάτι που την οδηγεί σε εικαστικές συνθέσεις, οι οποίες παρουσιάζουν κι από ένα δρώμενο η κάθε μια. Ακόμη και στα μικρότερα σε διάσταση έργα της– με τον τίτλο «Backstage» – κατορθώνει να δημιουργεί μικρά σκηνικά με βάθος και έμφαση στη λεπτομέρεια.

«Στις μεγάλες συνθέσεις της, αυτό που αρχικά προβάλλει ως γκροτέσκο ή παιγνιώδες, σε δεύτερη ανάγνωση ανασύρει μια ειρωνεία για την ανθρώπινη συνθήκη», σημειώνει ο Γιώργος Μυλωνάς.

Έργο της Λίλας Μπελιβανάκη
Έργο της Λίλας Μπελιβανάκη

«Πάντα επιθυμούσα να υπάρχει μια ζωντανή ιστορία μέσα στον κόσμο της παγωμένης εικόνας .Θέλω ο θεατής να αναρωτιέται για την κατάσταση, τον χωροχρόνο, τα συναισθήματα και τις σχέσεις των μορφών μου», έχει πει η καλλιτέχνιδα. Γεννημένη στην Αθήνα με σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και με καθηγητή τον Χρόνη Μπότσογλου, η Λίλα Μπελιβανάκη αποφοίτησε το 2004 με «άριστα», ενώ σπούδασε επίσης στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Μαδρίτης.

Με συμμετοχή σε ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και κόμικ αλλά και με ατομικές, ασχολείται παράλληλα, όπως θα ήταν είναι αναμενόμενο από το έργο της, με τη σκηνογραφία στον κινηματογράφο και το θέατρο.   

Έργο της Λίλας Μπελιβανάκη
Έργο της Λίλας Μπελιβανάκη

Μη αναμενόμενο ωστόσο είναι, ότι παραμένει πιστή στη χρήση του απλού στυλό για τη δημιουργία των έργων της, σε διάφορα χρώματα φυσικά. Ένα μέσον εύχρηστο στην εφαρμογή, που θεωρεί ότι της ταιριάζει για τη ζωντάνια και η δύναμη της γραμμής, που είναι οι μεγάλες αρετές του. «Το στυλό στο χέρι της ζωγράφου σμιλεύει επάνω στην ζωγραφική επιφάνεια ένα κέντημα», σημειώνει ο Γιώργος Μυλωνάς.

«Ως να φτάσει στο τελικό αποτέλεσμα, κάθε καρέ που εντάσσεται στο έργο, είναι προϊόν εργασίας εξαντλητικά περίτεχνης. Παρά το γεγονός ότι έχει αφήσει πια το κόμικ, με το οποίο ξεκίνησε, παραμένει μία καλλιτέχνις  ‘‘μικρογράφος’’ στη διαδικασία του έργου, όποιο κι αν είναι το μέγεθός του».

Έργο της Λίλας Μπελιβανάκη
Έργο της Λίλας Μπελιβανάκη

Οι προμηθεϊκοί ήρωες

Τελικά, η Λίλα Μπελιβανάκη ζωγραφίζει με ανατριχιαστική ηρεμία, προσήλωση και μαστοριά, την ίδια στιγμή που χορογραφημένες πράξεις βίας και έρωτα μετεωρίζονται ανάμεσα στις σοβαρές ανησυχίες και την αναλώσιμη διασκέδαση, στην αλήθεια και την παραίσθηση. «Αγαπώ σταθερά την εικονογραφική κουλτούρα και δεν έκανα ποτέ διαχωρισμούς σε υψηλή και χαμηλή τέχνη, σε επίσημη ή υπογειακή, ακόμα και σε έκδηλη και εσωτερική», όπως έχει πει η ίδια.

Η εικαστικός Λίλα Μπελιβανάκη
Η εικαστικός Λίλα Μπελιβανάκη

Οι ήρωές της χαρακτηρίζονται ως προμηθεϊκοί και όπως καταλήγει ο επιμελητής της έκθεσης «Το χάρισμα της Λίλας Μπελιβανάκη είναι αυτό: ούτε στιγμή δε μας αφήνει να πιστέψουμε πως αυτό που βλέπουμε δεν είναι πραγματικό, πως πρόκειται για όνειρο ή για παραμύθι. Έχει διαρκώς βάση ρεαλιστική, αλλά στην πραγματικότητα όσα αφηγείται το έργο είναι αλλόκοτα, αινιγματικά, τρομακτικά. Ανά πάσα στιγμή ακροβατεί ανάμεσα στο κωμικό και στην τραγωδία. Όμως, όχι με ορθόδοξο τρόπο: το ένα στοιχείο δε διαδέχεται αρμονικά το άλλο, το αίσθημα του κωμικού είναι ασυμβίβαστο με αυτό της τραγωδίας και βέβαια, το αταίριαστο κωμικό στοιχείο επιτείνει ακόμη περισσότερο τον τρόμο. Όλοι οι ήρωές της έχουν μια πνοή προμηθεϊκή. Όσο πιο μεγάλοι υψώνονται στα μάτια του θεατή, τόσο πιο μεγάλη είναι η πτώση τους».

Info

Sianti Gallery: Βασιλέως Αλεξάνδρου 2

Λίλα Μπελιβανάκη ««View Master»

Διάρκεια: 8 Απριλίου – 30 Απριλίου

Διαβάστε επίσης:

Μια γκαλερί για τον σχεδιαστή των ονείρων Κριστιάν Ντιόρ

Ξενία Σερίφου: Τα αρχαία του νησιού βρίσκουν θέση στο εμβληματικό κτίσμα