Ήταν λάτρης της κωμωδίας και την υπηρέτησε με τρόπο μοναδικό, μεταδίδοντας χαρά και γέλιο σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον πλανήτη. Ήταν όμως επίσης, και λάτρης της ζωγραφικής δημιουργώντας με τη σύζυγό του μια ζηλευτή συλλογή σύγχρονης τέχνης. Τέτοια, που ένα από τα κομμάτια της, ένας Πικάσο του 1934 βγαίνει σε δημοπρασία για 25 ως 35 εκατομμύρια δολάρια.

Ο λόγος, για τον «πατέρα» των «Γκόστμπαστερς» και άλλων εξαιρετικών κωμωδιών, όπως οι «Twins», «Kindergarten Cop» και «Junior», έναν θρύλο του Χόλιγουντ, τον Άιβαν Ράιτμαν, ο οποίος έφυγε από τη ζωή πριν ένα χρόνο και τώρα, δέκα έργα από τη συλλογή του θα πουληθούν κατά τη διάρκεια της βραδινής δημοπρασίας της 9ης Νοεμβρίου του οίκου Christie’s στις 9 Νοεμβρίου.

Επικεφαλής, θα είναι το σπάνιο πορτρέτο με τίτλο «Γυναίκα που κοιμάται» της ερωμένης του Πικάσο Μαρί-Τερέζ Ουαλτέρ αλλά μαζί του και έργα των Ρόθκο, Βίλεμ ντε Κούνινγκ, Ζαν Ντιμπιφέ, Μπράις Μάρντεν και άλλων. Συνολικά έτσι, η συλλογή αναμένεται να ξεπεράσει τα 60 εκατομμύρια δολάρια. Και όπως δηλώνει η αντιπρόεδρος των Christie’s για την τέχνη του 20ου και του 21ου αιώνα Γιοχάνα Φλάουμ «αντικατοπτρίζει στο σύνολό της την προσωπικότητα του Ράιτμαν, που ήταν ο απόλυτος δημιουργός επιδιώκοντας δια βίου μια μαγική ζωή και αναζητώντας το χιούμορ και την αισιοδοξία».

Είναι έργα άλλωστε, που βρίσκονταν για χρόνια στο σπίτι του Ράιτμαν, το οποίο μοιραζόταν με την οικογένειά του στο Μοντεσίτο της Καλιφόρνια.

Το σαλόνι του σπιτιού του Άιβαν Ράιτμαν με τα έργα του Πικάσο και του Ρόθκο
Το σαλόνι του σπιτιού του Άιβαν Ράιτμαν με τα έργα του Πικάσο και του Ρόθκο

Συλλογή τεσσάρων δεκαετιών

Ο Ράιτμαν είχε ήδη κάνει μεγάλες επιτυχίες στα τέλη της δεκαετίας του 1970 με αρχές της δεκαετίας του 1980, συμπεριλαμβανομένης φυσικά της πιο διάσημης ταινίας του, Ghostbusters. Ήταν στα μέσα της δεκαετίας του 1980 όμως, όταν σκηνοθετούσε το Legal Eagles (1986) -με τους Ρόμπερτ Ρέντφορντ, Ντέμπρα Γουίνγκερ και Ντάλιλ Χάνα – όταν γνώρισε τον βετεράνο έμπορο τέχνης και ιδρυτή της Pace Gallery, Αρν Γκλίμτσερ.

Η γνωριμία τους είχε το χαρακτήρα ενημέρωσης του Ράιτμαν σχετικά με τον κόσμο της τέχνης, αφού η ταινία του διαδραματίζεται πράγματι σ΄αυτό το περιβάλλον στη Νέα Υόρκη. Πολλές σκηνές έτσι, γυρίστηκαν στις αίθουσες δημοπρασιών της λεωφόρου Sotheby’s York, στην 57th Street «Taft Gallery», καθώς και σε κλασικά Tribeca lofts της δεκαετίας του 1980, καθώς και στη γύρω γειτονιά.

