ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τον καθαρισμό και την ανάδειξη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη στο Σύνταγμα έχει αναλάβει το υπουργείο Πολιτισμού εν όψει της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση και ήδη οι υπηρεσίες του έχουν προχωρήσει τις εργασίες καθαρισμού στον αναλημματικό τοίχο του μνημείου, καθώς και στα βαθμιδωτά τοιχία που κοσμούνται με μεταλλικές ασπίδες.
Οι συγκεκριμένες εργασίες που εκτελούνται από την Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων αφορούν στην απομάκρυνση βιολογικών επικαθήσεων και ατμοσφαιρικών ρύπων και θα ολοκληρωθούν στις 22 Μαρτίου. Ο καθαρισμός του μνημείου εξάλλου εντάσσεται στην συνολική αποκατάσταση και ανάδειξη του ιστορικού μεγάρου της Βουλής των Ελλήνων, έργο το οποίο βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη από τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ.
Η διαμόρφωση του μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη, ενός ταφικού μνημείου αφιερωμένου στους αγώνες του ελληνικού έθνους αποτελεί τη σημαντικότερη επέμβαση που είχε δεχθεί ο περιβάλλων χώρος του κτίσματος των Παλαιών Ανακτόρων, την περίοδο ακριβώς, που αποφασίσθηκε να στεγάσει τη Βουλή των Ελλήνων. Η επιλογή της θέσης άλλαξε έτσι οριστικά τον χαρακτήρα του χώρου, μεταλλάσσοντας αποφασιστικά τη σχέση του κτηρίου με την πόλη.
Η σύλληψη του χρέους απόδοσης τιμής στους άγνωστους πεσόντες των μαχών με τη συμβολική «ταφή» τους, ανάγεται στην κλασική Αθήνα. Στον αναλημματικό τοίχο του μνημείου έχουν χαραχθεί µε κεφαλαία γράμματα οι φράσεις «Ανδρών επιφανών πάσα γη τάφος» και «Μία κλίνη κενή φέρεται εστρωµένη των αφανών», που αποτελούν αποσπάσµατα από τον επιτάφιο λόγο του Περικλή που εκφωνήθηκε το 430 π.Χ. για τους πρώτους νεκρούς του Πελοποννησιακού Πολέµου και καταγράφηκε από τον ιστορικό της αρχαιότητας, Θουκυδίδη.
Τα αποκαλυπτήρια του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη είχαν γίνει στις 25 Μαρτίου του 1932, στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για την επέτειο της Ανεξαρτησίας, δεν είχαν τύχει όμως θερμής υποδοχής, καθώς το έργο προκάλεσε ποικίλα και αντιφατικά σχόλια στην κοινωνία και στον Τύπο της εποχής.
Το μνημείο ανεγέρθηκε σε αρχιτεκτονικά σχέδια του αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Λαζαρίδη, ο οποίος είχε βραβευθεί σε σχετικό διαγωνισμό το 1926. Η ανάγλυφη όμως, παράσταση του πολεμιστή, που τελικά κατασκευάσθηκε δεν ήταν εκείνη, που αρχικά είχε προταθεί μέσω του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Λόγω διαφωνιών του Εμμανουήλ Λαζαρίδη με τον συνεργάτη του στον διαγωνισμό, γλύπτη Θωμά Θωμόπουλο, το έργο τελικά αναλαμβάνει ο Φωκίωνας Ρωκ σε συνεργασία με τον καθηγητή της γλυπτικής και διευθυντή τότε της ΑΣΚΤ Κ. Δημητριάδη, του οποίου υπήρξε βοηθός.
Το μνημείο δούλεψε στον λίθο ο Ιταλός μαρμαρογλύπτης Marani και τις ασπίδες που φιλοτέχνησε ο Κ. Δημητριάδης, σφυρηλάτησε στον ορείχαλκο ο καθηγητής της μεταλλοπλαστικής της Σιβιτανιδείου Σχολής, Χ. Δίβαρης μαζί με μαθητές του.
Να σημειωθεί, ότι η σημαντικότερη επέμβαση της πρότασης αφορούσε στην εκτεταμένη εκσκαφή στο φυσικό πρανές που εκτείνεται μπροστά από το κτήριο για τη δημιουργία επίπεδης, σχεδόν, πλατείας στη στάθμη της λεωφόρου Αμαλίας. Η υψομετρική διαφορά που προκύπτει (7 μέτρα) δημιουργεί εντέλει είδος τεχνητού βάθρου για το κτήριο, αλλάζοντας την φυσική τοπογραφία στο σημείο εκείνο της πόλης.
Σήμερα όμως, 89 χρόνια μετά, το μνημείο είναι πλέον απόλυτα ταυτισμένο με το κτήριο της Βουλής και την πλατεία Συντάγματος.
Διαβάστε επίσης:
– Έτοιμη και η Μητρόπολη για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου
– Μέγαρο Τσίλλερ-Λοβέρδου: Ένα κόσμημα της Αθήνας αποδίδεται στο κοινό
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αλλαγή επαγγέλματος: 7+1 συμβουλές για τη μετάβαση και την επιτυχία του νέου σας εγχειρήματος
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ελλάδα στηρίζει την ευρωπαϊκή πορεία της Σερβίας – Η συνάντηση με τον Σέρβο ΥΠΕΞ
- FutuReady 2024: Η «Γενιά Ζ» επαναπροσδιορίζει το μέλλον με τη στήριξη της Παπαστράτος
- Πανελλαδικές: Λήγει την Παρασκευή η προθεσμία υποβολής αίτησης συμμετοχής