Πορτρέτο της Φρανσουάζ Ζιλό από τον Πικάσο
Ένας Πικάσο, ένα πορτρέτο και η σύντροφος που τον εγκατέλειψε. Για την Φρανσουάζ Ζιλό ο λόγος, της οποίας ένα πορτρέτο φιλοτεχνημένο από τον Πάμπλο Πικάσο, όταν το ζευγάρι διήγε ακόμη βίο ανέφελο βγαίνει σε δημοπρασία στις 18 Νοεμβρίου από τον οίκο Sotheby’s φέρνοντας στο προσκήνιο για μία ακόμη φορά την επεισοδιακή σχέση τους.
Το έργο «Μπούστο γυναίκας» του 1949 δημοπρατείται για πρώτη φορά, με εκτίμηση έως και 12 εκατομμύρια δολάρια ενώ προέλευσή του είναι η Οικογενειακή Συλλογή Νιούμαν. Η τελευταία φορά μάλιστα, που παρουσιάστηκε σε κοινό ήταν το 1981 ως μέρος της συγκεκριμένης συλλογής σε έκθεση στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο.
Φωτεινά χρώματα, ξεκάθαρη δήλωση ευτυχίας και ερωτικής διάθεσης βλέπουν οι περί την τέχνη στο πορτρέτο αυτό, αν και κάποιοι δεν παραλείπουν να επισημάνουν την μελαγχολία που απορρέει από τα βαθιά μπλε και μωβ του καλλιτέχνη.
Καλλιτέχνης και η ίδια, μητέρα των παιδιών του Πικάσο, του Κλωντ και της Παλόμα, η Φρανσουάζ Ζιλό, πέθανε πέρυσι σε ηλικία 101 ετών έχοντας κερδίσει, εκτός από την προσωπική της καταξίωση στον χώρο της τέχνης και τα εύσημα της μοναδικής γυναίκας, που απαγκιστρώθηκε από το βάρος της μεγαλοφυΐας του και συνέχισε το δρόμο της. Διάσημα άλλωστε και τα απομνημονεύματά της, όπου γράφει για την ταραχώδη σχέση τους και τον ακόμη επεισοδιακότερο χωρισμό τους.
Τα πορτρέτα των συντρόφων
Μία δεκαετία είχε διαρκέσει αυτή η σχέση, από το 1943 όταν γνωρίστηκαν στο Παρίσι, μεσούσης της γερμανικής Κατοχής ως το 1953, όταν παίρνοντας μαζί της τα δύο παιδιά της, τον εγκατέλειψε. «Αυτό είναι το πιο αστείο πράγμα που έχω ακούσει ποτέ. Τα κορίτσια με τη δική σου εμφάνιση δεν γίνονται ζωγράφοι» της είχε πει, όταν εκείνη του είχε δηλώσει, ότι σπουδάζει για να γίνει ζωγράφος.
Και πράγματι έγινε και μάλιστα καλή, παρά τις προσπάθειες του ίδιου και του περιβάλλοντός του να την υποτιμήσουν, όταν άφησε την κοινή στέγη.
Τα πορτρέτα των άλλων συντρόφων του Πικάσο τείνουν ωστόσο, να πηγαίνουν καλύτερα στις δημοπρασίες. Αίφνης τα πορτρέτα της Ζακλίν Ροκ μπορεί να πουληθούν για περισσότερο από 50 εκατομμύρια δολάρια ενώ της Ντόρα Μάαρ έχουν δημοπρατηθεί για σχεδόν 100 εκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα λοιπόν, με τον Τζούλιαν Ντόους, αντιπρόεδρο του Sotheby’s και επικεφαλής της ιμπρεσιονιστικής και σύγχρονης τέχνης για την Αμερική έχει ενδιαφέρον η παρακολούθηση μιας πιθανής επαναρρύθμισης της αγοράς όσον αφορά τα πορτρέτα της Ζιλό. «Πιστεύω ότι πίνακες, όπως αυτός είναι τόσο φρέσκοι και εξαιρετικοί, ώστε έχουν την δυνατότητα να αναβαθμίσουν την αγοραστική τους αξία», όπως λέει. Επισημαίνοντας ακόμη, ότι αυτή τη στιγμή το όνομα και η φήμη της Φρανσουάζ Ζιλό βρίσκονται στο αποκορύφωμά τους, κάτι που μπορεί να μεταφραστεί και σε χρήματα.
Να σημειωθεί τέλος, ότι ο Μόρτον Τζ. Νιούμαν από το Σικάγο, που έκανε την περιουσία του χάρις σε επιχειρήσεις ταχυδρομικών παραγγελιών είχε αποκτήσει τον πίνακα το 1951 από την παριζιάνικη Galerie Louise Leiris του Ντάνιελ-Χένρι Κανβάιλερ, που ήταν ο κύριος έμπορος έργων τέχνης του Πικάσο και βασικός υποστηρικτής του κυβισμού.
Διαβάστε επίσης
Βρετανικό Μουσείο: Κατηγορείται για χορηγίες από καπνοβιομηχανίες
Αυτοκίνητα και αγροκτηνοτροφική παραγωγή στο κτήμα Τατοΐου – Η έκθεση στο Βουστάσιο
Δωρεά στο νεοσύστατο Σπίτι του Ελύτη