Πτώση σημείωσε ο τζίρος στην παγκόσμια αγορά τέχνης το 2019: τάδε έφη η δρ Κλερ Μακ Άντριου στον απολογισμό Η αγορά της τέχνης2020 (The Art Market2020) που παρουσίασε η φουάρ της Βασιλείας (Art Basel) υπό την αιγίδα της UBS.

Η αγορά της τέχνης2020 αποτελεί ετήσια, ανεξάρτητη και μακροσκοπική εποπτεία του χώρου -από οίκους δημοπρασιών έως γκαλερί, διαδικτυακές πλατφόρμες, επαγγελματίες και τη γενικότερη ανθρωπογεωγραφία της οικονομικής συμπεριφοράς των απανταχού αγοραστών. Κάθε νέα έκδοσή της αναφέρεται στα τεκταινόμενα του προηγούμενου έτους, δηλαδή η φετινή αφορά πραγματολογικά στοιχεία του 2019.

Η ειδικός σε θέματα πολιτιστικής οικονομίας και ιδρύτρια της σχετικής συμβουλευτικής εταιρείας Art Economics Κλερ Μακ Άντριου επισημαίνει ότι από τα τρία μέλη της αγίας τριάδας στη σύγχρονη τέχνη ήτοι ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Κίνα, σημείωσαν πτώση κατά 5%, 9% και 10% αντιστοίχως.

Όπως ήδη είχαν επισημάνει όλοι όσοι παρακολουθούν τα δρώμενα της σύγχρονης τέχνης (όπως και το mononews), η Γαλλία επωφελήθηκε από την οικονομική αβεβαιότητα των εμπόρων και των επενδυτών στη σύγχρονη τέχνη σε σχέση με το τι μέλλει γενέσθαι στη μετά το Brexit εποχή, πολλοί εκ των οποίων οδηγήθηκαν στο Παρίσι (όπως η διεθνής γκαλερί Zwigner). Στην πόλη του φωτός σημειώθηκε τζίρος 4,2 δις δολάρια το 2019, δηλαδή άνοδος κατά 1% σε σχέση με την προήγουμενη χρονιά.

Ο συνολικός τζίρος από τις δημοπρασίες ανά την υφήλιο σημείωσε πτώση κατά 17% ενώ η υπεραξία των έργων που συνήθως υπολογίζεται να πιάσουν αστρονομικές τιμές διαμορφώθηκε εξίσου σε ορια πολύ χαμηλότερα -κατά 35% σε σχέση με το 2018.

Αυξημένη κατά 3% φάνηκε η ζήτηση των μεταπολεμικών και σύγχρονων έργων (από καλλιτέχνες που γεννήθηκαν μετά το 1910), αποφέροντας το 53% των κερδών στους οίκους δημοπρασιών έναντι του 50% για το 2018.

Ακόμη περισσότερο, το 23% των κερδών προκύπτει από πωλήσεις έργων που προέρχονται από την τελευταία εικοσαετία.

Οι έμποροι βγήκαν κερδισμένοι σε σχέση με τους οίκους δημοπρασιών καθώς οι πωλήσεις τους σημείωσαν αύξηση κατά 2% φτάνοντας τα 36,8 εκατομμύρια δολάρια σε συνολικό τζίρο.

Στην παρουσίαση της έκθεσης

Το 34% από την πελατεία τους προέρχεται από τη γενιά των millenials που αντιμετωπίζουν την τέχνη περίπου όπως και την πολύτιμη γκαρνταρόμπα τους: ύστερα από τέσσερα χρόνια περίπου αποφασίζουν να τη μεταπωλήσουν ενισχύοντας έτσι τον χρηματιστηριακό πρόσωπο της σύγχρονης τέχνης. Αγοράζουν αρκετά από διαδικτυακές πλατφόρμες μη διστάζοντας να εμπιστευτούν ακόμη και εκατομμύρια δολάρια σε συνδιαλλαγές στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Με 296.580 επιχειρήσεις και 2,7 εκατομμύρια εργαζόμενους, η οικονομία της εικαστικής σκηνής διογκώνεται διαρκώς, ενώ ενδέχεται το φαινόμενο αυτό να αλλοιώνει τα καθαρά αισθητικά κριτήρια αξιολόγησής της.