Από την εποχή των Γκόστμπάστερς, ο Άιβαν Ράιτμαν με τον Νταν Ακρόιντ και τον Ρικ Μοράνις
Από την εποχή των Γκόστμπάστερς, ο Άιβαν Ράιτμαν με τον Νταν Ακρόιντ και τον Ρικ Μοράνις

Ενώ όμως ο Γκλίμτσερ κλήθηκε αρχικά να συμβουλεύσει πώς πρέπει να γίνει αληθινή η αναπαράσταση, κατέληξε να γίνει συνεργάτης παραγωγός στην ταινία και να συνδεθούν με τον σκηνοθέτη, με δια βίου φιλία.

Ήταν εκείνη την εποχή, που ο Ράιτμαν άρχισε να ενδιαφέρεται περισσότερο για τέχνη και να συλλέγει έργα, δημιουργώντας με τη σύζυγό του, ηθοποιό Ζενεβιέβ Ρομπέρ με την οποία ήταν παντρεμένος από το 1976 αυτήν την εξαιρετική συλλογή, που περιλαμβάνει σπουδαίους καλλιτέχνες της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας, του αφηρημένου εξπρεσιονισμού αλλά και σύγχρονους κλασικούς. Οι δυο τους συνέλεγαν έργα για πάνω από τέσσερεις δεκαετίες, είχαν αγοράσει μάλιστα, το τελευταίο τους κομμάτι μαζί, το 2021, λίγο πριν το θάνατο του Ράιτμαν το 2022.

Ο Άιβαν Ράιτμαν και η σύζυγός του Ζενεβιέβ Ρομπέρ
Ο Άιβαν Ράιτμαν και η σύζυγός του Ζενεβιέβ Ρομπέρ

Το ονειρικό πορτρέτο

Ο Ράιτμαν και η Ρομπέρ απέκτησαν τον πίνακα του Πικάσο απ΄ευθείας από το Κτήμα Πικάσο, σύμφωνα με τον οίκο Christie’s. Το έργο «Γυναίκα που κοιμάται» είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, καθώς ο Πικάσο το ζωγράφισε, καθώς έβγαινε από μια σκοτεινή περίοδο της ζωής του, εν μέσω συζυγικών προβλημάτων με την πρώτη του σύζυγο, την χορεύτρια Όλγα Κχόκχλοβα, η οποία αρνιόταν να του δώσει διαζύγιο, στις αρχές του Ισπανικού Εμφυλίου και της Μεγάλης Ύφεσης.

Μπράις Μάρντεν,Νυχτερινό Σχέδιο (2018).
Μπράις Μάρντεν,Νυχτερινό Σχέδιο (2018).

Ο πίνακας όμως, είναι ένα από τα τρία πολύχρωμα, ονειρικά πορτρέτα της Ουαλτέρ, που ολοκλήρωσε ο καλλιτέχνης μια ηλιόλουστη μέρα, τον Ιούλιο του 1934. Τα άλλα δύο είναι μέρος των συλλογών του Μουσείου Χέρσον στην Ουάσιγκτον και του Μουσείου Τέχνης του Πόρτλαντ στο Όρεγκον. Άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι, ότι το πορτρέτο έχει εμφανιστεί δημοσίως μόνον μία φορά.

Έργο του Βίλεμ ντε Κούνινγκ, 1984
Έργο του Βίλεμ ντε Κούνινγκ, 1984

Ένα ακόμη πορτρέτο πάντως της Ουαλτέρ από τον Πικάσο, από τη συλλογή της επί σειρά ετών υπεύθυνης του Μουσείου Αμερικανικής Τέχνης Γουίτνεϊ, Έμιλι Φίσερ Λάντο αναμένεται να ξεπεράσει τα 120 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Sotheby’s στη Νέα Υόρκη αυτή τη σεζόν.

Άιβαν Ράιτμαν (1946-2022)
Άιβαν Ράιτμαν (1946-2022)

Διαβάστε επίσης:

Ο Φειδίας στη Ρώμη και οι Μυκηναίοι στη Σικελία – Η αρχαία ελληνική τέχνη ταξιδεύει

Νέα έρευνα: Επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα – Είναι οι νόμοι με το μέρος μας;

Αντί για χιλιάδες… εκατομμύρια. Λάθος εκτίμηση για έναν Ρέμπραντ εκτινάσσει την αξία του