ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ένας Βρετανός το λέει αυτό, ο Σάιμον Τζένκινς, έγκριτος αρθρογράφος του Guardian και άνθρωπος με κύρος στη Βρετανία, ο οποίος στο κείμενό του σχετικά με τις ανεδαφικές προτάσεις του προέδρου του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Οσμπορν παίρνει σαφή θέση υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών.
«Αυτή η κορυφαία αλληλουχία αριστουργημάτων πρέπει να παρουσιαστεί με το σωστό τρόπο, ενωμένη, άρα στον τόπο της δημιουργίας τους, στην Αθήνα», λέει στο άρθρο του. Σχολιάζοντας παράλληλα, επικριτικά και ειρωνικά τις «ιδέες» του Όσμπορν περί κοινής χρήσης των Γλυπτών και της μετακίνησης – επανέκθεσής του συνόλου, πότε στο Λονδίνο και πότε στην Αθήνα. Γιατί «το μόνο ζήτημα είναι, αν μπορεί να γίνει κάτι, που θα κατευνάζει την υπερφίαλη υπερηφάνεια και το ένστικτο αποθησαυρισμού του προσωπικού του Βρετανικού Μουσείου, που έχει φτάσει να θεωρεί τα μάρμαρα προσωπική του ιδιοκτησία».
Και προφανώς, αυτό είναι το σοβαρότερο…
Κατόπιν αυτών επανέρχεται σε μία πρόταση, που έχει ήδη διατυπωθεί από πλευράς βρετανών επιστημόνων και αρθρογράφων, η τοποθέτηση δηλαδή στο Βρετανικό Μουσείο αντιγράφων από πεντελικό μάρμαρο «από τα ίδια λατομεία την αρχικής δημιουργίας στην Ελλάδα» μέσω τρισδιάστατων (3D) εκτυπωτών του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας (IDA) «Αυτό σίγουρα θα ικανοποιεί την αισθητική απαίτηση του Μουσείου να μπορεί να βλέπει κανείς τα μάρμαρα “ανάμεσα στα μεγαλεία άλλων πολιτισμών” στο Λονδίνο», προσθέτει ο ίδιος, κάνοντας σαφή υπαινιγμό προς το επιχείρημα του Όσμπορν που θέλει τα Γλυπτά στο Βρετανικό Μουσείο για να αφηγούνται την ιστορία του ελληνικού πολιτισμού.
Τα αντίγραφα
«Τα μουσεία της Ευρώπης είναι γεμάτα από αντίγραφα, καλά και κακά, και το Βρετανικό Μουσείο έχει πολλά. Το θέμα λοιπόν παύει να είναι αισθητικό.
Η αυθεντικότητα της προέλευσης μπορεί να είναι ένα θέμα που συζητείται ευρέως, αλλά κάλλιστα μπορεί κανείς να έχει την οπτική εμπειρία των μαρμάρων στο Λονδίνο, ακόμη και μαζί με αυτά που υπάρχουν στην Αθήνα, αν αυτό είναι το επιθυμητό», σημειώνει ο Σάιμον Τζένκινς. Προσθέτοντας ακόμη ότι Ελλάδα επιθυμεί απεγνωσμένα τα αυθεντικά «πετράδια του στέμματος», προκειμένου να γίνει η επανένωσή τους με τα Γλυπτά που βρίσκονται στην Αθήνα. «Οι Έλληνες είναι παθιασμένοι με τα Γλυπτά και, ειλικρινά, οι Βρετανοί δεν είναι. Τα αντίγραφα μπορούν να βρίσκονται στο Λονδίνο, όχι στην Αθήνα»!
Ο Σάιμον Τζένκινς ωστόσο δεν κάνει καμία αναφορά στο θέμα της κυριότητας των Γλυπτών, ενδεχομένως γιατί κατ΄αυτόν δεν έχει τόση σημασία, παρ΄ότι για την Ελλάδα συνιστά πραγματικά κόκκινη γραμμή. Αντίθετα προτείνει ορισμένες λύσεις, όπως ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να δώσει χρήματα, «να προσφέρει αγάλματα σε αντάλλαγμα ή να συνάψει κάποια ευφυή συμφωνία συνιδιοκτησίας». Γιατί, όπως γράφει, μ΄αυτόν τον τρόπο το Βρετανικό Μουσείο θα μπορούσε να σώσει σε κάποιο βαθμό τα προσχήματα.
Διαβάστε επίσης:
Τι έχουν πάθει οι Βρετανοί; Το παρασκήνιο των χειρισμών για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Κοινή χρήση των Γλυπτών του Παρθενώνα προτείνει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου
Αίθουσα της Εθνικής Πινακοθήκης με το όνομα της Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- «Μπλόκο» Στουρνάρα στο σχέδιο των τραπεζών για το νέο IRIS
- Άμεση ανάλυση: Τι συμβαίνει με τις μετοχές των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Eurobank, τον χρυσό και το πετρέλαιο
- O Σαμαράς, οι μετοχές, το ΜΜ και ο Ηλιάδης, ο «Τρελαντώνης» και οι 6, η BSB στο ΧΑ, ο Κούστας και η ηθοποιός της βιντεοκασέτας, η απαίτηση του pirouetter, τι λέει η EDISON για τα media και η συγκίνηση του Χατζηδάκη
- Έξι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ρευστότητα 2, 5 δισ. δολάρια και πέντε εξασφαλισμένα έσοδα 14,65 δισ. δολάρια!