Από τον Πικάσο και τη συλλογή κεραμικών του «Τανάγρα» –ναι, την ελληνική– στην πασαρέλα και από εκεί σε μία γκαλερί.

Με τελικό αποδέκτη όμως το γυναικείο κοινό. Μια πρωτότυπη συνεργασία μεταξύ της γκαλερί Γκαγκόζιαν και του οίκου Αζεντίν Αλαϊά, που αφορά ρούχα εμπνευσμένα από κεραμικά του Πικάσο, τα οποία διατίθενται τώρα στο κατάστημα Gagosian.

Η ιστορία άρχισε με την πρωτοβουλία του δημιουργικού διευθυντή του οίκου μόδας, Πίτερ Μουλιέ να παρουσιάσει στην συλλογή του για το φθινόπωρο φορέματα με ευθεία αναφορά στα έργα του Πικάσο ως προσωπικό φόρο τιμής στον μεγάλο δημιουργό.

Πρόκειται για έξι φορέματα, που από την πρώτη στιγμή έμοιαζαν αινιγματικά με τους πολύ ψηλούς γιακάδες τους, σχεδόν θρησκευτικά και τοτεμικά σαν ζωντανές εκδοχές της κεραμικής σειράς «Tanagra» του Πάμπλο Πικάσο.

Πικάσο σε φόρεμα του οίκου Αζεντίν Αλαϊά
Πικάσο σε φόρεμα του οίκου Αζεντίν Αλαϊά

Κεραμικά, τα οποία ο καλλιτέχνης θεωρείται, όπως λέει και ο τίτλος τους, ότι εμπνεύστηκε από ελληνικά ειδώλια του 4ου αιώνα, που απεικόνιζαν καθημερινές γυναίκες. Τρία από αυτά τα φορέματα γίνονται πλέον, και ως τον Σεπτέμβριο που θα κυκλοφορήσει η συλλογή Αλαϊά -Πικάσο, «εικαστικά αντικείμενα». Χρηστικά πάντως.

Κεραμικό του Πικάσο της σειράς «Τανάγρα»
Κεραμικό του Πικάσο της σειράς «Τανάγρα»

Κάθε μίνι συλλογή συνδυάζεται μάλιστα με σπάνια –περισσότερο ή λιγότερο– βιβλία, τα οποία μπορούν επίσης να αγοραστούν για να ολοκληρώσουν το θέμα. Για παράδειγμα τα φορέματα Πικάσο (6.500 και 11.500 δολαρίων) πωλούνται στο Λονδίνο με ένα τεύχος των «Cahiers d’Art» του 1948, που ήταν αφιερωμένο στον Ισπανό μετρ και τους δύο τόμους του έργου «Κεραμικά» του Πικάσο προς 3.000 δολάρια. Είναι προφανές ότι το πάντρεμα τέχνης και μόδας μπορεί να έχει πολλές εκφάνσεις.

Κεραμικό του Πικάσο της σειράς «Τανάγρα»
Κεραμικό του Πικάσο της σειράς «Τανάγρα»

Πικάσο  και Αλαϊά

Πικάσο και Αλαϊά ήταν δεμένοι για χρόνια, από την δεκαετία του ΄60 συγκεκριμένα, όταν ο τυνήσιος δημιουργός μετακόμισε οριστικά στο Παρίσι, αφού πρώτα είχε σπουδάσει γλυπτική στην École des Beaux-Arts της πατρίδας του.

Έμεινε κοντά στην οικογένεια του Πικάσο άλλωστε ως το θάνατό του. Ο ίδιος πέθανε το 2017 σε ηλικία 82 ετών, έχοντας αφήσει πίσω του τον χαρακτηρισμό του «γλύπτη του σχήματος» και χρησιμοποιώντας ειδικές τεχνικές ραπτικής και υφάσματα αιχμής.

Πικάσο σε φόρεμα του οίκου Αζεντίν Αλαϊά
Πικάσο σε φόρεμα του οίκου Αζεντίν Αλαϊά

Τα πλεκτά του έρεαν σαν υδράργυρος και αγκάλιαζαν κάθε καμπύλη του σώματος και όπως φαίνεται ο διάδοχός του από το 2021, το ίδιο όραμα αναζήτησε στα κεραμικά του Πικάσο, τα οποία όπως είπε «Είναι πολύ επιμήκη, κάτι που συνιστά πρόκληση για τη διαμόρφωση ενός αντίστοιχου ρούχου στο πραγματικό γυναικείο σώμα».

Σε κάθε περίπτωση εξάλλου, επισημαίνεται ότι η φίρμα συνεργάσθηκε απ΄ ευθείας με το ίδρυμα Πικάσο για αυτά τα φορέματα περιορισμένης έκδοσης. «Ο μόνος τρόπος που θα μπορούσε να γίνει αυτή η συνεργασία ήταν με τη δημιουργία κομματιών, που να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στο έργο τέχνης», επιβεβαίωσε ο ίδιος.

Κεραμικό του Πικάσο της σειράς «Τανάγρα»
Κεραμικό του Πικάσο της σειράς «Τανάγρα»

Εκτός από τις αναφορές στον Πικάσο άλλωστε, ο Μουλιέ βρήκε έμπνευση και στα γλυπτά της Σάρα Λούκας όσον αφορά τους χρωματισμούς των υπόλοιπων ενδυμάτων της συλλογής του.

Αλλά και ο Γκαγκόζιαν έχει επαναλάβει την ιδέα της  πρόσκλησης επώνυμων οίκων μόδας για την δημιουργία προϊόντων, εμπνευσμένων από καλλιτέχνες ώστε να προσφέρονται στην λιανική, μέσω των καταστημάτων της γκαλερί. Η πρώτη συνεργασία ήταν μία συλλογή της παριζιάνικης φίρμας κοσμημάτων Ρεποζί που βασίστηκε σε έργα του Ρόμπερτ Μάπλθορπ.

Διαβάστε επίσης:

Η μεγαλύτερη πλατεία της αρχαιότητας στη Μεγάλη Ελλάδα

Πού είναι ο τάφος της Κλεοπάτρας, πού βρίσκεται η Ατλαντίδα και άλλα μυστήρια